Avatar billede craxx Nybegynder
30. maj 2006 - 09:55 Der er 21 kommentarer og
4 løsninger

Slette alt

Hej. Min computer er blevet helt vild langsom til at starte op, så jeg har tænkt mig at alt slette alt og så geninstallere windowd. Men hvordan gør jeg det ??
30. maj 2006 - 10:13 #1
http://www.helgec.dk/xp-install.html (bemærk fuld formatering)
30. maj 2006 - 10:17 #2
På nuværende tidspunkt bør du DL M$ ServicePack2 til passende medie (CD/Usb Memorystick) så den ka' lægges på putter FØR FØR FØR første forbindelse til det farlige internet (stikket UD)
Du kan hente ServicePack2 (SP2) her som 'løs' fil (~280Mb):
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Instaler SP2 pakken straks efter den RÅ XP instlation.
Når det er så gået godt og efter en genstart eller to - først DA tilslut internettet igen og gå i start ->programmer ->Windowsupdate og lade din maskine scanne for nyeste opdateringer. Installer dem du får anbefalet. Der skal nok være >50 'pakker' ...

(Tja - hvis du ikke får dette gennemført ses vi nok snart igen...i virus kategorien?)

Og så kommer jo alt det med antivirus/sikkerhedsprogrammer
http://www.spywareinfo.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
samt
drivers osv osv osv...
Avatar billede craxx Nybegynder
30. maj 2006 - 10:20 #3
Hmmm.. jeg har måske ikke forklaret mig korrekt. Jeg mente at jeg ikke kan finde ud af at slette windows :)
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 10:23 #4
Giv evt. disken en gang KILLDISK http://www.helgec.dk/killdisk.html
30. maj 2006 - 10:25 #5
Citat: ...geninstallere windowd...
http://www.helgec.dk/xp-install.html - læs hvad der står...

Klask din (originale) XP CD i putter og tænd den. Følg guiden ...
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
30. maj 2006 - 10:25 #6
dr1 har faktisk givet dig et link til formatering af dit drev.
30. maj 2006 - 10:26 #7
Hvis du 'bare' vil SLETTE ALT og ikke GENINSTALL så kan du rulle nævnte http://www.helgec.dk/killdisk.html

Men http://www.helgec.dk/xp-install.html (fuld formatering) slette også "alt" ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. maj 2006 - 12:15 #8
Undskyld, men jeg kan ikke lade være. En formatering sletter ikke alt. Killdisk sletter alt.

Var det min disk, og havde jeg til hensigt at installere systemet på den, så ville jeg give den en gang killdisk, som helgec skriver. Efterfølgende ville jeg gøre som dr1 skriver. Altså både og.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. maj 2006 - 19:31 #9
Laver man en dir efter en formattering er disken tom - det er den også efter en gang killdisk = formattering eller killdisk = et fedt, samme resultat.

Ingen grund til at bruge killdisk medmindre man har data der ikke må gendannes med alm. tilgængelige værktøjer.
Avatar billede craxx Nybegynder
30. maj 2006 - 19:34 #10
Kan man godt undgå at slette mapper osv, men bare gendanne systemfilerne ?? FOr jeg tror det er der fejlen ligger

PS : Jeg har lidt svært ved at følge med så der kan godt opstå dumme spørgsmål ;)
30. maj 2006 - 21:31 #11
Så skal du igennem en REPAIR procedure, som 'let' også kan bliver lidt omstændig...

Her er lidt muligheder (først):
http://www.it-knowlegde.dk/scan_og_ret_fejl_i_xp.html
http://www.it-knowlegde.dk/windows_repair.html

Good Luck...
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. maj 2006 - 22:24 #12
John > en formatering skriver kun i en lille del af spor 0 på disken, og derfor kan der være snavs i spor 0 efter en formatering.

Efter en killdisk er der blevet overskrevet i hele spor 0.

Pyt med at gendanne data, men hvis du vil have en jomfruelig disk, uden rester af operativsystemet og filsystemet, så skal hele spor 0 overskrives.

craxx > hvis du ikke vil miste dine mapper og lignende, så hold dig væk fra killdisk og formatering, og følg dr1 sidste eller allerførste link.

Hvis du som du oprindelig skrev, at du vil slette alt, og geninstallere, så tager du først en gang killdisk, og efterfølgende starter du en ganske normal installation af XP, hvor du booter på XP CD'en.
Avatar billede morhan Novice
30. maj 2006 - 22:27 #13
dragonknight, hvis du kun eftersøger at overskrive MBR med ny kode, er det så ikke ret overdrevet at gå i krig med killdisk?
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. maj 2006 - 22:29 #14
Hele spor 0 !
Avatar billede morhan Novice
30. maj 2006 - 22:30 #15
fixmbr eller fdisk /mbr og en ompartitionering
så kan der umuligt ligge skadeligt kode i mbr
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. maj 2006 - 23:16 #16
Killdisk er og bliver overkill og skal KUN bruges i tilfælde hvor en formattering af den ene eller anden grund ikke er nok.

Det vil desuden i 95% af tilfældende sikkert ikke være nødvendigt med killdisk!
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2006 - 07:49 #17
"Laver man en dir efter en formattering er disken tom - det er den også efter en gang killdisk = formattering eller killdisk = et fedt, samme resultat" >>> Ja og samme resultat vil også vise sig efter at du har brugt "delete" killdisk har intet med formatering at gøre, hvis du vil sikre dig maksimalt mod evt. rester af forstyrrende elementer på din harddisk så bruger du killdisk og mener du blot at din disk trænger til en formatering ja så vælger du naturligvis det
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2006 - 20:26 #18
Siger blot at jeg aldrig har haft brug for 3. parts værktøjer, for en formattering har altid været nok til mig, og de maskiner jeg har gjort dette på :)
Avatar billede dubio Nybegynder
01. juni 2006 - 12:02 #19
Til at formatere disken kan du også bruge den gode gamle måde.. ind i dos commandoen.. og skriv "format c:", hvis dit diskdrev hedder "c" altså..

men ellers bare smæk windows cd'en i, og så følg anvisningerne.. når der kommer en blå skærm hvor der står noget om partitioner, skal du sætte den til at formattere, de disks du vil formatere..

Hvis du har en anden computer og et headset, kan jeg skype dig igennem i weekenden, hvis du vil?
Avatar billede craxx Nybegynder
01. juni 2006 - 13:32 #20
Jeg synes dubio's mulighed lyder nemmest. Men jeg har fundet en der vil hjælpe mig, men ellers tak for hjælpen :) . Bare læg svar, dem der vil have point
01. juni 2006 - 14:09 #21
Hvad er der i vejen med http://www.helgec.dk/xp-install.html ??? metoden...

Det med at MANUELT skulle skrive format c: osv var i GAMLE DOS dage...
Du skal stadig bruge http://www.helgec.dk/xp-install.html for at få XP ind igen. Og der skal den aligevel rulle formatering (til NTFS formatet) uanset hvad du tidl. har gennemført i DOS ...
Avatar billede dubio Nybegynder
01. juni 2006 - 14:29 #22
Der er intet i vejen, med den metode..
Men det DOS virker stadig og det er nemt, hvis du bare vil slette.. ; )

-> Craxx: Det var godt du fandt ud af det..
01. juni 2006 - 14:36 #23
... men <craxx> skriver jo også "...og så geninstallere windowd..." - ellers havde jeg også foreslået KILLDISK eller (den gammeldags) DOS Format c: (Og der skal du jo boote op på en eller anden form for DOS diskette/CD)

Det bliver jo dobbelt konfekt. Det er det jeg hentyder til...
Avatar billede dubio Nybegynder
01. juni 2006 - 14:55 #24
Nå.. okay.. bare i orden..
01. juni 2006 - 14:57 #25
Ping...

(Det var et [svar]...)

Deles med andre...