Avatar billede sybrom Nybegynder
16. juli 2006 - 12:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Køb af nyt grafikkort

I forbindelse med at jeg forsøger at udskyde køb af ny stationær pc noget tid endnu, er jeg på udkig efter en ny processor samt et nyt grafikkort. I en anden tråd har peet49 og kenp vejledt mig om køb af ny processor, så nu vender jeg i stedet opmærksomheden mod et nyt grafikkort.

Det jeg er på udkig efter er ikke et monster stort grafikkort. Desuden er jeg ikke villig til at spendere mere end 400 - 500 kr. på kortet, så nu er jeg spændt på, om jeg kan få kvalitet for sådan et beløb. Jeg er åben overfor evt. at købe et brugt grafikkot, hvis det er nødvendigt.

Jeg har næsten lige købt et spil (Sensible Soccer 2006), som jeg pt. ikke kan spille på min pc grundet mit grafikkort (NVIDIA GeForce4 MX440). Spillet kræver nemlig et grafikkort med "Supported 64MB Graphics Card". På spillets boks nævnes det endvidere nogle specifikke understøttede grafikkort fra ATI Radeon og nVidia.

Et af mine krav til et nyt grafikkort er, at det kan honorere de krav, som Sensible Soccer 2006 stiller til et grafikkort. Hvilket grafikkort vil du/I anbefale mig at købe?

Hvis der er brug for lidt oplysninger om min pc for at vejlede mig, så er der lidt her:

Computer:
AMD Athlon (tm) XP 1800+
1.53 GHZ, 512 MB Ram

System:
Windows XP
Version 2002
Service Pack 2

Motherboard: K7S5A Release 10/29/2002 S

Med venlig hilsen
Sybrom.
Avatar billede c-holst Novice
16. juli 2006 - 13:20 #1
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101470
nok det mest interessante kort pt i den prisklasse

har selv et lignende system med et gf 6200 kort, kan lige køre doom3, farcry med det, og vurderer umiddelbart 9600xt eller pro til at yde mere end det

skal du have mere ydelse end dette kort giver må du op med 600-900 kroner og få et gf 6600 eller et gf6600gt, den sidste vil du nok på sigt vil blive gladere for

500 kr er meget lidt, men det er også der jeg silv ligger når der mangler en ny dims

Du vil nok heller ikke spare meget ved at købe et brugt radeon9600 da disse som jeg ser det på fx qxl godt kan runde 300 kr. uden garanti vel at mærke

undlad at købe modeller mindre end radeon 9600 og ikke nogle af "SE" modellerne
ved geforce ville jeg ikke købe mindre end et 6200, og det ville jeg set i bagspejlet nok ikke have købt

hænger på hvis du bliver i tvivl om noget
Avatar billede sybrom Nybegynder
16. juli 2006 - 20:30 #2
Hej c-holst

Tak for dit svar. Jeg har en del spørgsmål til dig, som jeg håber, at du vil svare på.

Jeg overvejer pt. stærkt at købe en ny processor til min pc. Jeg har fået en bestemt en anbefalet via en anden tråd her på eksperten.dk, og den processor kan faktisk kun købes i www.x-perterne.dk. Se linket nedenfor:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10931

Det jeg så tænkte var, at hvis jeg køber ovennævnte processor hos x-pertene.dk, så kunne det være rart at samle mine indkøb hos denne forhandler, således at jeg også køber et grafikkort hos x-perterne.dk. Men for at der skal være mening i at gøre det på denne måde, så kræver det, at x-perterne.dk har nogle gode grafikkort til en fornuftig pris. Kunne det tænkes, at jeg kunne få dig til at se X-perternes udbud igennem for at komme med et eller flere grafikkort, du kunne anbefale mig at investere i? Listen over grafikkortene finder du her:
http://www.x-perterne.dk/index.php?menu=underprod&valg=68&navn=GRAFIKKORT&prodid=41&prod=HARDWARE

Ellers vil jeg også høre, om du vurderer, at det er let at installere et nyt grafikkort. Jeg har nemlig ikke tidligere prøvet at stå for installation af et nyt grafikkort selv, og jeg ved derfor ikke, om jeg skal være nervøs overfor at skulle på opgaven? Jeg kan nævne, at jeg f.eks. tidligere har haft en anden til at installere en ny harddisk for mig, mens jeg selv har installeret cd brændere og dvd brændere.

Jeg vil også lige høre, om der er nogen steder, hvor det er muligt at se, om det grafikkort jeg allerede har faktisk har nogle ram (hvis man kan sige det på denne måde). Jeg er nemlig ikke selv bekendt med om GeForce4 MX440 har nogle ram.

Afslutningsvis vil jeg nævne listen over de grafikkort, der nævnes på "Sensible Soccer 2006" boksen, at spillet understøtter. Det kan nemlig bruges som en ledetråd for dig, når du skal anbefale grafikkort til mig:

Supported Grafphics Cards
ATI Radeon 8500, 9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800, X700, X800, X1300, X1600, X1800
nVidia GeForce 3, GeForce 4 (not MX), GeForce FX 5200, 5600, 5700, 5800, 5900, 5950, 6800, 6800, 7800, 7900
Not compatible with all integrated sound/graphics solutions (inc. Laptops)

Mvh. Sybrom.
Avatar billede sybrom Nybegynder
24. juli 2006 - 15:45 #3
c-holst, jeg accepterer dit svar og tildeler dig hermed point, for jeg havde tænkt mig at købe Sapphire Radeon 9600XT Atlantis grafikkortet, som du anbefalede. Når jeg skriver havde, så skyldes det, at jeg nogle dage efter bestilling af grafikkortet fik en besked fra butikken (kan ikke huske navnet, men var den billigste på listen hos www.edbpriser - er imidlertid ikke på listen mere) om, at produktet er udgået. I stedet bestilte jeg så Sapphire Radeon 9600XT kortet (bemærk ikke Atlantis udgaven) hos Computerne.Com, men indenfor de seneste to dage har de så givet mig besked på, at produktet er udgået, så jeg har åbenbart ikke heldet med mig. Men det er jo ikke din fejl, at produkter der figurerer på lister under www.edbpriser ikke længere kan fås i de butikker, der ellers skulle have dem...

Nå, men jeg åbner en ny tråd, hvor jeg håber på at få nye anbefalinger, så jeg snart kan få købt et andet grafikkort, nu hvor min pc åbenbart ikke skulle udstyres med et Sapphire Radeon 9600XT Atlantis grafikkort.

Mvh. Sybrom.
Avatar billede c-holst Novice
24. juli 2006 - 22:25 #4
beklager min manglende respons, sommeren er over min lille familie, kigger lige tråden igennem en gang i løbet af i morgen
Avatar billede sybrom Nybegynder
26. juli 2006 - 08:30 #5
Hej c-holst

Jeg vil sætte stor pris på det, hvis du vil kigge min nye tråd "Anbefaling af grafikkort i 500 - 700 kr. klassen" (oprettet d. 24/7 2006) igennem snarest muligt, for efterfølgende at komme med anbefalinger til mig. Jeg vil nemlig meget gerne snart få bestilt et godt grafikkort, der kan fungere i min pc, og som forhandleren, jeg bestiller kortet hos, rent faktisk kan skaffe hjem til mig...

Mvh. Sybrom.
Avatar billede Mikkel34v Nybegynder
17. juli 2009 - 03:02 #6
Hej ..

jeg har selv købt et nvidia 8500gt og det virker udmærket !

Køb det :D