Avatar billede ibleif Nybegynder
19. juni 2006 - 23:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ubalance i Summa?

Hej Alle

Jeg er ved at lave årsregnskab for 2005 i SummaSummarum, og er faldet over en lille ting som jeg ikke helt forstår.

Jeg har afsluttet mit regnskab for 2005, og i årsregnskabsrapporten står der ikke 0 i balancekontrol-feltet? Det virker forkert i mine øjne?

Har lige et eksempel på mit regnskab med nogle små fiktive tal. Det består af en faktura solgt på 500 kr. incl. moms, altså 400 + 100 i moms som kommer til at optræde som kortsigtet gæld, da det skal indbetales i 2006.

Periodens resultat: 400

Aktiver
Aktiver: 500
Ialt 500

Passiver
Egenkapital: 400
Kortfristet gæld: 100
Ialt 500

Nederste skriver den så:

Balancekontrol: -400

Og det forstår jeg sådan set ikke? Aktiver = Passiver... altså burde det vel passe, og den burde være 0 ?

Med venlig hilsen
Ibleif
Avatar billede b_hansen Novice
20. juni 2006 - 08:19 #1
prøv at tjekke konto 99999. Her lander eventuelle fejl i Summa.
Avatar billede ibleif Nybegynder
20. juni 2006 - 08:30 #2
Det er umildbart ikke en fejl. Prøvede at installere programmet på min anden computer også, og der lavede jeg 1 postering i et blankt regnskab. Et salg på 500 kr. incl. moms som det eneste, og så passer balancen ikke efter overførsel af resultat til den konto i kontoplanen.

Tænkte om der var noget grundliggende jeg gjorde forkert. Jeg har overført årets resultat til den rette konto (60800) igennem den årsafslutnings-guide.
Avatar billede ibleif Nybegynder
20. juni 2006 - 10:13 #3
http://www.startfirma.dk/spm/2327

Kan se at vedkommende har samme "problem" her ?
Avatar billede mrjh Novice
20. juni 2006 - 12:37 #4
Kender ikke så meget til SS, men i andre programmer styres det via tælleværker.
Det lader til at den tæller helt oppe fra toppen i resultatopgørelsen og ned til sidste konto i balancen. Har du mulighed for at ændre dette ? I så fald skal den kun sammenlægge status kontiene og så burde det stemme. Hvis ikke kan du jo bare udelade balancekontrollen i dine udskrifter, for aktiver og passiver stemer jo, så der er ikke noget galt der.
Avatar billede ibleif Nybegynder
20. juni 2006 - 13:20 #5
mrjh: Det vil jeg lige prøve at se senere, men syntes bare ikke jeg har nogle steder at rette dette. At udelade balancekontrollen kan jeg selvfølgelig bare gøre på udskriften, men hader bare når tingene ikke er helt rigtige! :-)
Avatar billede mrbogo Nybegynder
20. juni 2006 - 23:03 #6
Jeg har selv studset over det. jeg har talt med min revisor om det, og hun siger der må være en fejæ i sammentællingen i programmet. Både passiver og aktiver stemmer. Det er helt korrekt den skal være nul. Det betyder ingen ting for dit regnskab, det eneste der er forkert er balancekontrol tallet.
Avatar billede ibleif Nybegynder
20. juni 2006 - 23:26 #7
Har også søgt vidt og bredt, og er ikke blevet klogere. Kun at mange andre også har samme problem. Jeg accepterer det som en fejl nu.

Tak for dit input. Hvis nogen vil have point i spørgsmålet, så skal de ligge et svar.
Avatar billede stbm Nybegynder
25. juli 2006 - 01:33 #8
Prøv for sjov at lave et "årsregnskab" uden at overføre  årets resultat til 60800,så vil du se at balancekontrollem går i nul,men nu passer dine passiver/aktiver ikke, så ja det er fordi standardkontoplanen i summa tæller fra 1-99999. Og næsten 100% sikker på at afvigelsen i balance kontrollen svarer til årsresultatet., det gør den i hvertfald os mig. Prøv så lige www.inloco.dk, der er der en alternativ kontoplan, som forøvrigt "læner" sig meget mere op af hvad SKAT ønsker sig på selvangivelsen.
Men der er lige "smuttet" for dem hvad der svarer til 60800 i standardkontoplanen, de er blevet gjort opmærksom på det af undertegnede, og der er lovet en ny kontoplan når annette sand vender hjem fra ferie. Derudover for alle der bruger summa, prøv at klikke ind på www.franciskaner.dk og læs om hæftet årsregnskab for enkeltmands... her er der en let forståelig gennemgang af summa--den ovennævnte kontoplan, i forholde til hvad SKAT vil have os til i den nye selvangivelse.
Avatar billede ibleif Nybegynder
25. juli 2006 - 17:15 #9
Igennem Amino.dk (iværksætter portal) har jeg fået hjælp fra netop Anette Sand til at ændre kontoplanen således at den tæller balancen rigtigt op.

// Ibleif
Avatar billede ibleif Nybegynder
28. november 2006 - 11:12 #10
Fik ikke rigtig en løsning her (fandt den på www.amino.dk), men hvis nogen vil have point, så smid et svar.

// Ibleif
Avatar billede b_hansen Novice
28. november 2006 - 11:55 #11
det vil være mest rigtigt, hvis du selv opretter et svar og tager pointene, når der ikke kom et brugbart svar herinde.
Avatar billede ibleif Nybegynder
28. november 2006 - 12:36 #12
ok... svar..
Avatar billede ibleif Nybegynder
28. november 2006 - 12:36 #13
ej.. svar igen