Avatar billede phreaking Nybegynder
05. maj 2006 - 10:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Søger Linux Server med GUI

Hej Jeg søger en Linux Server distro med GUI (Grafisk Brugerflade)

Gerne med så mange funktionaliteter som Windows 2003 Server,
F.eks. SKAL jeg bruge:

Fil-Deling
Noget ala Active-Directory  med bruger styring, osv.
Printer deling
DHCP
Og evt Web-server / Ftp med GUI

Jeg har selv fundet XandrOS på www.Distrowatch.com
Men denne er desværre ikke gratis, hvilket også er et krav.

Ved ikke om nogen kan hjælpe for ved ikke om der findes en Server distro med grafisk brugerflade som er gratis,

Men udloder 200 point til den der kan finde en distro der lever op til mine krav.

Mvh
Phreaking
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
05. maj 2006 - 11:11 #1
Jamen jamen jamen, du kan jo faktisk bruge alle slags Distro'er til din Server!

men hvis du vil have en "Nem" en, så prøv lige at kigge lidt på eks:
Fedora (Tidligere kendt som Red Hat)
Mandrake

Det er to stor og meget stærke Distro'er.... begge med GUI Installer og brugerflade...

Brugte engang selv Red Hat FØR den blevet kommerciel... NICE!
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
05. maj 2006 - 11:13 #2
Links:

http://fedora.redhat.com/
http://www.mandriva.com/en/community/

Kom lige i tanke om at Mandrake nu hedder Mandriva... Ups... men det er det samme...
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
05. maj 2006 - 11:14 #3
Har du forresten PRØVET linux før?

*Lyt lige til mig, jeg lyder som en Pusher - LOL*
Avatar billede phreaking Nybegynder
05. maj 2006 - 11:32 #4
Hej | Domino |

ja jeg har prøvet Linux før,
Både Red Hat 6, 8, 9 og Fedora Core 4
Samt Mandriva 10 , Suse 10, DSL (Damn Small Linux) , Ubuntu, Debian,

Men mener ikke Fedora og Mandriva lever op til mine krav,
ang. Active Directory, med bruger styring.

(Med bruger styring mener jeg en grafisk styring af brugere, med login til serveren (Ved godt det er noget samba noget, men kan man få det med grafisk, med klik osv istedet for at skulle ændre config når der f.eks. skal oprettes nye brugere med nye rettigheder...? )

Hehe men ja, en Linux Pusher er ikke en så dårlig ting ;)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
05. maj 2006 - 11:32 #5
Pas på.. Vanedannende efter første gang, og det er gratis ;)
Avatar billede langbein Nybegynder
05. maj 2006 - 11:42 #6
Det viktige med en slik server installasjon det er jo hva den faktisk kan gjøre etter et rimelig antall timer med arbeidsinsats.

De to server installasjonene som er hurtig og enkelt oppe å kjøre i løpet av en time eller to er SME server og Clarkconnect.
http://contribs.org/modules/news/
http://www.clarkconnect.com/

Ingen Linux distro kan Active directory så vidt meg bekjent. (Korriger meg vhis dette er feil !) Både SME og Clarkconnect kan hurtig og enkelt settes opp som MS domenecontroller.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. maj 2006 - 11:43 #7
Begge kan administreres via web basert grensesnitt.
Avatar billede phreaking Nybegynder
05. maj 2006 - 14:41 #8
Hvis der ikke er nogen der har et bedre bud end Landbein går point'ene til ham :)
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2006 - 18:28 #9
Har du undersøgt om Webmin kan hjælpe dig med nogle af tingene?