Avatar billede suntj Nybegynder
09. maj 2001 - 18:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

InDesign - Billeder med transperant baggrund

Der er ikke nogen kategori, hvor man kan stille spørsgmål om InDesign, så jeg stiller det her.

Er der nogen der ved hvordan man indsætter et billede med transperant baggrund i InDesign?
Avatar billede prodic Mester
09. maj 2001 - 18:30 #1
Står det ikke i din manual?
Avatar billede suntj Nybegynder
09. maj 2001 - 18:42 #2
Jeg har ikke en manual, men jeg har selv fundet ud af det imens.

Man skal bare bruge guiden \"Eksporter gennemsigtigt billede\" i meneun hjælp i photoshop. Det fungere ikke hvis man selv laver det transperant, for så kan Indesign åbenbart ikke finde ud af hvad det er for en farve den skal lave gennemsigtig.

Derefter skal man bare bruge place til at sætte billedet ind.
Avatar billede prodic Mester
09. maj 2001 - 18:48 #3
Eksporter i Hjælp kan det samme som Save for Web såfremt du bruger Photoshop 5.5+
Vælg Gif-formatet og Transparent..så virker det.
Avatar billede suntj Nybegynder
10. maj 2001 - 09:35 #4
Jeg har prøvet det i PS 5.5, men jeg kunne heller ikke få det til at virke. Jeg tror, at når man gør det med guiden, så bliver der \"sendt informationer\" med om hvad det er for et stykke der skal være transperant, og ikke bare en gennemsigtig farve.
Avatar billede prodic Mester
10. maj 2001 - 10:26 #5
Muligvis, men skal du i PS5.5 gemme et grafik så det virker gennemsigtigt, så skal dit bagerste layer være gennemsigtigt også(de små grå/hvide firkanter).
Bruger du så Save for web-delen til at gemme dit grafik i, og vælger gif og transparent, så finder programmet selv ud af resten.

har du en ensartet flade som baggrund, skal du vælge File->Export->As Gif89A - og der kan du så definere hvilken farve der skal være gennemsigtig.

Guiden gør det bare for dig, i nogle flere trin. Det andet er langt hurtigere(når man lige ved hvordan)
Avatar billede suntj Nybegynder
13. maj 2001 - 16:45 #6
Hvis du har prøvet guiden, kan man se at den laver mere end bare at lave det gennemsigtigt, og tro mig jeg har prøvet mange gange med Save for web, med gennemsigtig gif og png, både på en gennesigtig baggrund, og hvor man vælger hvilken farve der skal være gennemsigtig.

Det plejer overhovedet ikke være noget problem at lave gennemsigtige baggrunde, men i InDesign gav det store problemer.
Avatar billede prodic Mester
13. maj 2001 - 16:51 #7
Jeg kender ikke nok til InDesign, til at sige om den skal have sine giffer anderledes. Men jeg tvivler stærkt på, at metoden der anvendes i Photoshop\'s Save for Web og i Guiden er ret forskellige. De laver vel ikke dobbeltkonfekt i programmet...