Avatar billede tiarn Nybegynder
26. juli 2006 - 00:12 Der er 9 kommentarer

Netværksproblemer - trådløst OK - kabel NEJ TAK!

Hej alle,

- eftersom jeg er ved at gå ud af mit gode skind og har mest lyst til i ren galskab et kyle computeren ud i haven skriver jeg her.

Jeg har problemer med mit hjemmenetværk og jeg tror min router måske er den skyldige.

Jeg har to bærbare som tidligere har været koblet til netværket hjemme uden de store problemer. Min router er en af de der man kan købe hos TDC - sådan en Netgear fætter.

Når begge bærbare kører på den trådløse forbindelse er der ingen problemer. Man kan "se" hinanden og dele filer osv. Dér hvor det går galt er når jeg skifter til et kabel i den ene bærbare. Så får jeg en fejlmeddelse om at netværkstien ikke passer til den anden computer. Tidligere har det været sådan at jeg har kunnet skifte så tosset jeg ville mellem kabel og trådløs. Nu går det hele i stå blot ved at jeg stopper et netkabel i.

Ting jeg har prøvet:
- klikke reparér forbindelse på begge computere (det så ud til at virke en overgang, men i længden nej nej nej...)

- opgradere firmwaren i routeren

- reset'te router

- genoprette hjemmenetværket

- geninstallere netværkskort i begge laptops

- skifte netværkskabel

- råbe og skrige som en sindsyg

- samt bande og svovle

Jeg håber der er nogen som kan fortælle mig hvor det er jeg lige skal fjerne fluebenet i windows!

På forhånd tak for jeres hjælp!
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juli 2006 - 00:30 #1
Prøv lige at ligen en ipconfig /all her ind.

Har du i mellemtiden installere XP SP2 med firewall ?
Avatar billede tiarn Nybegynder
26. juli 2006 - 09:51 #2
Hej jeg har installeret MCE 2005 med SP2.
kal jeg bare skrive de oplysninger i ipconfig /all ind manuelt, eller er der en smart måde at paste på eller vedhæfte et screen dump?
Avatar billede tiarn Nybegynder
26. juli 2006 - 10:25 #3
Ipconfig /all med kabel:

Windows IP COnfiguration

Host Name: tigris
Primary Dns Suffix:
Node Type: Unknown
Ip Routing Enabled: No
WINS Proxy Enabled: No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix:
Description: Broadcom 440x 10/100 Intetgrated controller

roller:
Physical adress: 00-c0-9f-9a-1f
Dhcp enabled: yes
Autoconfiguration enabled: yes
Ipadress: 192.168.1.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Defualt Gateway: 192.168.1.1
DHCP server: 192.168.1.1
DNS Servers: 192.168.1.1
Lease Obtained: 26. juli 2006
Lease Expires: 27. juli 2006

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Media State: Media disconnected
Decription: Intel<R> PRO/Wireless 2200 BC Network
Connection:
Physical Address: 00-12-f0-85-ba-ca

Ipconfig /all trådløst:

Windows IP COnfiguration

Host Name: tigris
Primary Dns Suffix:
Node Type: Unknown
Ip Routing Enabled: No
WINS Proxy Enabled: No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Media State: Media disconnected
Decription: Broadcom 440x 10/100 Intetgrated controller
roller
Physical adress: 00-c0-9f-9a-a6-1f

Ethernet adapter Wireless Network connection:

Connection-specific DNS Suffix:
Decripton: Intel<R> PRO/Wireless 2200 BG Network
Connection
Physical Address: 00-12-f0-85-ba-ca
Dhcp enabled: yes
Autoconfiguration enabled: yes
Ipadress: 192.168.1.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Defualt Gateway: 192.168.1.1
DHCP server: 192.168.1.1
DNS Servers: 192.168.1.1
Lease Obtained: 26. juli 2006
Lease Expires: 27. juli 2006
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2006 - 00:47 #4
De er jo identiske, for du har ikke et trådløst netkort installeret. Tag lige en kik i enhedshåndteringen, og se om du kan finde dit trådløse netkort. Er det der ikke må du installere det, evt. gennem en hardware søgning via tilføj ny hardware.

I netværksforbindelser har du der både en LAN-forbindelse og en trådløs forbindelse ?
Avatar billede tiarn Nybegynder
27. juli 2006 - 09:47 #5
Ja det har jeg, der står:

Lan (Broadcom 440x 10/100 Intetgrated controller)

Trådløs (Intel<R> PRO/Wireless 2200 BG Network)

Skal jeg prøve et geninstallere det trådløse netværkskort?

Når begge bærbare kører på det trådløse er der ingen problemer.
Avatar billede tiarn Nybegynder
27. juli 2006 - 09:50 #6
Jeg beklager virkelig...har skrevet ipadressen forkert hos den kabelforbindelsen. Den er 192.168.1.3 og ikke 2. Undskyld.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. juli 2006 - 00:10 #7
Det gør ikke så meget. Det som undre mig, er at i din Ipconfig er der overhovedet ikke nævnt trådløst netkort Intel Pro wireless.

Det kan skyldes 2 ting. Det er ikke installeret, og det vil fremgå af enhedshåndteringen. Det kan også være deaktiveret eller slukket, og er det deaktiveret, vil det fremgå af netværksforbindelser. Den vil være grå-markeret der. Er den slukket, kan du tænde det på kontakten til det trådløse netkort. Det sidder som regel foran eller på den ene side, og som regel lige ved siden af kontrollampen for det trådløse netkort.

Så fortæl om du kan finde det i enhedshåndtering ellers installer dett !
Fortæl om du kan finde det i netværksforbindelser !
Har du fundet afbryderknappen til netkortet, og er det tændt !

Med tændt trådløst netkort, som er installeret på maskinen og aktiveret, så kan du lave en ipconfig /all igen.

Der må være noget rod i det, når forbindelsen forsvinder når du kobler kabel til.
Avatar billede tiarn Nybegynder
28. juli 2006 - 09:29 #8
Her er den så. Med trådløst og kabel slået og sluttet til. Netværkskortet er at finde både i enhedshåndtering og i netværksforbindelser. Jeg har en Acer Travelmate, så jeg kan også konstatere foran at kortet er slået til.
Lige nedenunder i "Windows IP Configuration" kan man se at der står "IP Routing Enabled: No". Jeg mener jeg så et sted i indstillingerne, at man kunne lade windows mere eller mindre styrer det hele (hvilket det vel i en eller forstand gør i ferevejen, kan det være et problem?

Opsummerende sker der det at jeg får at vide, at netværksstien er forkert når jeg prøver at gå til den anden computer med kablet i min første. (Den anden kører kun på det trådløse netværk).

Windows IP Configuration

Host Name: Tiarn
Primary Dns Suffix:
Node Type: Unknown
IP Routing Enabled: No
WINS Proxy Enabled: No

Ethernet adapter Local Area Connection 3:

Connection-specific DNS Suffux:
Description: Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller
Roller
Physical Adress: 00-C0-9F-9A-A6-1F
Dhcp Enabled: Yes
Autoconfiguration Enabled: Yes
IP Address: 192.168.1.3
Subnet Mask: 255.255.255.0
IP Address: fe80::2c0:9fff:fe9a:a61f%4
Default Gateway: 192.168.1.1
DHCP Server: 192.168.1.1
DNS Servers: 192.168.1.1
        fec0:0:0:ffff::1%1
        fec0:0:0:ffff::2%1
        fec0:0:0:ffff::3%1
Lease Obtained: 28. juli 2006 09:06:13
Lease Expires: 29. juli 2006 09:06:13

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffux:
Description: Inter<R> PRO/Wireless 2200BG Network
Connection
Physical Address: 00-12-F0-85-BA-CA
Dhcp Enabled: Yes
Autoconfiguration Enabled: Yes
IP Address: 192.168.1.5
Subnet Mask: 255.255.255.0
IP Address: fe80::212:f0ff:fe85:baca%5
Default Gateway: 192.168.1.1
DHCP Server: 192.168.1.1
DNS Servers: 192.168.1.1
                        fec0:0:0:ffff::1%2
        fec0:0:0:ffff::2%2
        fec0:0:0:ffff::3%2
Lease Obtained: 28. juli 2006 09:01:43
Lease Expires: 29. juli 2006 08:37:57
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. juli 2006 - 22:48 #9
Jeg går ud fra at 192.168.1 xxx, altså hele segmentet, er i den betroede zone i dine firewalls.

Det ser jo ok ud det hele. Du kan evt. hvis det ikke allerede er således, lade Xp styre dit trådløse netværk. Du skal ind i Egenskaber for trådløs netværksforbindelse, og under fanebladet Trådløse netværk, er der et flueben der hedder "Brug windows til at konfigurere det trådløse netværk" Marker dette og tryk OK.