Avatar billede jobless Nybegynder
14. juli 2006 - 10:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregning af pris

Hej.

Jeg fifler med et udlejningssystem til biler.

Mit store opgave består i at beregne en pris, og modellen er følgende:

pr. dag 200 kr. incl 100 km.
pr. uge 1200 kr. incl 500 km.
pr. måned 4000 kr. incl 1500 km.
for alle 3 modeller gælder det, at ekstra km. koster 2,50 kr. pr. stk.

Mit problem består i, at når prisen skal beregnes, kan det forekomme, at hvis man vælger en 'større' pakke, kan det blive billigere end flere mindre pakker.

F.eks hvis jeg beregner brug af en bil 1 dag og 200 km. koster det 200 + (100 * 2,5) altså 450. Havde man derimod valgt leje i 2 dage, ville prisen blive 400 incl. de kørte km. altså billigere.

Eller f.eks. hvis perioden er 1 måned og 4 uger, så vil det være billigst at vælge 2 måneder, hvis der ikke er kørt flere km. end dem der er incl. i grundprisen.

Er der nogen som kan være behjælpelige med/give input til at lave et beregningsmodul, som altid kommer med laveste pris uanset hvilken periode der vælges og hviken kombination der er billigst?

MVH

JoBless
Avatar billede soren_o Nybegynder
16. juli 2006 - 11:53 #1
Du bliver nødt til ikke "at straffe" for de kørte ekstra kilometer i forhold til grundprisen. De ekstra km skal være billigere end grundprisen - kunden har jo allerede betalt dig for den tid bilen er lejet ud. De ekstra km skal egentlig kun betale for slitagen, så prøv med f.eks. 1,50 kr. pr ekstra kørt km. Skal du have de samme penge ind bliver du nødt til at hæve grundprisen en lille smule.
Avatar billede jobless Nybegynder
16. juli 2006 - 20:41 #2
Nu kan man jo diskutere prispolitik i lang tid, men jeg har muligvist udtrækt mig meget uklart i mit spørgsmål.

Mit mål med spørgsmålet er, at jeg gerne vil have input til kodning af det modul/klasse som skal udregne prisen udfra de mange kombinations-muligheder, og udfra nogle givne priser.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2006 - 23:47 #3
nu ved jeg ikke hvor mange rækker du skal gennemse, men kan du ikke beregne på alle 3 måder og så bare vælge den mindste af dem?
Avatar billede rosco Novice
17. juli 2006 - 17:48 #4
Kunne det være at Excel var bedre i dette tilfælde.
Avatar billede jobless Nybegynder
17. juli 2006 - 17:55 #5
Nu er det jo ikke kun 3 kombinationsmuligheder vi taler om, f.eks. hvis perioden er 1 md og km. er 2500, hvad er så billigst; 1 md + 1000 * 2,5 eller 5 uger + 0 * 2,5 ?
Avatar billede mugs Novice
17. juli 2006 - 17:59 #6
Beregn alle muligheder og i subform lav en:

SELECT TOP 1 TABEL.FELT
FROM TABEL
ORDER BY TABEL.FELT DESC;
Avatar billede mugs Novice
17. juli 2006 - 18:00 #7
Sorteringen skal naturligvis være stigende.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2006 - 00:42 #8
Måske skal du over og finde en haj i excelafdelingen... Jeg mindes noget om et tilføjelsesprogram, som arbejder med liniær programmering. Dvs. en optimering af forskellige kombinationer, en slags find den korteste rute program...

Eller måske kan du lave nogle grafer (her skal du nok også bruge excel), som du kan bruge til hurtigt at se hvad, der er billigst og hvad man evt. kunne udleje ekstra fordi det vil være et godt tilbud. At komme frem til disse oplysninger i access, tror jeg vil være yderst vanskeligt. Medmindre du som mugs pointerer, udregner alle muligheder!~)
Avatar billede jobless Nybegynder
07. august 2006 - 21:17 #9
Jeg laver et modul som beregner de mest sansynlige kombinations-muligheder, og så må jeg evt. videreudvikle derfra.