Avatar billede hansen Nybegynder
25. juli 2006 - 23:48 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Den vil ikke bogføre?

Hej, jeg trænger til lidt hjælp.
Jeg har fået SummaSummarum og har importeret sidste års regnskab ind i den, samt dette års.

Jeg har først bogført alt fra sidste år og har afsluttet regnskabet og er nu igang med dette års regnskab.

Der opstår dog nogle problemer ind i mellem, den vil ikke tillade mig at bogføre!

Fremgangsmåden er denne,
Bøgfør
Bogfør osv....

Så kommer der en der ikke vil, Vil du bogføre, Ja.
Faktura til xx,Kr. xx
Fakturadatoen ligger før datoen på den sidst udstedte faktura, Fakturaer skal nummeres fortløbende.

Skal Stone's SummaSummarum rette datoen til dags dato og nyberegne forfaldsdato før bogføring?

Det svarer jeg nej til, og så går det galt, jeg får beskeden om at der ikke kunne bogføres og at det er annulleret af bruger.

HJÆLP!
Hvad skal jeg gøre her?
Avatar billede stbm Nybegynder
26. juli 2006 - 01:33 #1
Går ud fra at det er en faktura i debitor kartotek vi snakker om. Det summa siger er bare, du kan ikke udskrive/bogføre "faktura" bagud i tiden i forhold til den sidste faktura, så du skal bare acceptere og sige ja til at summa skal korrigere dato. PÅ sin vis er der en vis fornuft i det, især i forhold til moms perioder.
Alternativ er at du "sletter" hele det pågældenens års regnskab, starter forfra med at taste/skrive samtlige fakturaer en gang til, men så får du på et tidspunkt det problem uorden i fatura rækkefølge i forhold til dem du havde i det slettede regnskab, det er noget "rod" hvis SKAT udtager dig til kontrol og krydsrevidere.
Så sur r.. SVAR ja til det summa vil. Så hvis det du er gang med, er p.g.a at en af dine kunder vil have sin faktura "tilbagedateret" p.g.a momsrefusion, altså fordi han allerede har trukket en forventet faktura fra, så er det din kunde der har et problem, og ikke dig.
En analog til dette er. fx netbank, du prøver på din netbank at betale en regning bagud i tiden...så får du helt sikkert at vide NEJ..og fornuftig nok, for så ville du jo kunne sidde med en form for dokumentation for at du har betalt til tiden, i tilfælde af en rykker.
Avatar billede stbm Nybegynder
26. juli 2006 - 01:51 #2
Hej  igen

Glemte lige at hvis din kunde har trukket moms fra på "forskud" så skal han jo blot lave en korrigering på den momsperiode du har dateret din faktura i.
Korrigering skal ligge på den udgående moms...og så tager han bare din faktura på normal vis...så har han også rene linier over for SKAT