Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 19:05 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Kan man lave en A så den henviser til 2 IP

Jeg kan godt selv høre at jeg er langt ude, men jeg er 100% sikker på at jeg har hørt/set et eller andet med et backup ip.

Jeg er så uheldig at den eneste udbyder jeg kan få som kan give mig et bare nogenlunde virkende internet er TDC (har prøvet både stofa og Tele2), og de har fået den syglige tanke at hvis jeg skal have fast ip skal jeg betale 30 kr. om måneden ... og jeg synes imiddelbart at det er voldsomt for ingenting.

lad os sige at jeg ejer "fisk.dk" som er hosted på gratisdns.dk ->

og lad os sige at de 2 ip jeg kan få fra TDC hedder:

Så umiddelbart vil jeg sætte A i den primære DNS på tlf.fisk.dk til 80.100.100.2 ... så virker alt jo fint nu ... da jeg har 80.100.100.2 i øjeblikket.

Er der så nogen måder at jeg kan få den til automatisk at tage 80.100.200.1 hvis jeg ikke svarer på 80.100.100.2 ?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. maj 2006 - 19:10 #1
ja.
du opretter blot 2 stk. a-records - en til hver ip.
dog er det "tilfældigt" hvilken der bliver resolvet til - men der går dog rygter om at IE kan "fortsætte" til den næste hvis den første ikke svarer.

100 point er ALT for meget.

15 er vist endda også for meget :-)
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 19:13 #2
sæt 2 netkort i din computer, så vil begge netkort få tildelt en ip, og vil kunne svare på begge, det er nok den nemmeste måde for dig at opsætte det
Avatar billede mal Nybegynder
10. maj 2006 - 19:16 #3
øh never mind hvordan vil sætte 2 netkort til 1 internet forbindelse på en gang
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. maj 2006 - 19:19 #4
det er muligt gennem en switch/hub.
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 19:19 #5
du har et ADSL modem ikke ? (sikkert et speedstream 5100) fra det i en swithc og så til begge netkort
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 19:26 #6
oz2kas:

Jeg har oprettet 2 stk. a-records ... med det samme navn (jeg troede faktisk ikke at man kunne)

Og selvom jeg skiftede ip ... blev ping ved med at tage den første ip ... jeg tror helt ærlig ikke at det virker ... derudover er det ikke til IE jeg skal bruge det.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. maj 2006 - 19:31 #7
hvad kører du på din klient?
windows?

prøv at køre en ipconfig /flushdns

grunden til at du oplever det som om at det ikke virker, er at din klient husker det den har slået op :-)

evt. kan du starte en nslookup og lade den spørge på forskellige dns-servere rundtomkring.
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 19:35 #8
man kan jo ikke lave en ipconfig /flushdns hver gang man vil ind på en side
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 19:42 #9
jeg bruger router

ja jeg kører windows ... øjeblik jeg prøver
Avatar billede mal Nybegynder
10. maj 2006 - 19:54 #10
øhh. jeg kan ikke tjekke det i øjeblikket da min router uanset hvilken mac adresse jeg kaster i hovedet på DHCP automatisk får den samme ip.
Avatar billede mal Nybegynder
10. maj 2006 - 19:58 #11
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:10 #12
Det er ikke en DNS server men et A jeg gerne vil have 2 ip til
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 20:13 #13
ja men det er en DNS server der styrer det, og du skal ud i round robin for at få det til at virke, og det tilbyder gratis dns ikke (såvidt jeg ved)
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:14 #14
Hvad er en round robin ?
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:16 #15
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:17 #16
Det er jeg ikke så sikker på at det ikke kan lade sig gøre "never mind" ... jeg skal lige have læst det men på overfladen ser det godt ud
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:25 #17
Så vidt jeg kan se kan jeg godt lave en "round robin" på gratisDNS ... men ... hvis jeg ellers har forstået det korrekt vælger den tilfældig en af de 4 servere ... i mit tilfælde, vil dns forspørgselen vælge 1 af de 2 tilfældigt ... men det er ikke sådan at hvis den, den har valgt ikke virker, så vælger den en anden.
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:27 #18
oz2kas jeg vil prøve om jeg kan få den anden ip engang i morgen ... jeg kan ikke kontroler det så længe at den bliver ved med at give mig den samme ip.
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:32 #19
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:46 #20
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 20:50 #21
det er jo ikke hvad du spurgte om, men ok
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 20:54 #22
oz2kas -> jeg giver dig 25 point (håber du synes det er nok) ellers må du gerne få 75 mere ... det kan godt være at din løsning virker -> og mange tak for hjælpen ... jeg har ikke tålmodig nok til at vente på om den virker, og den løsning jeg selv har fundet synes jeg er nem at bruge.

"Never mind" også tak til dig ... med mindre du kan fortælle at jeg tager fejl og den efterfølgende vil vælge den anden ip ... kan jeg desværre ikke bruge din løsningen ... hvis jeg tager fejl må du endelig skrive det ... for i så fald er din løsning perfekt.
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 20:56 #23
næ jeg er nu ligeglad, men den løsning emd 2 netkort virker.
Avatar billede ashes Nybegynder
10. maj 2006 - 21:07 #24
Jeg kan ikke rigtig bruge den, da jeg har 3 pcére .... og kører alt trafik gennem en router .... men fair er fair .... jeg fik ikke defineret det godt nok.

Så jeg har lagt 25 point til dig her
http://www.eksperten.dk/spm/708543
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. maj 2006 - 00:00 #25
http://forumsmf.gratisdns.dk/index.php?topic=2093.0 <  Vil ikke hjælpe dig, da det kun er selve DNS-serveren der bliver henvist til her.
På selve DNS-serveren ligger nogle records i en zone.
Dette kan være A-Record, MX, TXT, NS, C-NAME for bare at nævne et par enkelte.
Ved GratisDNS har du "som standard" 5 DNS-servere med samme informationer på.
Disse bliver alle opdateret når du laver ændringer fra webinterfacet på GratisDNS.

http://forumsmf.gratisdns.dk/index.php?topic=3609.0 < Vil desværre heller ikke hjælpe dig da det ikke er fordi du har dynamiske ip'ere.
Dette script kan hjælpe dig hvis du får en ny ip tildelt ind i mellem, den kan gå ind og opdatere din A-record, men hvis du kører scriptet på hver af dine netkort vil det stadig ikke hjælpe da du så vil gå ind og opdatere din A-record skiftende mellem dine 2 ip'ere.

Når du kører kommandoen "ipconfig /flusdns" får du ikke en ny ip, men du tømmer din DNS-Cache som er der hvor din computer husker (i et kort stykke tid), hvilke records der bliver resolvet til hvad.
Dette bliver gjort for ikke at belaste DNS-servere unødvendigt.

Hvis du har oprettet:
A-Record = 80.100.100.2 > domain.tld
&
A-Record = 80.100.200.1 > domain.tld
Vil klienter der forespørger på dit domæne (domain.tld), få en af IP'erne.

Desværre er der ikke umiddelbart en mulighed for at du kan køre din DNS så "2" tager over når "1" er nede medmindre du kører med meget lav TTL (Time-To-Live), så opslagene ikke får lov til at blive cachet særligt længe - men jeg vil ikke anbefale så lav en TTL.

Hvis du virkelig vil have at du skal have failover på de 2 ip'er, skal du have fat i en box foran der kan stå for det (PF-Sense eller lign.)
Avatar billede czar Nybegynder
11. maj 2006 - 06:36 #26
never_mind > GratisDNS har round robin, det ligger i softwaren vi bruger.

du kan teste det ved at lave to a records, og så slå den record op igen og igen.

evangeline# dig @ns1.gratisdns.dk test.gnyfgnyf.dk +short