Avatar billede ladze Nybegynder
28. juli 2006 - 16:20 Der er 15 kommentarer

Opgradering af win. xp home edition til xp pro

Hej eksperter.
Min søster har lige fået bærbar computer, hvor der er installeret windows xp home edition på.
Hun har imidlertid en windows xp professionel "akademisk udgave" cd, som er installeret på hendes stationære com.
Kan det lade sig gøre at opgradere fra home edition til professionel (på hendes nye bærbare), ved at bruge denne cd? Den er original og hun har cd-key'en.

Mvh.
Lasse
Avatar billede mvhansen Nybegynder
28. juli 2006 - 16:31 #1
Ja bare det ikke er en ældre udgave xppro

mvh

mvhansen
Avatar billede canedo Nybegynder
28. juli 2006 - 16:43 #2
Jeg følger med her - har nemlig samme intentioner, er TRÆT af min home-edition!

/Camilla
Avatar billede tribalroots Nybegynder
28. juli 2006 - 17:00 #3
Hvis det nu er en nyere version; Hvis du har fået en skive med af Home ed. eller du kan låne en tilsvarende eller nyere version, så bare stik den i, bed den om at formatere. Lige efter formateringen switcher du så bare til Pro skiven, så kan du altid by-pass deres elendige reinstall system på den måde!
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2006 - 17:30 #4
Hvis begge computere skal bruges, kan det ikke lade sig gøre, fordi windows kun
kan køre på een computer. D.vs. Den nye PC kan ikke (også) aktiveres hos microsoft.
Desuden er det kun de færreste alm. brugere. som har glæde af Pro.
Avatar billede canedo Nybegynder
28. juli 2006 - 18:58 #5
med pro kan man remote desktop ;-)
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2006 - 19:09 #6
Ja netop sådanne ting, som de færreste har brug for. :-)
Avatar billede ladze Nybegynder
29. juli 2006 - 15:18 #7
På hendes bærbare er der installeret home edition version 2002, Service pack 2 og xp pro cd'en er 2002, service pack 1. Der fulgte ikke en cd med home edition med den bærbare. Kan det stadig lade sig gøre at opgradere?

- Jeg synes generelt at xp pro. kører bedre (flere af mine venner har home, hvor deres com. crasher), men vil det decideret gøre computeren hurtigere at opgradere fra home edition? Hvis nej, har I så et godt råd til hvordan man får en hurtigere opstart?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2006 - 16:33 #8
Hvorfor ikke bare lave en nyinstallation? Du booter bare op på win CDén, med
CD drevet som første boot. Under "r" skriver du "Format C:" så er partitionen
tom. Så starter du op igen, denne gang med pro, og går ind i install, så kan du
uden videre installere pro, når du har nøglen.
Under install, har du også mulighed, for at bestemme partition størrelsen, den bør
ikke være mere end 15GB til Windows partitionen. Du kan altid senere, lave flere
partitioner under windows "diskhåndtering" hvis du derimod laver een stor partition
fra start, kan du ikke uden et specialprogram, få flere, hvis det skulle ønskes.
MEN, husk du kan få problemer med Microsoft, når den skal aktiveres.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2006 - 16:35 #9
Ps. Du får ikke en hurtigere opstart, fordi du får pro.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juli 2006 - 20:42 #10
"På hendes bærbare er der installeret home edition version 2002, Service pack 2 og xp pro cd'en er 2002, service pack 1. Der fulgte ikke en cd med home edition med den bærbare. Kan det stadig lade sig gøre at opgradere?"

Svar:
Ja. XP Pro tjekker ikke hvad servicepack m.m. der er installeret - KUN styresystem.
Men husk at opdatere bagefter for servicepacks m.m. forsvinder hvis der ikk er er SP2 i XP Pro udgaven der installeres.

Men kan´/må i overhovedet installere den på den bærbare? Er der licens til mere end een maskine?
Avatar billede ladze Nybegynder
30. juli 2006 - 12:04 #11
Gotfred - tror vi beholder home edition så.
John stigers - hvis vi beslutter at installere xp pro på den bærbare og den stationære ikke længere bliver brugt (bliver formateret el.l), er det så ikke legalt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2006 - 12:25 #12
Det vil jeg mene ja.
Avatar billede ladze Nybegynder
09. august 2006 - 18:19 #13
Tak for hjælpen. Lukker spørgsmålet, nogle der vil svare?
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2006 - 20:19 #14
ok
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. august 2006 - 20:05 #15
Der er vist ikke andre der vil svare...