Avatar billede larsen612 Nybegynder
31. juli 2006 - 13:44 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken trådløs router skal man vælge?

Jeg står og skal ud og købe en trådløs router, men har ikke ret meget forstand på det. Jeg har ikke tænkt mig at bruge ret mange penge på det. Er der nogen der kan forklare mig forskellen på en 54 mbps og 108 mbps. Hvad står det for og hvad har det af betydning?
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2006 - 14:03 #1
Jeg vil anbefale mærket Linksys, der er et datterselskab af Cisco, hvilket betyder kvalitet. Linksys plejer atfå gode anmeldelser og de er relativt lette at sætte op.

forskellen på 54 mbit/sek og 108 mbit/sek er den hastighed hvormed du kan overføre data. Hvis du dividerer de 54 eller de 108 med 8 kan du regne den teoretiske hastighed ud i megabyte pr. sekundt. Du skal dog være opmærksom på at det er teoretisk og at du aldrig kommer helt op på disse hastigheder.

Du skal også være opmærksom på at trådløse installationer er meget følsomme overfor miljøpåirkninger. Det kan f.eks. være eletronisk stør eller skærmning/reflekser fra metal i omgivelserne. Hvis du har noget udstyr i ejendommen der støjer ogder f.eks. er brugt alucraft som dampspær i isoleringen kan du være ude for at dit udstyr kun kan række i det rum hvor det står og oven i købet kun række dårligt.

Du kan ikke på forhånd vide hvordan det er hos dig, der er kun at prøve sig frem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2006 - 14:11 #2
Hvis du kun har een computer kan du nøjes med en router der kører 11 mbps.
Avatar billede larsen612 Nybegynder
31. juli 2006 - 14:28 #3
Jeg har en 1 gb internetforbindelse fra min udbyder (som er stofanet). vil størelse på den trådløse routers hastighed kunne sinke min internetforbindelse??
Avatar billede kenp Novice
31. juli 2006 - 14:36 #4
du mener nok 1 mbit..

ved den internet hastighed. så kan du vælge hvilken som helst wireless router.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2006 - 14:37 #5
Hmmmmm, ja det vil den nok, men om det i praksis har den store betydning vil jeg tvivle på da det vil være forbindelsen i den anden ende der vil fære flaskehaldsen.

Du skal dogvære opmærksom på at trådløst udstyr virker som en hub og at tcp/ip er fuld duplex. Det betyder i praksis at at den reele hastighed for en enhed er det halve af hvad der opgives. Altså er 11 Mbit i virkeligheden 5 mbit op og 5 mbit ned. Når du så sætter flere enheder på så deles de om forbindelsen. Når du har 2 maskiner på vil det således være 2 Mbit op og 2 mbit net, sov osv.

Igen er disse betragtninger kun retningsgivende i det der i praksis er flere forhold med. Betragt mine angivelser som max værdier, så bliver du ikke skuffet
Avatar billede larsen612 Nybegynder
31. juli 2006 - 14:52 #6
tak for hjælpen