Avatar billede mig22 Nybegynder
15. august 2006 - 18:19 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Køb af bærbar!

Hej Eksperter.

Jeg ved stort set intet om computere osv., men går ud fra, at bærbare hører til under PC.

Jeg vil gerne købe en bærbar computer op til studiestart. Jeg ved blot ikke hvad jeg skal se efter for at opnå mine krav og her håber jeg, at I/du kan hjælpe mig.

Jeg vil bruge den bærbare til at skrive noter i timen og det tungeste program den skal køre, vil jeg tro, er excel eller powerpoint. (Måske messenger?)

Prioriteringslisten:
#1 Støjfri. (Eller tæt på hehe ;))

#2 Batterilevetid. (Minimum 2 timer)

#3 Netværk. (Gerne hurtigt trådløst netværk, så messenger ikke dropper ud hele tiden)

#4 Pris. (op til 7000 kr.) (vil godt give op til 10000, hvis batterilevetiden kan komme på 4+ timer)

#5 USB-stik (helst på højre side af bærbaren)

#6 Ram. (Gerne mindst 512 Mb, dog kan 256 godt accepteres, er ikke helt sikker på hvor meget Ram betyder bærbaren)

#7 Processor. (Ved jeg ikke noget om, håber på et godt råd)

#8 Harddisk. (Jeg har ikke brug for meget diskplads, men jeg vil tro, at 30 Gb er minimum)

Jeg har selv mus til USB-stik.

Ekstra spørgsmål.
#1 Når jeg køber bærbaren, kan jeg så gå på trådløst net ligemeget, hvor jeg er, eller skal jeg købe noget ved siden af. Hvis ja, hvad?

#2 Hvad er Bluetooth og er det nødvendigt?

#3 Er en USB-nøgle et must?

Svar gerne inden d. 20 / 8.
På forhånd tak.
Mvh. mig22.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. august 2006 - 18:44 #1
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=180929 denne koster under 7000 og dækker uden problemer alle behov.. Trådløst net, centrino platform med 3.5 timer batteri tid, 1gb ram, dvd-rw

Du kan gå på trådløst net alle steder, forudsat du har passwordet selvfølgelig..

Bluetooth er en trådløs standard hvor du kan kommunikere trådløst med andre bluetooth enheder, er ikke nødvendigt..

En usb nøgle er en fin ting at have hvis du lige skal have et dokument eller andet flyttet over på en anden com hurtigt og nemt, er dog ikke en nødvendighed
Avatar billede mig22 Nybegynder
15. august 2006 - 19:26 #2
drgonzo -> Mange tak for dit svar. Det var virkelig godt og den computer ser virkelig god ud. Jeg lader lige tråden her være oppe et par dage, jeg vil nemlig gerne selv afprøve computeren inden jeg giver point. Desuden er andre også velkomne med gode tilbud på bærbare.

Ang. spg. #1 under ekstra spørgsmål, vil jeg gerne tilføje. Hvordan får jeg et sådan password når jeg er hjemme, kommer det automatisk med computeren?

Ang. støjfrihed, er der noget på linket der siger noget om det, eller er det noget man kun kan finde ud ved at prøve computeren?

Mvh. mig22.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. august 2006 - 19:44 #3
Hvis i har trådløst net derhjemme, har i forhåbentligt sikret det med password, ellers skal du have password ved ejeren af det trådløse net.. Er det trådløse net ikke sikret, kan du bare logge på, men mener ikke det er helt lovligt bare sådan at logge på andres trådløse netværk... Det er jo ikke sådan at hele Danmark er dækket af et trådløst netværk man bare uden videre kan logge på

Hvis du tænker på de forskellige steder i landet med hotspots, betaler man som regel for et password, der så gælder et hvis stykke tid..

Computeren er baseret på centrino platformen og centrino computere er meget støjsvage, deres styring af strømforbrug gør at blæserne ikke kører max hele tiden og ved alm brug vil du stort set ikke kunne høre at com er tændt
Avatar billede espersen Novice
15. august 2006 - 20:50 #4
læs også køberguiden på http://www.laptopworld.dk/index.php?id=22

læs anmeldelser på http://www.laptopworld.dk/index.php?id=44
se især de 2 anmeldelser:
Fujitsu Siemens Amilo Pa1510 http://www.laptopworld.dk/index.php?id=298
Fujitsu Siemens Amilo M6450 http://www.laptopworld.dk/index.php?id=263
de opfylder dine krav ;o)
Avatar billede espersen Novice
15. august 2006 - 22:31 #5
#5 USB er standard - en usb-nøgle er da rar en gang i mellem nok især til studie - det gør det let at overføre filer til andre uden at skulle lave interne netværk.

#6 Ram vælg den hvis muligt i een blok - men gerne 1 GB ram!

maskinerne er ikke spillemaskiner men vil fint kunne klare lidt
Avatar billede espersen Novice
16. august 2006 - 09:35 #6
spørg endelig...
Avatar billede mig22 Nybegynder
17. august 2006 - 17:51 #7
Hej igen. Så er jeg tilbage.

espersen -> tak for køberguiden og de mange anmeldelser. Jeg må sige, at det tog mig lang tid at læse den køberguide. Dog ikke derfor jeg først er tilbage nu hehe ;)

Jeg har sammenlignet den bærbar anbefalet af drgonzo: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=180929

med de to bærbare anbefalet (samt de andre der blev anmeldt (dem fandt jeg dog for dyre, selvom de virkelig så gode ud!)) af espersen: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=298 og http://www.laptopworld.dk/index.php?id=263

Jeg må sige, at alle tre computere langt overskred mine forventninger og ham anmelderen, som espersen linkede til, lyder meget ærlig. Det gør mig dog lidt nervøs, at se der er så stor forskel fra hvad producenten siger ang. betterilevetid og hvad man faktisk får. (I de andre anmeldelser var der forskelle helt fra 2-4 timer!!) Dog var det højst tale om 30 min. i de anbefalede anmeldelser. Jeg går ud fra, at begge batterier var af producenten sat til 3 timer. Det kunne jeg dog ikke helt læse mig til ved: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=263

Jeg har derfor sammenlignet alle tre computere efter mine forudsætninger, som jeg skrev i min første post.
#1 De lader alle til at være så godt som støjfri :)
#2 Der er 30 min. længere tid på Acer'en, jeg må dog først selv undersøge den med stopur for at finde ud af, om den virkelig kan holde i rimelig tid.
#3 Efter hvad jeg kunne læse har de alle tre stort set samme trådløst netværk?
#4 De koster fra 6900-7500 og den pris er absolut acceptabel i forhold til hvad jeg ifølge hjemmesiderne får for pengene. Dog er aceren i den billige ende ala 7000 kr. hos: http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/Showproduct.aspx?productid=1049453&WT.mc_id=100002
#6 Aceren har flest RAM, 1 GB. De to andre, som espersen anbefalede har 512 MB.
#7 Ifølge den køberguide espersen linkede til (http://www.laptopworld.dk/index.php?id=22) er Pentium M det bedste, så står der, at Turion også er godt og Centium M kan gå an, hvis man vil have en billig computer og man ikke skulle købe Pentium 4-M. To af computerne har Pentium M processor og da de alle er helt nede i klassen af de 7000 kr. er jeg lidt i tvivl om det er Pentium 4-M?
#8 Aceren har 20 GB mere end de to andre, men da jeg på min gamle oldsag kun brugte 18 GB harddisk, så kan det være lidt ligegyldigt.

Derfor har jeg valgt at købe Acer TravelMate 4082WLMI hos  http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/Showproduct.aspx?productid=1049453&WT.mc_id=100002 til 7000 kr.

Jeg har dog nogle endelige spg.
#1 bærbaren, som jeg linker til hos enavia, er det nøjagtig den samme?

#2 Jeg tror ikke jeg har trådløst netværk i hjemmet, hvordan får jeg det?

#3 Jeg skal, som sagt snart til at studere, hvilket medfører, at jeg skal bo på et kollegium, hvor jeg betaler 29 kr. pr. måned for internet. Kan jeg blot tage starte bærbaren der og så er der trådløst netværk efter jeg har fået password?

#4 Som nævnt har jeg kun tænkt mig at bruge computeren til skolerelaterede programmer, såsom word, excel, powerpoint, internettet, MsPaint osv. dog kommer der til at være fire brugere af computeren. Vil fire brugere tærre meget på batteriet, samt ydelsen og hvor meget?

#5 En af mine venner har lige fået bærbar, da han kørte windows xp's trådløse installationsguide, sagde den, at han skulle sætte et flash-drive i, dog havde han ikke købt sådan et. Skal jeg købe et flash-drive inden jeg køber bærbaren og er det, det samme som en USB-nøgle?

Jeg vil gerne slå fast nu, at jeg deler pointne mellem drgonzo og espersen 50/50. Hvis jeg ikke er tilfreds med den computer, som drgonzo anbefalede, pga. larm, dårlig batterilevetid, eller den dropper ud af messenger, så vil jeg prøve en af dem espersen anbefalede.

Jeg håber på et hurtigt svar og tak herfra.
Mvh. Mig22
Avatar billede espersen Novice
17. august 2006 - 22:24 #8
¤1 kan jeg ikke se da enavia-linket er dødt - men mon ikke ?

¤2 & ¤3 hvis der er trådløst netværk på kollegiet - så mangler du ikke mere

¤4  nej I slider blot mere på den ;o)  svarer blot til at den bruges 4' så meget og skal som alt andet passes og plejes. husk løbende backup...

¤5 det lyder underligt - det er bestemt ikke et krav - men rart at have
Avatar billede mig22 Nybegynder
17. august 2006 - 23:26 #9
Mange tak for jeres svar.

Jeg må sige, at eksperten virkelig er et godt sted når man har brug for hjælp hvad IT angår, hurtig og præcis respons, samt en venlig stemning. Jeg vil afgjort anbefale siden her til mine venner og opsøge den igen i tilfælde af jeg har problemer en anden gang.

Endnu engang mange tak.

Mvh. Mig22
Avatar billede mig22 Nybegynder
17. august 2006 - 23:29 #10
hmm jeg kunne ikke lige finde ud af at dele 50/50, jeg gav pointne til espersen, så regner jeg med i selv sørger for at få dem delt :)
Avatar billede espersen Novice
18. august 2006 - 17:02 #11
takker - og her er lidt til drgonzo
http://www.eksperten.dk/spm/726995