Avatar billede rhjjhj Nybegynder
09. august 2006 - 13:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sende mail til bestemt domæne - men til alle andre.

Hej. jeg har lige et lidt finurligt problem... synes jeg. Håber nogen har lyst til at hjælpe, da jeg ikke lige kunne finde svaret i andre spørgsmål.

Jeg har en server med mange domæner på. Et af domænerne hoster jeg website for men ikke mail.

På det website kan man som bruger foretages sig forskellige ting, som genererer en mail til ejeren af websitet. Detaljen er bare at serveren tror at den selv hoster mail for domænet, så den leverer mailsene til sig selv, så de aldrig kommer frem til rette vedkommende!

Har nogen ide om hvad der går galt. Alle andre servere kan fint levere mail til den rette mailserver, så jeg tror ikke det har noget med DNS (hos gratisdns) at gøre.

Mvh. rhjjhj
Avatar billede langbein Nybegynder
09. august 2006 - 13:54 #1
Ja, dette er jo kjent problematikk naar man kjoerer en lokal dns server.
Dreier det seg om en sme server, eller hvilken distro er det ?

Det dreier seg jo saan sett om en dns relatert problemstilling. Selv om den eksterne dns server kjorer 100 % ok, saa blir den altsaa overridet av en lokal dns server.

Tror det skulle la seg gjore aa override den lokale overridingen med en ny overiding som editeres inn i /etc/hosts filen.

Effekten av aa editere hosts filen kan bli at det aktuelle domenet ikke blir tigjengelig fra ditt lan. Det kommer an paa hvordan din router er satt opp eller fungerer.
Avatar billede rhjjhj Nybegynder
09. august 2006 - 14:06 #2
Hej, og tak for svar.

Jeg kører en SUSE 9.3 med plesk som serveradmin system.
Detaljen er at DNS serveren ikke er startet på serveren. Jeg bruger skal ikke bruge den.

Hvis jeg skal angive noget i /etc/hosts hvad skal jeg så skrive. Jeg har uden held forsøgt mig med:
xxx.xxx.xxx.xxx  mail.domæne.dk

.... men det er vel en mx record den skal bruge!

I øvrigt har den en fast ip, og står ikke hjemme, så mon ikke det kan fungere med en "hosts" tilpasning?
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2006 - 23:44 #3
Da kan du nok bare se bort fra og avvise mitt første svar. Problemstillingen var bare ganske lik en som jeg kjenner fra sme server.

Hvorvidt det dreier seg om en dns feil er jo ellers nokså enkelt å sjekke rimelig sikkert hvis du har shell tilgang. Det er jo bare å kjøre kommando "ping <domenenavn>" og da kan man se om den resolver riktig ip adresse.

Etter de nye opplysningene som er lagt ut så ville jeg vel tro at det kanskje ikke dreier seg om en dns feil, men det kan man jo som nevnt sjekke.

Dette skulle vel ellers være riktig:
xxx.xxx.xxx.xxx  mail.domæne.dk

mx record er vel en måte å konfigurere dns dersom ikke all mail skal gå til den samme server. Har selv satt opp slik at all trafikk går til den samme server, og med o mx record. (er følgelig heller ikke noen spesialist på mx record.)
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2006 - 23:46 #4
Og feilen, hvis det ikke dreier seg om en dns feil .. Mon noe med konfigureringen eller virkemåten til Plesk ??
Avatar billede rhjjhj Nybegynder
11. august 2006 - 13:21 #5
Ja, det er muligt det har noget med plesk at gøre. DNS'en resolver i hvert fald fint nok på et host-opslag.
Jeg har nu prøvet at disable mailhotellet i plesk (havde ikke opdaget før at man kunne), og nu bliver mailsene sendt til den rigtige server, men de ser forkerte ud, og er mere eller mindre ulæselige. Jeg har en ide om at den stadig forsøger at aflevere mailen til sig selv, men da den nu er blokeret ender den med at finde den rigtige mailserver. Men turen igennem systemet ødelægger mere eller mindre mailen...

Det er lidt svært at se en løsning her fra... ;-)
Avatar billede langbein Nybegynder
11. august 2006 - 21:51 #6
Jeg ville misstenke at det ligger en feil eller uonsket mail adresse i en av konfigureringsfilene til web serveren eller mail servern eller noe slikt. Etter som det sannsynligvis forholder seg slik at disse konfigureringsfilene genereres automatisk av Plesk, saa vil man sansynligvis kunne lokalisere feilen forst til serverens ordinaere konfigureringfiler, og som en aarsak bak dette ogsaa et eller annet sted i plesk. For aa forsoke aa noeste opp dette saa ville jeg ta for meg en etter en konfigureringsfil, og saa forsoeke aa soeke etter det aktuelle domenenavnet i disse.
Avatar billede rhjjhj Nybegynder
07. september 2006 - 11:50 #7
Hej langbein. Mange tak for indsatsen. Jeg fandt ikke løsningen, så jeg har droppet serveren. Du får dog point, som tak for indsatsen :-)