Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2006 - 07:16 Der er 7 kommentarer

Give bruger af DC, administrator rettigheder til workstations

Hej

Er det muligt at tildele brugerne af mit DC administrator rettigheder af de workstations de er logget ind på.

De skal kun have administrator adgang til workstations (Kunne installere programmer, installere printere osv, som var de administrator på computeren.)

De skal dog ikke have administrator adgang til selve serveren og DC'et (De skal ikke kunne logge ind på serveren, ændre i opsætningen for DC'et osv.)

Er dette muligt, eller kan man ikke gøre det?
Avatar billede ceec Nybegynder
15. maj 2006 - 07:27 #1
De skal vel bare være lokal administratore på maskinerne??
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2006 - 10:42 #2
ceec: Nemlig, men hvordan giver jeg mine brugere på domænet adgang til dette. Kan vel gøres fra serveren.
Avatar billede venturer Nybegynder
15. maj 2006 - 21:37 #3
En måde at gøre det på er med funktionen "Restricted Groups" som du kan konfigurere via Active Directory.
Mit forslag lyder:
Lav en ny OU (Kald den f.eks. "Computere"). Flyt alle dine computer accounts over i denne. (du kan evt. kigge på kommandoen "redircmp" for at sørge for at alle nye computer fremover automatisk vil havne i denne OU).
For "Computere" skal du oprette et nyt Group Policy Object. I dette skal du finde: Computer Configuration -> Windows Settings -> Security Settings -> Restricted Groups.

Her tilføjer du grupperne "Administrators" og "Administratorer" (eller hvad den nu hedder på en dansk XP). I begge grupperne angiver du "Domain Users" og "Domain Admins" fra dit eget AD domæne. Efter lidt ventetid og en genstart bør "Domain Users" automatisk blive meldt ind i den lokale Adminstrator gruppe på maskinerne i "Computere".
Avatar billede venturer Nybegynder
18. maj 2006 - 19:38 #4
Har du styr på det?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2006 - 21:11 #5
Næsten... Nu spørger jeg nok dumt, men hvad står OU for og hvor kan sådan et oprettes ?
Avatar billede venturer Nybegynder
21. maj 2006 - 20:18 #6
Organizational Unit. Den oprettes inde fra Active Directory Users & Computers.
Højreklik på domænet og vælg "New".

Hvis du ikke ved hvad en OU er, bør du afgjort læse lidt mere op på dit Active Directory da dette er en ret grundlæggende del af AD :)
Avatar billede venturer Nybegynder
07. juni 2006 - 08:27 #7
Hvad så... Kom det til at virke?