Avatar billede gubi Nybegynder
21. juni 2006 - 21:21 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Asus P5V800-MX lydkort problemer

Hej gutter.

Har forsøgt at installere fra den org medfølgende cd, og den starter installationen op og siger at hardwaren ikke findes.
Har prøvet at hente en opdatering, samme resultat.
Har checket at lydkort er aktiveret i bios, og har prøvet at slå det fra og til igen.
Under enhedshåndtering ligger en ukendt hardware som blir kaldt "PCI-enhed" hvilken forsvinder når jeg deaktivere lydkortet.
Avatar billede azrael Nybegynder
21. juni 2006 - 21:57 #1
Det lyder måske som et dumt spørgsmål, men har du i BIOS valgt "Plug and Play O/S"? Eller måske ligefrem prøvet at opgradere BIOS? Det kan jo være, at der har sneget sig en fejl ind et eller andet sted, som ASUS har fået rettet.

Hilsen,
Marc
Avatar billede gubi Nybegynder
21. juni 2006 - 22:09 #2
Jar prøvet at vælge Plug and Plau O/S, det gav ingen forskel, udover den fandt et diskette drev som ikke findes. HAr ikke prøvet at opdatere bios, men har lige modtaget maskinen idag, så regnede ikke med jeg skulle starte der?
Avatar billede azrael Nybegynder
21. juni 2006 - 22:44 #3
Det er altid en god ide at checke om der er kommet opdaterede drivers, firmware etc. når man får en ny komponent. Jeg anvender sjældent de filer, der kommer med produktet. Det skulle da lige være i et nødstilfælde eller fordi der simpelthen ikke findes nyere versioner.

Har du for øvrigt prøvet at forcere installationen af driveren? Sommetider nægter Windows at installere noget medmindre man tvinger den til det.

Hilsen,
Marc
Avatar billede gubi Nybegynder
22. juni 2006 - 07:18 #4
Jeg har forsøgt at tvinge windows. Men i den ene INF fil der er i samtlige driver pakker jeg har fundet, nye og gamle. Ligger der ingen info om en hardware i den INF fil. Jeg må prøv at opdatere bios
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 17:05 #5
Har du fået gjort mere ved BIOS-opdateringen? Såvidt jeg kan se er seneste BIOS fra maj i år, version 0702. Jeg er lige ved at hente seneste SoundMAX driver ned for at se om jeg kan finde noget interessant.

Hilsen,
Marc
Avatar billede gubi Nybegynder
22. juni 2006 - 18:20 #6
Jeg kører lige ud og prøver at opdatere bios, har lige bikset med at få lavet en Bootcd der kunne bruges, så nu er det på plads. Men skriver lige når jeg har gevet det et forsøg
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 18:26 #7
Kan du ikke bare anvende ASUS LiveUpdate fra Windows?
Avatar billede gubi Nybegynder
22. juni 2006 - 18:28 #8
Efter hvad jeg har læst mig til henter den bare bios, og så skalk jeg derefter opdatere pisset i dos, eller er det helt forkert ?
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 18:48 #9
Nu har jeg aldrig brugt programmet, da jeg er inkarneret "DOS flasher", men såvidt jeg kan erindre mig skulle LiveUpdate også kunne flashe BIOS.
Avatar billede gubi Nybegynder
22. juni 2006 - 21:17 #10
Har søgt på google og har fundet en svensker og en amerikaner med samme problem, og de ender med at opdatere windows med SP2 og så virker det. Men tusind tak for dit store forsøg på at hjælpe, smid et svar og pointene er dine.
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 21:59 #11
Jeg er glad for, at problemet er løst. Bare lidt mystisk, at der skal XP SP2 til. Tror godt, vi kunne have løst det uden opgradering... :)
Avatar billede gubi Nybegynder
23. juni 2006 - 07:00 #12
Jamen prøv at komme med nogle ideer, jeg komemr nok ikke igang med at opdatere til sp2 før engang i næste uge, så har du flere forslag, så kommer du bare med dem.
Avatar billede azrael Nybegynder
23. juni 2006 - 13:18 #13
Fik du hentet de nyeste drivers fra http://support.asus.com/download/download_item.aspx?model=P5V800-MX&type=Drivers&SLanguage=en-us ?

Jeg tænker på filen med versionsnummer 5.10.01.4150A.

Hvis ja, så pak dem ud et sted, og vend lige tilbage... :)
Avatar billede gubi Nybegynder
23. juni 2006 - 19:02 #14
Jeg har den liggende pakket ud nu, men syntes ikke jeg kan finde en INF fil med data på en driver??
Avatar billede azrael Nybegynder
23. juni 2006 - 19:19 #15
Velkommen tilbage! :)

Når du pakker arkivet 1986A4150A.zip ud så finder du en undermappe kaldet SMAXWDM, og under denne mappen W2K_XP. I denne mappe har en fil kaldet ADIHdAud.inf. Denne skulle gerne kunne bruges til at installere drivers til dit lydkort.

Det jeg i første omgang ville gøre var at gå ind i Enhedshåndtering, højre-klikke på den ukendte PCI-enhed og vælge Opdater driver. I den følgende dialogboks vælger du så "Har diskette" og peger hen til hvor du har pakket driverfilerne ud henne, helt specifikt til ovennævnte .inf fil.

Så *burde* den installere driverne. I al fald de basale. Når alt er vellykket burde du kunne lave en normalt installation af alle features, da systemet så "kender" dit lydkort.
Avatar billede azrael Nybegynder
23. juni 2006 - 19:36 #16
Jeg har lige snuset lidt mere rundt i driver filerne og kan se at du før installationen af driveren bør installere følgende hotfix først: kb888111.exe

Filen ligger "i roden" af det udpakkede arkiv, der hvor du også kan finde setup.exe.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 19:10 #17
Hvordan ser det ud? Er problemet løst?

Hilsen,
Marc
Avatar billede gubi Nybegynder
28. juni 2006 - 19:24 #18
Hej, den hotfik krævede SP1 opdatering.... installerede så en windows med indbygget SP1 og 2 og så var der ingen problemer i at installere lydkort.
Avatar billede gubi Nybegynder
28. juni 2006 - 19:24 #19
Takker for dit store forsøg på hjælp!!
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 19:52 #20
Glæder mig at høre! Og tak for pointene! :)

Hilsen,
Marc