Avatar billede perplet Nybegynder
06. august 2006 - 21:01 Der er 11 kommentarer

Kabel-TV på computer - hvad skal jeg gøre?

Hey alle

Har en 19" superfladskærm til min pc i soveværelset. Der er også en kabel-tv udgang. Derfor vil jeg nu gerne kunne se TV på min PC. Hvad skal jeg gøre? Jeg har et Geforce grafikkort som vist har TV-out, men jeg går ud fra, at det ikke har nogen relevans (med det kan jeg vel kun se mit pc billede på mit tv i stuen...).

Jeg har læst noget om, at jeg skal have en Tv-tuner. Er det korrekt? I så fald, hvad skal jeg gå efter? Mærke, model osv. Gider ikke spendere det helt store - men omvendt skal det også virke...Budgettet er omkring 500-1000 kr. Hvad gør jeg når jeg får TV-tuneren...hvilke kabler skal jeg bruge og er det svært at indstille?

Med andre ord, har intet forstand på det, men har brug for hjælp :-)

Takker

Pletten
Avatar billede zenze Nybegynder
06. august 2006 - 22:19 #2
Måske kan dette hjælpe dig:
http://dvb.perch.dk/DVB.php
Avatar billede perplet Nybegynder
06. august 2006 - 23:24 #3
Zenze..tak for link, men har ikke behov for det selector-værk. Ser ud til, at det er en mere omfattende løsning. Vil bare kunne bruge min pc til at se kabel-tv på - som jeg allerede har abb. på.

Jacla...skal bare have et uden USB - tak for link. Nogen erfaring med hvad der er godt?
Avatar billede mtj111 Novice
11. august 2006 - 00:41 #5
Hej

Jeg ser selv TDC kabel-tv på min computer, og alt jeg har købt for at det kunne lade sig gøre er et TV-tuner-kort.
Jeg købte et Hauppauge Win-TV PVR-350 MCE (men den er uden fjernbetjening), og satte kablet i og så virkede det...
Jeg kan kun anbefale et hauppauge-kort, da man så er sikker på at det 99% af softwaren understøtter det.

Nu havde jeg brugt et andet TV-tunerkort før (et billigt møg-kort der var i computeren da jeg købte den), så jeg vidste det ville virke :-)

Når du får TV-tuneren, sætter du den i computeren og installerer driveren der følger med, sætter et alm. coax-kabel (antennekabel) i væggen og computeren - og så er der TV :-)

Angående software, så kan jeg anbefale MediaPortal (www.team-mediaportal.com), som jeg selv bruger. Og for at kompensere for min manglende fjernbetjening, så bruger jeg et plugin til MediaPortal kaldet MyVoice. Det er 100% ægte stemmestyring. Alt der kræves er en mikrofon. Men folk tror jeg er sindsyg, da jeg "taler" med min computer ;-)
Nå, nu kom jeg jo til at snakke lidt uden om :-). MediaPortal kan vise og optage TV, samt sætte det på pause (en virkelig smart funktion, hvis man ikke er vant til det). Derudover er der en programguide (som kan vise en uge frem for alle kanalerne i TDC kabel-tv, undtagen et par stykker). Du kan derudover også bruge det til at afspille musik, film og DVD'er, og meget mere...

Michael :-)
11. august 2006 - 09:31 #6
... nu vil jeg ikke starte en debat (igen) men bemærk selvom du _ikke_ har et såkaldt FJERNSYN så skal du betale LICENS alligevel da du har en TV-Tuner enhed ...
http://www.eksperten.dk/spm/714014
Avatar billede mtj111 Novice
11. august 2006 - 09:41 #7
Pas på dr1 ;-)

Er licensen ikke med i TDC kabel-tv? Altså inklusiv?
Eller...?

Michael
11. august 2006 - 09:47 #8
... så hut jeg visker - DR (+TV2) Licens opkræves særskilt ... Jeg har ikke oplevet/set andet...
Avatar billede mtj111 Novice
11. august 2006 - 09:54 #9
okay :-)
Avatar billede perplet Nybegynder
13. august 2006 - 10:41 #10
Det har ikke noget at gøre med, at jeg vil slippe for at betale licens så den diskussion er unødvendig - den har vist også kørt flittigt nok i andre tråde :-)

Mtj...hvad koster mediaportal? Kan godt leve uden fjernbetjening..har trådløs mus og går ud fra, at man kan skifte program med den ?

Plet
Avatar billede mtj111 Novice
13. august 2006 - 12:13 #11
MediaPortal er gratis - det er det bedste af det hele :-)

Jeg kan godt leve uden en fjernbetjening, men siden du sikkert vil ligge i sengen og se fjernsyn, så synes jeg klart at du skulle have en. Det kommer selvfølgelig an på om din PC står i soveværelset - for ellers kan fjernbetjeningen måske ikke række?

Men ja, man kan styre MediaPortal fra et tastatur. Mellemrum pauser, F5 og F6 spoler TV'et frem og tilbage (timeshift), og F7 og F8 skifter kanal op og ned.

Michael