Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. maj 2006 - 17:00 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Min baggrund følger ikke med i længden

Hej Eksperter!

Jeg har et problem med mit site i FF. Baggrunden bliver ikke ved med at fortsætte nedad som den skal, og som den fx gør i IE...

Siden kan ses på www.loewe-bose.dk (specielt hvis I klikker ind under konkurrencer kan det ses)

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. maj 2006 - 20:43 #1
Prøv at indsætte en <div style="clear:both"></div> efter denne linie

<div style='text-align:left;padding-left:70px'><a href='vindere.php'>Se tidligere vindere af vores konkurrencer</a></div>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 20:49 #2
p.s.: kør lige en &nbsp; ind i den og lav en class definering på den med denne css:

<div class="clearer">&nbsp;</div>

div.clearer{font-size:1px;height:1px;overflow:hidden;line-height:1px;}

^ plejer at sætte line-height på men, er ikke helt sikker på at den er krævet :/
... grunden til height 1px og overflow er hvis man øger skrifttypen - så øges mellemrummet som clear div'en laver også...

- ville bare lige uddybe den lidt :)

mvh, Clemme (you know who) ;)
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 20:50 #3
hehe, put lige clear:both; ind i style defineringen også *ROFL*
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. maj 2006 - 20:54 #4
Detaljer ;)

Hvorfor har du en overflow:hidden; der BTW?
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:00 #5
Tidligere indlæg: [... grunden til height 1px og overflow er hvis man øger skrifttypen - så øges mellemrummet som clear div'en laver også... ]

- Ok, i IE låses tekststørrelse ... men, jeg ved ikke om den gør det fremover.
- I FF gør den ikke, og hvis du så ikke definerer en height vil mellemrummet øges, når du øger tekststørrelsen i browseren.

Det er bare for at være helt sikker på, at den ikke øger mellemrummet, der laves ved at lave den ekstra clearer div - fjern et par stykker og test om det går an ... bruger selv alle for at være helt sikker (hvis nu IE eller FF ændrer noget) :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:00 #6
at den ikke øger mellemrummet <- den skulle være kan
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:01 #7
Det går godt det her... at den ikke (kan) øger mellemrummet
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. maj 2006 - 21:05 #8
Jeg tror jeg ved hvad du prøvet at sige :) Jeg har bare aldrig oplevet at det var et problem uden, og kan heller ikke umidelbart få den til at lave problemer nu. Men meget rart at tænke på hvis der en dag opstår problemer.
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:30 #9
Der var lidt problemer herinde - hvor jeg løste det med det nævnte...
http://www.webmasterworld.com/forum83/9181.htm - ser om jeg kan lave et eksempel på det...
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:30 #10
(foretrækker eksperten)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. maj 2006 - 21:37 #11
Synes ikke umiddelbart det hjælper? :S
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:49 #12
Eksempel på problem stillingen tangveje ... umiddelbart virker nr 2 bedst - dog afhængig af skrifttype øgelsen i FF ... nr. 3 skal man dog sørge for lidt top margin ellers...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<script type="text/javascript">

</script>

<style type="text/css">

</style></head>

<body>
<div style="border:5px solid #000">
<div style="float:left;border:10px solid #f00;">Test 2</div>
<div style="clear:both;background:gray;">&nbsp;</div>
</div>

<br><br>

<div style="border:5px solid #000">
<div style="float:left;border:10px solid #f00;">Test 2</div>
<div style="clear:both;font-size:1px;background:gray;">&nbsp;</div>
</div>

<br><br>

<div style="border:5px solid #000">
<div style="float:left;border:10px solid #f00;">Test 2</div>
<div style="clear:both;font-size:1px;line-height:1px;height:1px;overflow:hidden;">&nbsp;</div>
</div>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:49 #13
elskermad.dk kigger også lige på det ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:55 #14
#ramme_midt {
    width:                718px;
    background-image:    url(ramme_midt.gif);
    background-repeat:    repeat-y;
    text-align:            left;
    margin:                0 auto;
}

... istedet - bemærk height fjernet
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 21:56 #15
- clear div'en er ikke nødvendig i min test ...
... du har vist nogle br clear all til det ...
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. maj 2006 - 22:02 #16
Det var den height der gjorde det... Underligt, havde netop sat den på for at undgå at den ikke blev lang nok :) Men fint det er rettet nu :P

Smider du et svar igen? - Supert! hehe
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 22:02 #17
Edit OT:
- Angående eksempler på clear kan man også køre sådan noget fusk her...

<div style="border:5px solid #000;padding-bottom:-5px;">
<div style="float:left;border:10px solid #f00;">Test 2</div>
<div style="clear:both;position:absolute;top:-100px;">&nbsp;</div>
</div>

... måske skal den have left:2000px; istedet for top (nok bedre da sider typisk er varierende længde ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 22:02 #18
ok :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 22:17 #19
- og takker for point :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2006 - 23:11 #20
P.s.: OT: Må nok hellere selv sige at den OT, clear eksempel i 29/05-2006 22:02:12
ikke virkede - så jeg ikke får høvl (FF fejl) - anbefaler derfor clear's som nr. 2 eller 3 eksempel i 29/05-2006 21:49:10 ... og undskyld OT :D