Avatar billede mike23 Nybegynder
08. juli 2006 - 11:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problemer med rækkevidden på trådløst LAN

Hej med jer

Jeg bor i en kolonihave og deler en internet-forbindelse med en kammerat som bor lige tværsover for mig. Vi besluttede os for at dele en internet-forbindelse og da han bor herude hele året i modsætning til os, var det derfor hos ham vores router skulle stå.

Da den trådløse router (Dlink DI-624)var sat op, viste det sig hurtigt selvom der max. er 50 mtr. over til ham, så var signalet alt for lavt til at nå mig. Vi købte derfor en udendørs antenne (Dlink ANT24-1201) som forhandleren sagde var mere end rigeligt til at løse opgaven, og ud fra prisen havde jeg heller ikke lyst til at ofre mere.

Men signalet var efter opsætning stadig lidt tvivlsomt men det virkede hvis man hos mig sad tæt på døren osv. men det har desværre ændret sig så nu har vi kun et lille bitte signal som dropper ud hele tiden.

Jeg vil ikke sætte adsl op hos mig for det vil være helt vildt dyrt da vi ingen aktiv telefonlinie har, plus vi skal betale abonnement når vi bor hjemme i vintersæsonen.

Antennen sidder på hans hus-gavl i en 4 meters højde og signalet virker generet af b.la. bambuske og lidt grene på andres grunde. Og jeg er indehaver af en Mac.

Nogle der kan give et tip eller to?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juli 2006 - 11:57 #1
ja.. fæld de buske og skær grenene af de træer :P
Det er vigtigt at der er en så ren og uforstyrret flugtlinje mellem antennerne som muligt.
Avatar billede mike23 Nybegynder
08. juli 2006 - 12:04 #2
yup :-)

Har også leget med ideen om at give dem gift i nattens mulm og mørke :)

Det går nok bare ikke.

Jeg ville uden at blinke med øjnene bytte antennen ud med en større hvis ikke det var for at de er så sindssygt dyre. Jeg gav 1000,- for den vi har nu.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juli 2006 - 12:30 #3
hmm ok, men er det ikke muligt at flytte lidt rundt på den som sidder der nu, så der bliver en mere ren linje?
Eller du kan prøve feks en af de der små vinduesantenner som ikke er særligt dyre.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2006 - 13:55 #4
Hvis der er buske i vejen, så er de uden tvivl en stor del af problemet. Desuden kan alukraft i væggene på huset være en show stopper.
Avatar billede ierikk Nybegynder
08. juli 2006 - 13:58 #5
du kunne måske sætte en Repeater op hos dig ude under tagudhæng, den vil så videre sende signalet
du kan læse om Repeater hos Wikipedia, hvis du ikke kender dem
Avatar billede mike23 Nybegynder
08. juli 2006 - 17:19 #6
strych9-> der vil nok være mere i vejen for signalet så.

James t dk-> de ER en stor del af problemet, ville bare vide om man kunne "tæmme" signalet via en eller anden dims som kunne blive monteret på taget hvor signalet er højt og så få det indendørs.

Ierikk-> lader til måske det kunne være løsningen, kigger lige på det. prisen er i hvert fald meget afgørende, men jeg vender tilbage.
Avatar billede ierikk Nybegynder
08. juli 2006 - 19:23 #7
jeg har en Linksys repeater
den virker meget fint
Avatar billede mike23 Nybegynder
08. juli 2006 - 19:33 #8
ierikk-> har du et link?
Avatar billede ierikk Nybegynder
08. juli 2006 - 20:41 #9
? link til hvad
Avatar billede ierikk Nybegynder
08. juli 2006 - 20:49 #10
min repeater er købt hos
www.itbutikken.dk
linksys WRE54G-EU
Wireless-G Range Expander
der findes også billigere typer
jeg tror ikke at du har behov for en særlig kraftig
husk at du altid har retur ret
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2006 - 22:13 #11
mike>> hvilken antenne er der tale om? en retnings bestemt?
Avatar billede mike23 Nybegynder
08. juli 2006 - 22:41 #12
james-> Jep. Modellen har jeg skrevet indledningsvis
Avatar billede mike23 Nybegynder
08. juli 2006 - 22:44 #13
ierikk-> Jeg vil ikke udelukke din idë, men jeg er lidt ilde stedt da routeren vi har er en Dlink og det skal repeateren vel understøtte. Har set en model der hedder Dlink DWL-G800AP men kan ikke finde nogle steder at købe den, hvis det var.
Avatar billede ierikk Nybegynder
08. juli 2006 - 23:44 #14
min linksys repeater modtager signal fra et AP fra Trendnet
der hvor du vil købe den nye spørger du dem til råds
så vidt jeg er orienteret, kan alt forskelligt udstyr snakke sammen, hvis ikke, er der sikkert nogen der retter mig
når du køber oplyser du selvfølgelig hvilket udstyr du har, som det nye skal køre sammen med
Avatar billede mike23 Nybegynder
12. juli 2006 - 21:47 #15
Først tusind tak til alle med Jeres bud.

ierikk-> Det lader til at være en repeater der vil være det idelle i denne her sammenhæng
Avatar billede mike23 Nybegynder
30. december 2006 - 22:33 #16
ierikk-> Du havde ret. Smid et svar
Avatar billede ierikk Nybegynder
30. december 2006 - 22:53 #17
rart at høre at det virker
? hvilket udstyr har du købt
Avatar billede mike23 Nybegynder
31. december 2006 - 10:51 #18
Det blev en DWL-2100AP som så bare blev sat op inde ved mig.

Jeg satte den op ude ved toilettet hvor der fandtes et lillebitte signal og det kørte bare perfekt. Næsten mere en perfekt for signalet var altid kanon uden udfald eller noget som helst.

Jeg beklager selvfølgelig meget at jeg glemte Jer herinde, men håber i tilgiver mig. Jeg var sikkert bare lykkelig over at det endelig fungerede :-)