Avatar billede zola Novice
25. maj 2006 - 16:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

målestoksforhold

Hej
Sidder med autocad 2004 og har lavet en masse tegninger, som jeg nu skal have samlet.. Både store og små tegninger..

Jeg skal vide hvilket målestoksforhold de nekelte tegninger er tegnet i - hvordan gør jeg det, hvis det ikke længere er anført på siden ???

Og endelig findes der en dansk side a la eksperten der behandler autocad spørgsmål??
Avatar billede black-vise Nybegynder
25. maj 2006 - 16:08 #1
Ang om der er et forum som eksperten til autocad så er svaret ja:
http://www.3dmaxer.dk/forum/default.asp

og så vælger du VIZ og AutoCad
Avatar billede chrbah Nybegynder
26. maj 2006 - 00:17 #2
Forst en irriterende ting jeg bliver nå til at sige:
MAN TEGNER ALTID I 1:1
Man printer i målestok.

Find et linjestykke du ved hvor langt er, tegn en streg af samme længde og align hele tegningen med denne (husk at sige ja til scaleing) så har du en 1:1 tegning som altid kan sammenlignes med andre tegninger.
Feks. I forskellige viewports med vært sit målestoksforhold
Avatar billede zola Novice
26. maj 2006 - 08:51 #3
>>chrah
afsætter lige lidt flere point.
nå, ærgerligt at jeg ikke har gjort det fra starten af, men så ved jeg det da til en anden gang.
Kunne du evt. uddybe lidt om hvordan man bruger align kommandoen, synes ikke helt jeg får det ønskede resultat..
og hvad så når man går over i layout og skal til at printe ud, kan man så vælge målestoksforhold der.. Undskyld at jeg sådan fylder op med spørgsmål, men er lige lidt presset...
Avatar billede chrbah Nybegynder
26. maj 2006 - 22:34 #4
Align funktionen er til at flytte noget markeret så det følger en linje eller en imaginær linje mellem to punkter den har bare og så en mulighed for at skalere så de punkter du vælger som udgangs punkter bliver ”skrukket” så de passer med bestemmelses punkterne.

Husk at følge med i kommando linjen.
Jeg ved godt at det kan være lidt svært at få forbundet de to sekundære punkter specielt hvis man ikke har et skravle jul på musen til zoom.

I layout laver du så en eller flere vporte.
Så dobbelt klikker du dig ind i vporten og zoomer du dig til et målestoksforhold.
Feks. 1:100

Skriv :
Z
1/100xp

1:20000

Z
1/20000xp

Husk at vær gang du zoomer i en vport ændre du målestoksforhåldet.
Der efter printer du layoutet i en til en.

Prøv og se om det lykkes
Avatar billede chrbah Nybegynder
26. maj 2006 - 22:35 #5
ups det skulle være et svar