Avatar billede kingyo Nybegynder
12. august 2006 - 14:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PC starter ikke, og køling

To spørgsmål i en her, håber jeg er i orden :)

Det mest påtrængende problem er, at en PC jeg netop har samlet ikke kan starte mere. Det virkede fint i starten, men pludselig vil den ikke mere.

Konfiguration:
Intel P4 3.2 GHz (LGA775)
Titan Vanessa CPU-køler
Asus P5LD2 SE bundkort
Gammel Maxtor Harddisk på 120 GB
nVidia GeForce 7900 GT

Jeg var i går ved at installere XP på den, efter at have kørt Vista i en dags tid. Jeg partitionerede harddisken, og formaterede partitionen. Herefter overførte XP filer til installationen, og genstartede. Herefter har jeg ikke kunne nå længere end til POST-skærmen.

Hvis harddisken står til Master, når den kune lige at detecte den (og slaven, som er et DVD-drev), og så vise informationer om Master. Så går den simpelthen i stå, uden at jeg kan gøre noget - ikke engang komme i BIOS. Hvis jeg sætter den til Slave (og dermed DVD-drevet til Master), får jeg imidlertid en anden fejl, nemlig at den har detected en USB Mass Storage Device, og at overclocking er fejlet. Hvorfor har jeg ingen anelse om. Herefter kan jeg vælge at fortsætte med default BIOS layout, eller gå i BIOS Setup. Hvis jeg hiver USB-musen ud, kan jeg dog fortsætte uden at skulle vælge noget, men jeg kan hurtigt nå at se, at den stadig skriver det præcist samme.

Jeg har haft prøvet at smide disken i en anden maskine, hvor den virker upåklageligt. Jeg slettede her hele partitionen, i håb om, at det måske ville hjælpe. Men ak nej.

Er der nogen som har et godt råd? Cleare CMOS? Andre gode idéer? Den virkede som sagt før jeg forsøgte at installere XP på maskinen.

Tillægsspørgsmålet om køleren. Hvad burde CPU temperaturen ligge på? Har fået at vide, at køleren er en af de bedste på markedet, men alligevel ligger temperaturen omkring 52 grader, hvilket jeg vil mene er en anelse for højt. Desuden laver den nogle sekunds-udsving hvor den næsten når 70 grader, hvilket jeg også synes lyder mærkeligt.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2006 - 15:07 #1
Prøv, at køre kun med een HD, og den skal være master. Start i bios med at sætte
defaults, og CD drevet som 1.ste boot. Hvis keybord er til USB, skal det sættes
på on i bios.
Avatar billede kingyo Nybegynder
12. august 2006 - 15:07 #2
Nå, jeg undskylder emnet - jeg har angiveligt selv fået løst problemet.

Det lader til, at Windows XP installationen har corrupted MBR på harddisken.

Jeg tog harddisken helt fra, så jeg kunne komme i BIOS. Jeg slog så opstart fra harddisk fuldstændig fra, så den kun bootede fra floppy og DVD. Dette gjorde at der ingen fejl skete under POST, og Vista installationen kan rent faktisk se harddisken nu. Så indtil videre må det blive en Vista installation, indtil jeg tør prøve med XP igen.

Jeg beklager ulejligheden.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2006 - 15:09 #3
Ps. Jeg kender ikke din cpu, men den kan ikke brænde af på 52 grader. Den rigtige
temp. kan ses i bios under health.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2006 - 15:10 #4
OK!