Avatar billede kbjz Nybegynder
09. maj 2006 - 18:15 Der er 19 kommentarer

Problem med brænder + opdatering af firmware

Hej eksperter,
Jeg har fået et problem med min brænder.

Problemet er, at min brænder ikke længere gider at læse brændte dvd-skiver. Den kan fint brænde skiverne, og de kan sagtens læses på andre computere og i dvd-afspillere.
Når jeg indsætter en brændt dvd-skive, er skiven, ifølge min computer, tom.
Indtil videre har jeg prøvet at løse problemet ved at afinstallere software (Nero 7), rense drevet med en rense-cd og manuel rensning - intet har virket.
Jeg har søgt på Google for at finde brugbar hjælp, men uden held.

Modellen er en NEC ND-6650A, som sidder i min bærbare computer (Fujitsu-Siemens Amilo Pro V2040), som jeg købte hos itbutikken.dk i september sidste år.
Jeg har ikke installeret ny hardware eller nyt OS (kører med XP service pack 2, hvis det har nogen betydning).

Jeg har iøvrigt også snakket med en supporter fra Itbutikken.dk, som foreslog at jeg skulle opdatere drevets firmware, da det muligvis var fordi drevet ikke kunne læse nyere dvd-skiverne. Det tror jeg dog ikke er tilfældet, da drevet i starten sagtens kunne læse brænde skiver. Desuden har jeg brugt 5-6 forskellige mærker.
Men hvis der alligevel er en chance for at det skulle hjælpe at opdatere firmwaren, håber jeg, at der er en der vil guide mig igennem, da jeg er helt blank på dette punkt :)

Håber jeg har gjort problemet klart og på forhånd tak!

Mvh
Kristian
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 18:27 #1
Run REGEDIT, open up the following folders:
HKEY_LOCAL_MACHINE
SYSTEM
CurrentControlSet
Control
Class
{4D36E965-E325 -11CE-BFC1-08002BE10318}

After clicking on {4D36E965-E325 -11CE-BFC1-08002BE10318} you should see two settings on the right-hand side:
"Upperfilters"
"Lowerfilters"

Click on each of them, press DELETE and click YES.

Rescan h/w in Device Manager
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 18:29 #2
prøv ovenstående først ;)
Avatar billede kbjz Nybegynder
09. maj 2006 - 18:29 #3
Det skal iøvrigt nævnes at den nuværende firmware version er 1,42 (så vidt jeg kan se), og at jeg før har prøvet at sætte læsehastigheden på drevet ned med Nero DriveSpeed - uden nogen virkning.

Mvh
Kristian
Avatar billede kbjz Nybegynder
09. maj 2006 - 18:38 #4
Tak for svaret :)
Jeg har gjort som du skrev, men der er ikke noget der hedder "Upperfilters", men den finder "Lowerfilters".

Jeg er ingen haj på området - men er det meningen, at der under Class skal stå CDROM?

Mvh
Kristian
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 18:55 #5
korrekt, det er ikke hos alle at upper og /eller lower filter er, jeg har f.eks ingen af dem
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. maj 2006 - 19:08 #6
Det er ikke unormalt at drev bliver lidt slappe i koderne efter nogen tid. Da drevet jo er under garanti er det bare at returnere det via RMA eller hvordan de nu gør det hos forhandleren.
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 19:19 #7
hvad vil det hjælpe hvis det er en software fejl ? og hvilke koder er det er det mener ?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. maj 2006 - 19:38 #8
Det er med garanti ikke en softwarefejl. Jeg har efterhånden haft en 5-6 DVD brændere og der er på 4 af dem opstået lidt anomalia. Det er drevet der har fået lidt "racerslør" som vi kaldte det i Dansk Audio teknik.
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 19:45 #9
arhh MS har nu en anden mening om det ;) http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B314060&x=15&y=8 (bemærk sammen fejl kan godt opstå med andre programmer også, selvom det ikke fremgår i deres KB)
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 19:46 #10
hottadpole en anden ting, at sige noget garanti på erfaring fra 5-6 drev er ikke så stort et grundlag ;)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. maj 2006 - 21:42 #11
==> never_mind det kan du såmænd have ret i,men når 4 ud af 6 drev viser samme fejl ser jeg i hvert fald en lille rød streg i det. Specielt når udskiftning af drevet fjernede problemet.
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 21:46 #12
jeps kan sagtens følge dig, men skuleld et være derevet der var slidt, ville andre drev ikke ikek kunne læse skriverne den havde brændt, og en nem måde såørger kan teste det på. er ved at prøve at boote fra hans installations cd, kan han dette, virker drevet fint, og er derfor et SW problem i windows, kan han ikke, vil jeg give dig ret i det sikekrt er hans drev ;)
Avatar billede kbjz Nybegynder
09. maj 2006 - 21:49 #13
Jeg prøver lige som du foreslår og booter på min installations cd.
Desuden læser mit drev fint orginale cder og dvder - det er udelukkende brændte, som den ikke vil kendes ved.
Avatar billede kbjz Nybegynder
09. maj 2006 - 22:12 #14
Så er det testet, og som forventet kunne den godt boote på den orginale xp cd.
..Er det så en software fejl?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 22:15 #15
det tyder alt på, det mest optimale havde været du kunen prøve at boote fra en brændt cd, du kan evt hente ultimate boot cd og brænde den engang (den er alligevel ret handy at have i mange situationer) er gratis og kan hentes her: http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede kbjz Nybegynder
11. maj 2006 - 17:14 #16
Well, jeg har testet med ultimate boot cd.. den virkede fint. Min computer kan også sagtens læse brændte CDer i windows, men vil ikke læse brændte DVDer.
Avatar billede never_mind Nybegynder
11. maj 2006 - 17:23 #17
prøv og fjerne drevet fra enhedshåndtering, og genstart din maskine
Avatar billede kbjz Nybegynder
12. maj 2006 - 18:12 #18
Det har jeg lige prøvet - det virkede heller ikke, desværre.
Tror du det måske vil hjælpe at opdatere firmwaren?
Avatar billede never_mind Nybegynder
12. maj 2006 - 18:15 #19
nej det tror jeg ikke det vil, men skader normalt ikke, så er da et forsøg værd