Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
08. juni 2006 - 18:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bedste program til at huske passwords og brugernavne (krypteret)?

Hej eksperter.

Jeg søger et program til at huske på alle mine logins og passwords.
Det skal selvfølgelig have en vis sikkerhed indbygget, så alle ikke kan få adgang til disse oplysninger.

Jeg havde planer om at lægge dette program på mit USB flash drive, så det skal gerne kunne køre på alle computere jeg tilslutter mit flash drive, uden at noget skal installeres.

Derudover kunne de være rart med en form for kategorisering, så man kunne ordne sine forskellige brugere efter diverse kategorier.
Det må også gerne være muligt at indtaste mere end blot brugernavn og password unde hver enkelt indtastning.
Nogle gange er der behov for at skrive alias, og et evt svar på et sikkerhedsspørgsmål også.

På min mobil (W800i) er der en simpel password husker, hvor man skal indtaste en kode for at åbne den (fx 1234).
Derudover er der en sikkerhedskode tilknyttet (fx 1a2b3c4d).
Fidusen er så, at uanset hvilken kode man indtaster, så viser den en sikkerhedskode, og man bliver viderestillet til de følsomme data, men det er selvfølgelig kun hvis man har indtastet den rigtigt kode (1234), at man kommer til den rigtigt data.
Ellers er det blot tilfældigt genereret data.

Dermed ved uvedkommende ikke at den indtastede kode er forkert, det er kun personen der kender sikkerhedskoden (1a2b3c4d), og kan tjekke at den rigtige dukker op, der ved om det er den rigtige data der vises.

Ved traditionelle koder får man jo beskeden "forkert kode", og man ved at man skal prøve igen.
Ved den nævnte metode ved man ikke om man har ramt rigtig eller forkert (ja kender man ikke systemet, vil man måske ligefrem tro man har gættet koden i første forsøg).

Denne form for "initial password" til programmet vil være at foretrække. :-)

Men jeg ønsker altså forslag til hvilken password manager der er den bedste/sikreste, og opfylder mine krav (hovedsageligt at den er sikker, og kan køre fra flash drive unden yderligere installation).

På forhånd tak.

Mvh Michael
Avatar billede b_munch Nybegynder
22. juli 2006 - 12:19 #1
Hej

Du skal selvfølgelig have programmet: KeyKeeper fra Stoneware.
Det er bare lige det, og det opfylder den beskrivelse og krav du skriver.
Programmet er Freeware og er ganske lille samt krypterer dataene.
Læst yderligere og hent det her: http://www.stoneware.dk/keykeeper/default.htm.
Jeg bruger det selv.

Hav en god dag.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
22. juli 2006 - 13:55 #2
Det var det program jeg brugte tidligere.
Jeg synes ikke det er optimalt, men det er det jeg ente med at beholde.

Synes der er lidt begrænsninger mht indtastningen, hvor man ved en "værdi" kun kan tilføje to ting, som fx login og password.
Savner mulighed for mere, såsom hvilken mail der er tilknyttet, og eventuelt svaret på det "hemmelige spørgsmål", som mange sider bruger.

Men det kan selvfølgelig omgåes ved at tilknytte flere værdier til den enkelte mappe.

Derudover er jeg lidt i tvivl om, hvor sikkert Keykeepers password beskyttelse vitterligt er (Steen fraskriver sig selv ethvert ansvar).

Men da du kom med det eneste bud indefor 1½ måned og det var det program jeg selv var endt med at bruge får du pointene.

Jeg troede bare der var mere konkurrence på det det område, så der var flere spændende alternativer.

Men tak for hjælpen.

Mvh Michael
Avatar billede b_munch Nybegynder
24. juli 2006 - 09:13 #3
Hej igen.

Jeg er helt enig i at der er nogen begrænsninger, som du skriver. Det omgås jeg ved at skrive det i samme feldt, men adskilt fra hinanden. (første feldt altid login - og andet feldt altid password, så jeg ik skal bruge plads til at skrive forklaringen)
Har jeg stadig ikke nok muligheder, opretter jeg et nyt lignende post, (samme navn og så enten 1, 2.. eller A, B...) og fortsætter her.
Om krypteringen er god nok, ja umiddelbart tror jeg, men der er jo altide en risiko for at nogen evt.kan "knække" den.

Under ale omstændigheder er det dog, den som jeg er stødt på, sopmjeg syntes er bedst og sikrest.
Mend erfor kan det da godt være, atder findes noget som er bedre. Jeg kender det bare ikke. (men for at være ærlig, har jeg da også selv ledt efter et andet tilsvarende, som måske var bedre, uden dog af være heldig og finde noget) så jeg bruger det også selv endnu og indtil videre.

Hav en god dag.
Avatar billede b_munch Nybegynder
24. juli 2006 - 13:30 #4
Tak for point.
Avatar billede thomas86 Nybegynder
03. november 2007 - 18:11 #5
Gammelts spørgsmål, men whisper 32... Faldt dog over denne tård da jeg selv søgte efter et godt alternativ til Whisper32, da denne ikke er kompoatibel med Vista, så hvis nogen læser denne...