Avatar billede jensdreier Nybegynder
17. juni 2006 - 13:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

atlon64 med windows xp

Hej

Nu har jeg de senere 2 dage prøvet på at, instalere en 32bit udgave af windows xp på en 64 bit maskine. Ja har enlig prøvet nogle forskellige verisioner af XP. Men et lille stykke inde i instalitionen, går den i blå skærm og skriver at windows ikke kunne startes. Hvilket jeg syntes er underlig, da jeg ikke engang har fået installtionen igang endnu.

jeg har prøvet at rode med ram, harddisk cdrom drev osv osv osv. Kan bare ikke finde fejlen.

Hale maskinen er ny samlet med en 3700+ amd64, på et asus bundkort med 2 gb pc 3200 ram. Og netop rammeme har jeg en mistanke til at være fejlen. Da det er et dual channel kit og under opstarten står der at det er singel side ram..

Skal jeg evt smække en 64 bit windows i den for at det kan køre ??

Mvh
Jens Pedersen
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. juni 2006 - 13:52 #1
Den kan sagtens køre emd en 32bits - har du et OS på disken i forvejen?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
17. juni 2006 - 13:54 #2
Prøvede først med en helt ny 250 gb SATA disk. Da jeg fik mistanke til at den var problemet satte jeg en nyformateret ATA disk til.
Avatar billede jensdreier Nybegynder
17. juni 2006 - 13:56 #3
Jeg prøvede også med en boot cd, at køre patition magic. Men med det samme jeg begynder at bruge div nyere dos programmer fryser computeren også.
Avatar billede jensdreier Nybegynder
17. juni 2006 - 14:01 #4
Når jeg skriver at den kommer i blå skærm inden instalitionen så mener jeg at det er inden du selv får mulighed for at trykke f8 for at acceptere vilkårende for xp instalitionen. Selve instalition programmet går igeng. Men den dropper ud når den er færdig med at loade drivere til at starte instalitionen.
Avatar billede cmoz Praktikant
17. juni 2006 - 16:45 #5
Har du prøvet at fejlfinde, ved kun at have et RAM modul i?

De 2 GB hvor mange moduler er det? og er de ens i hastighed og timings? Har du kigget i manual til bundkoret, og set hvordan de foreslår at RAM modulerne placeres.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
17. juni 2006 - 17:10 #6
ja det er en god ide at gennemlæse bundkortets manual omkring rammene og om det understøtter den processor. kører dine harddiske i Raid? så husker du vel at trykke F6 for at angive en Driver så windows kan finde dine harddiske? eller kommer problemet først efter du har valgt hvor windows skal ligge på disken?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
17. juni 2006 - 19:11 #7
Hej igen..
Okay jeg har en masse nyt info.
rammene er købt somet dual channel kit, så ens er de. Har enda prøvet at tage dem ud erstatte dem med andre , kørte med en af gangen. Og alle mulige kombinationer dimms.
Som jeg kan forstå det i manualen så kan de godt bruges , der er et link til min K8N4-E Deluxe manual her. -> ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock754/K8N4-E/e2141_k8n4-e.pdf

Rammene er Kingston value ram 2 gb pc3200

Øhm
Når jeg prøver at instalere windows får jeg følgende fejl.

***STOP: 0X0000007E (0XFFFFFFFC000001D, 0XFFFFF80001290544, 0XFFFFFADFC8E32370, 0XFFFFFADFC8E31D80)
Avatar billede jensdreier Nybegynder
18. juni 2006 - 07:51 #8
Hmm jeg er npet dertil hvor jeg har fundet en med ligende problem som mig.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=157377 det ham bjarke skriver

Det minder om mit problem, meget enda.
Men den løsning han fandt hjælper mig ikke, eller jo jeg får en anden STOP message. Og nu er jeg virkelig løbet tør for idere.

Kan det passe der ikke er nogle der kan se fejlen her ?

Her er heck listen indtil nu
Ram - Check
GFX - Check
PSU - Check
Harddisk - Check
Dvd/cd rom - Check
div stik jumpere osv - Check

Lige pt er mit bedste bud Mobo er kaputt, 3 gang på et år jeg bøvler med ASUS kort. Gider dem snart ikke længere :D
Avatar billede jensdreier Nybegynder
18. juni 2006 - 07:53 #9
Lukket indlæget og spørger hardwarefolket i stedet.