Avatar billede krisbjoern Nybegynder
12. juli 2006 - 23:07 Der er 8 kommentarer

meget simpel "INSERT INTO" sætning giver problemer

Jeg har lavet en hamrende enkel mailingliste formular med tilhørende database - der er 3 poster.
Jeg kan godt hente posterne fra databasen, men når jeg vil skrive til databasen får jeg følgende fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel.
/BT/tilfoej.asp, line 55

Linie 55 er der hvor SQL-sætningen skulle eksekveres:
(jeg har skrabt SQL sætningen ned til kun 1 post for at se om der evt. var noget galt med een af posterne... men det lader det ikke til at være)

strSQL = "Insert into TabMailingliste(Fld_FirstName) "&_
        "Values('" & Session("Fname") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

Jeg har selvfølgelig tjekket at min session ikke er tom og stavefejl er der heller ikke noget af. Databasen er IKKE skrivebeskyttet jeg er lidt i tvivl om hvo'n man tjekker om IIS har tilladelse til at skrive til databasen / mappen...

Nogle ideer???

MvH
Kristian Bjørn
Avatar billede farving Nybegynder
12. juli 2006 - 23:38 #1
strSQL = "INSERT INTO TabMailingliste (Fld_FirstName) VALUES ('" & Session("Fname") &"')"
Conn.Execute(strSQL)

prøv den :) tror det er din opdeling af strSQL der er forkert...

Mvh Carsten
Avatar billede innercitydk Nybegynder
13. juli 2006 - 10:35 #2
Jeg har tit prøvet at få den fejlmeddelelse "Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel". Har du prøvet at uploade siden og teste den online. Jeg har før prøvet at skidtet ikke virker lokalt, men så til gengæld virker fejlfrit på serveren hvor det skal ligge.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
13. juli 2006 - 13:57 #3
"Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel" plejer at betyde at forespørgslen bygger på flere join-forbundne tabeller .....
Der må altså kun være en tabel.
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
13. juli 2006 - 14:25 #4
farving--> Jeg har (det havde jeg også inden, men man ved jo aldrig!?!) prøvet dit forslag... Det giver stadig samme fejl

fynbohans--> Der er skam også kun EEN tabel.
Det er noget af det mest enkle jeg nogensinde har lavet
En Tabel "TabMailingliste" og i den er der 4 kolonner (Fld_ID, Fld_Fname, Fld_Lname, Fld_Email)

Prøver lige at smide det ud på en ekstern server...
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
13. juli 2006 - 14:37 #5
--> innercitydk

Ja - det virkede...
Men det holder jo ikke i længden!

Har det mon noget med skrive rettighedder at gøre, og hvor skal jeg tjekke det lokalt på min maskine???
Jeg har en del gamle ting liggende med en ACCESS database fra en tidligere version af OFFICE... er det mon der problemmet ligger
(Altså jeg har IKKE 2 OFFICE pakker liggende, men har opgraderet til OFFICE 2003)
Avatar billede fynbohans Nybegynder
13. juli 2006 - 19:38 #6
Fejlen 80004005 er ofte se her og hvis du søger i Google får du over 700.000 hits.
Prøv denne her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q306518
Det er vel en nyere version end 4 eller 5 af IIS du bruger?

Har selv prøvet at have flere versioner af Access liggende. Det holdt jeg hurtigt op med. I mit tilfælde var det nu hjælpeteksterne der blev blandet.

Du kan selv se i Access hvilke biblioteker programmet bruger.
I designvisning for en formular klikker du på Vis/Programkode/Tools/References.
Afkrydsning af de 5 øverste er det normale. Access 2003 er version 11.
Avatar billede farving Nybegynder
13. juli 2006 - 20:49 #7
Ja, det er så grunden til jeg ik bruger Access... Der er ikke andet end bøvl ang. skriverettigheder...

Men hvorfor er det ikke optimalt når det virker online? :) det er jo kun der det er vigtigt det virker

Mvh Carsten
Avatar billede morhan Novice
14. juli 2006 - 16:38 #8
IIS snakker med databasen gennem IUSR kontoen. Den konto skal have NTFS skriveadgang. NTFS rettigheder ændres ved egenskaber på fil > sikkerhed

Ved xp skal enkel fildeling deaktiveres før sikkerhedsfanen bliver synlig