Avatar billede arabica Nybegynder
16. juni 2006 - 13:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kombineret trådløst/kablet netværk

Hej

Jeg har pt. et kablet netværk, som fungerer fint.

Jeg overvejer at sætte et trådløst webcam på netværket, og således også skifte routeren ud med en som kan køre både kablet og trådløst.

Men hvis jeg kører både trådløst og kablet, kan man så komme ind på hele netværket via den trådløse del?

Dvs. Vil man via den trådløse del, kunne få adgang til den kablede del, dvs. harddiske mv.?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
16. juni 2006 - 14:00 #1
Den nemmeste løsning er at sætte et trådløst accespoint til dit kablede netværk.
Den trådløse og den kablede del bliver til "et netværk" så hvis man kommer ind på det trådløse har man også adgang til det kablede, men det er jo bare et spørgsmål om at sætte kryptering og filtrering op på det trådløse.
Alternativt kan man købe en trådløs router og sætte den op foran din alm. router for at dele netværket op i 2. Så er der ikke adgang fra det trådløse til det kablede.
Avatar billede arabica Nybegynder
16. juni 2006 - 14:06 #2
Ahhh. Det med at sætte en trådløs router foran den nuværende router lyder interessant. Er det ligetil, at dele netværket i 2 eller kræver det en masse konfigurering af IP-numre mv.?

Kan man så evt. åbne for Internetforbindelse så denne er tilgængelig på både den kablede del og den trådløse del, mens andet hardware kun er tilgængeligt på den kablede del?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juni 2006 - 14:07 #3
Uanset hvordan du fysisk indretter dit netværk, så vil du kunne få det kablede og det trådløse til at virke som et stort netværk. Det drejer sig blot om at koble dele sammen på den rigtige måde.

Hvis du køber en ny router, som ud over kablet også kan trådløst, så er det lettest at sætte op, hvis ellers din net operatør tillader at du sætter en anden router op mod deres server.

Hvis du beholder den router du har, og køber et trådløst access punkt, så har du 2 muligheder. Du kan lave et stort net, eller segmentere dit net, så du har en trådløs del, og en kablet del, men du bestemmer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juni 2006 - 14:12 #4
Et access punkt kan du lade styre sig selv, og dermed kan kablede og trådløse enheder ikke se hinanden.

Du kan også lade din nuværende router styre access punktet, og så opnår du et stort net, hvor alle maskiner kan se alle maskiner.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
16. juni 2006 - 14:23 #5
Ja ok, nok mig der var lidt hurtig. De fleste accesspoint kan også sættes op så du segmenterer netværket, men de trådløse enheder vil så stadig have adgang til de kablede.

Hvis du køber en router og sætter den foran din eksisterende router, har de trådløse enheder ikke adgang til de kablede.

Det skulle være lige til at sætte en trådløs router foran din eksisterende, bare de kører på hver sit IP netværk (dvs. den ene f.eks. på 192.168.1.xx og den anden på 192.168.10.xx). Hvis de skulle være sat ens op som standard er det ret let at ændre. Derudover skulle det bare være at sætte sikkerheden op på det trådløse netværk!
Avatar billede arabica Nybegynder
16. juni 2006 - 14:37 #6
Mange tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juni 2006 - 14:58 #7
Hvis han køber en trådløs router og kobler den efter hans nuværende, så kan det godt samles, så det bliver et stort nertværk. Blot hans nuværende router sørger for IP tildelingen, og dermed skal DHCP være deaktiveret i den nye router.

Med andre ord, uanset hvad du anskaffer dig, så kan du få et stort netværk, som dækker både kablede og trådløse maskiner. Det er kun et spørgsål om, hvilken router(e) der skal stå for IP tildelingen.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
16. juni 2006 - 15:09 #8
Ja man så kan han jo ligeså godt købe et accesspoint, som er billigere.

Nu kan det godt være jeg har misforstået lidt. Jeg troede han ønskede at opnå en deling af netværket, således at den trådløse var lukket af fra den kablede, men kan da godt se at det kan forstås på begge måder.