Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 11:35 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Koble en 2,5'' harddisk til en pc (med 52pins)

Hejsa,

Jeg har en gammel harddisk på 80MB (JA, megabyte :D) som jeg ønsker at koble til en anden computer, for at få dataene ud af den.

Hvordan gør jeg?

Jeg har købt en 3,5" -> 2,5" adapter, men den har kun 42 pins.

Hvad skal jeg bruge for at kunne koble den til?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 11:43 #1
Du kan købe en adabter til de. Sanberg laver en til ca. 100 kr, jegfinderet link til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 11:51 #2
Her kan du få den fra Zitech til 149,- kr jeg fandt den selv til 100,- på falkoner allé

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=11768&CampaignID=10
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 11:52 #3
Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 12:42 #4
Er det ikke bare til standard 2,5" ???

Min har jo 52 pins... (ikke de standard 42)
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 12:51 #5
Du har ret, jeg ser hvad jeg kan gøre. Er du sikker på at det er en IDE harddisk og ikke en SATA eller en SCSI?
Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 13:01 #6
Jeg har ingen anelse...

Men jeg skal bare bruge en løsning der kan kobles til...

...om det så bliver et pci-kort og diverse ledninger...

Eftersom det er en gammel (12år) harddisk, er jeg ikke sikker på at man kan finde nogle data på den... men den er af model: IBM WD-280
Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 13:02 #7
...men JA - Noget tyder på at det er SCSI...
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 13:08 #8
Så skal du have fat i sn SCSI controller. Hvis du bor i nærheden af Frederiksberg, så har jeg sikkert noget sådant liggende. Hvis det er relevent så leder jeg gerne i gemmerne og melder tilbage
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 13:09 #9
Du skal dog også vide at IBM i gamle dage yndede at lave proparitære løsninger således at man kun kunne anvende udstyr fra IBM. Om denne disk er en sådan ved jeg ikke, men risikoen er tilstede
Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 13:15 #10
Jeg tror jeg selv har en SCSI-controller liggende...

Men hvordan får jeg den sat til disken?

...Jeg mangler så et kabel!
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 13:33 #11
Jeg er sikker på at jeg har et gammelt fladkabel liggende til SCSI som jeg vel kan sende med posten
Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 13:36 #12
Men ender den ud i et stik til 2,5" ???

Og der er jo også +5V via det stik, så det er jo en adapter jeg leder efter...
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juni 2006 - 14:10 #13
Hvis du har en kontroller og kan få et fladkabel, så kan du vel datamæssigt forbinde disken til computeren via fladkablet, ligesom man gjorde i gamle dage. Strøm får disken som jeg husker det fra et almindeligt strømkaben ligesom en almindelig IDE disk.

Du kan ikke sætte en SCSI disk til et IDE stik via en adapter, mig bekendt
Avatar billede elav Nybegynder
22. juni 2006 - 16:02 #14
Nej, men det er jo IKKE et standard fladkabel...

Der er kun fladkabel-tilgangen, ligesom på en standard 2,5" harddisk (bærbar)

Strømmen må den jo så få via fladkablet...
Avatar billede elav Nybegynder
23. juni 2006 - 14:09 #15
Kan man evt. få en ekstern-harddisk-kasse, til sådan en harddisk?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. juni 2006 - 14:36 #16
Det er vel et Standard SCSI fladkabel??

Jeg mener at have set en sådan kasse, men det er længe siden og den skulle til scsi stik bag computeren, altså et externt scsi stik
Avatar billede elav Nybegynder
26. juni 2006 - 11:53 #17
Tror vi snakker forbi hinanden... Eller også forstår jeg det ikke...

På mit scsi-pci-kort er der et internt 50-pin tilslutning...

...desuden en ekstern tilslutning... (Findes der en harddisk-box der kan tilsluttes her?)

Men det er jo ikke nogen standard SCSI-harddisk - Den er "bærbar", og skal derfor strømforsynes gennem selv samme fladkabel... - Kan det lade sig gøre med den omtalte "kasse"???
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. juni 2006 - 15:55 #18
Jeg kan ikke mindes at have set en extern scsi disk så hvordan du grejer den kan jeg ikke lige gennemskue uden at have set tingene. Bor du i nærheden af frederiksberg?
Avatar billede elav Nybegynder
26. juni 2006 - 17:27 #19
Jeg bor i Århus, men ellers mange tak for tilbuddet...