Avatar billede pellelil Nybegynder
18. juli 2006 - 14:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søg efter filer med specifik "Kategori" og "Nøgleord"

Jeg vil gerne kunne knytte en Kategori/en række nøgleord til en fil (manuelt) som jeg senere kan gøre brug af i forbindelse med en søgning. Det "smarte er" at jeg i XP blot kan højreklikke på et filnavn, og vælge "Egneskaber" hvorefter jeg via "Dokumentinfo" netop kan indtaste "Kategori" og "Nøgleord" (så langt så godt). Problemet er så når jeg skal søge, her falder den indbyggede søgning i Windows helt igennem. Jeg kan godt via "Et ord eller en sætning i filen" angive det/de ord som jeg indtastede som nøgleord, men jeg kan ikke eksplicit angive at den skal finde de filer hvor der netop står "XXX" i "Kategori", "YYY" og/eller "ZZZ" i nøgleordene (jeg er principielt ligeglad med om det søgte ord optræder i filen, den skal kun finde dem hvor det optræder i nøgleordene).

Er det muligt at udføre en sådan søgning - evt. via noget andet software !?
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juli 2006 - 15:26 #1
Ja - via VBA i Word kan dette lade sig gøre - idet der via en userform kan indtastes kategori / nøgleord samt evt. udpege mapper, der skal søges i.
Avatar billede pellelil Nybegynder
19. juli 2006 - 10:39 #2
Mit umiddelbare resons er: "Hvad f..... har VBA i Word med søgning af filer at gøre", og egentlig har det heller ikke noget med sagen at gøre. Men det korte af det lange er at menupunktet "Filsøgning" i Word's "Filer" menu netup giver mig mulighed for specifikt at søge netop på "Kategori" og "Nøgleord". Her gik jeg og troede at Word var beregnet til at skrive dokumenter med, og så viser det sig at det er den mest avancerede "Filsøgnings funktion" i Windows !?

>Supertekst smid et svar og du får pointene - du ledte mig trods alt ind i det rigtige program  ;-)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. juli 2006 - 10:49 #3
Fint du kom på sporet - men ellers kan jeg godt fortælle meget om, hvad VBA i Word kan anvendes til - f.eks. har jeg netop konstrueret et lønsystem, der via VBA i Word har forbindelse til en database og regneark - så det kan Word også :-)

Men her får du et svar.
Avatar billede pellelil Nybegynder
20. juli 2006 - 09:36 #4
Nu har jeg arbejdet som udvikler (Borland Delphi) i efterhånden mange år, og er så småt begyndt at kigge på C#, så skulle jeg lave "et større program" ville jeg hverken vælge Word eller Excel til formålet (selv om jeg ved at man kan nå særdeles langt med VB-Scripting). De har begge sine berettigelser, jeg mener blot at lave større applikationer med VBA i Word/Excel et som "at slå søm i med en sav" - det kan godt lade sig gøre men det er ikke et kønt syn ;-)

Men hvad ved jeg, når jeg ikke engang vidste at Word er Windows svar på en avanceret filsøgnings-funktion...
Avatar billede supertekst Ekspert
20. juli 2006 - 13:04 #5
OK - men mange af de systemer, som jeg konstruerer skal anvendes i et office-miljø - derved få du "foræret" en række egensskaber, der findes i diverse office-programmer. Om det så er kønt eller ej??

Men tak for points :-)
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. juli 2006 - 09:36 #6
Ja, i sidste ender gælder det jo bare om at det virker og brugerne er glade  ;-)