Avatar billede kamiga Nybegynder
29. maj 2006 - 20:09 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Fantasy bøger?

Jeg er lidt på jagt efter nogle nye serier at give mig igang med, og tænkte om der var nogle her inde der kunne anbefale nogle?
(Alderen skal nok ligge på 10-14 år)

Jeg er lige blevet færdig med først Harry Potter, Og så "Skammer-Serien" (Af Lene Kaaberbøl)
Og synes godt om begge 2, Findes der noget lign. eller er der noger i bare har at anbefale at læse?

/ Kamiga - Dxl
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. maj 2006 - 20:16 #1
Kik på følgende:

De gyldne kompas af Philip Pulmann
Jordhaves kvartetten af Ursula K. Le Guin

Du får lige et link
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. maj 2006 - 20:18 #2
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. maj 2006 - 20:23 #3
Hvis du også vil lidt over i science fiction og science fact kunne du med fornøjelse kikke på

Dune sagaen af Frank Herbert
Hulebjørnens klan af Jean Auel
Ringworld af Larry Niven
Faundation af Isac Assimov
Amtrack Wars Husker ikke forfatteren
Dorsai Sagaen af Gordon R dickson
The Pliocene Exile af Julian May

Jeg vil på det kraftigste anbefale at du læser på engelsk, hvis ikke nu så næste år. Min datter var 15 da hun startede på engelske bøger, nu er hun 17 og læser ikke andet.
Avatar billede kamiga Nybegynder
29. maj 2006 - 20:26 #4
Læser også en del engelske bøger - men sådan nogle "Størrer" bøger læser jeg helst på dansk, Venter lige på om der kommer flere svar, Ellers er point vist dine :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. maj 2006 - 20:31 #5
Gå trygt i gang med større bøger også, du vil opdage at det ikke er sværre at læse engelsk end dansk når du først har arbejdet dig igennem de første par stykker.

Engelske bøger er billigere, du slipper for dårlige og fejlbehæftede oversættelser (som du vil finde mange af hvis du læser bøger på engelsk du har læst på dansk) du opdager at de danske udgaver ofte mangler kapitler som ikke er oversat, du får de nyeste bøger mindst et halvt år før og udbudet er mange mange gange større.

Derudover vil du opdage at engelsk bliver et frikvarters fag som man ikke behøver at læse lektier til og alligevel score gode karakterer i
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2006 - 20:36 #6
God smag, selv om Dune, Foundation, og Amtrack Wars (Patrick Tilley) nu nok mere er science fiction end fantasy. :^)

Derudover vil jeg anbefale:

Hobitten
Ringenes Herre
Myth serien (Robert Asprin) - humor af høj karat
Brødrene Løvehjerte
Dragons of Pern (Anne McCaffrey)
Amber serien (Roger Zelazny)

Desuden findes der masse bøger skrevet til de forskellige rollespils verdener som "Forgotten Realms" og Dragonlance.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2006 - 20:38 #7
Kan i øvrigt anbefale massere af science fiction hvis det også har interesse?
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. maj 2006 - 20:40 #8
Jeg har selv også kikket på Ulvens folk og Ildens Folk af W. Michael Gear & Kathleen O'Neal Gear her anmeldt af troldspejlet sammen med flere andre

http://www.dr.dk/zoom/troldspejlet/boeger/0446.asp
Avatar billede noerbo Nybegynder
29. maj 2006 - 23:15 #9
Findes er andre forfattere til 10-14 årrige end Dennis Jürgensen? Jeg var i hvert fald totalt opslugt af hans bøger da jeg var i den alder.

  Følgende bøger udemærker sig især:

  Dystopia: http://www.tellerup.dk/?Bog=48&Forside=Stor <- Minder lidt om ringenes herre, men er ikke nær så langtrukket.

  Et grimmt eventyr: http://tellerup.dk/?Bog=65 <- Holder faktisk en fast lidt på samme måde som Harry Potter. En magisk verden, hovedpersoner man sympatiserer med og ikke mindst et plot, der er skruet godt sammen og først afsløres til sidst.

  Kvæhl: http://tellerup.dk/?Serie=23 <- En af de serier, der ikke er til at slippe igen.

  De hængte mænds hus, gylperen: http://tellerup.dk/?Serie=68 <- En lidt atypisk serie. Det den grundlæggende handler om er en hårdkogt detektiv, der har en rigmandsdatter på slæb. Sammen skal de så opklare nogle overnaturlige sager.

  Kadavermarch: http://tellerup.dk/?Bog=54 <- Var min ynglingsbog i sin tid. Men den står og falder på, hvor godt du kan lide zombier. Kan også diskuteres om hvor vidt den kan kaldes fantasy.

  Den uendelige historie af Michael Ende er vel heller ikke til at komme uden om.

  Dragens Øjne af Stephen King

  Erik Menneskesøn, kan desværre ikke lige huske forfatteren.
Avatar billede beorn Nybegynder
30. maj 2006 - 08:52 #10
hmm... tror at den første fantasy serie jeg læste var Dragonlance Krønikerne, så den vil jeg da selvfølgelig klart anbefale. det er en serie af 6 danske bøger.

Dystopia kan jeg tilslutte mig, selvom den kan være svær at komme i gang med.

det er så de eneste jeg ved er på dansk af de titler som umiddelbart falder mig ind, har læst engelsk fantasy i alt for mange år snart. og vil klart anbefale dig at forsøge, du kan få mange titler som er forholdsvis lette i niveauet.