Avatar billede ozrob Nybegynder
30. april 2006 - 13:48 Der er 5 kommentarer

filøverførsel på større netværk

Jeg sidder på et større bolignet og vil gerne overføre nogle filer til min kammerat, men har nogle problemer med det.

Netværket er opbygget således:
Hvert lejemål har en fast ipadresse i form af et stik. Til dette stik har jeg sat en trådløs router for at kunne have både min bærbar og stationære maskine tilkoblet.

Problemet:
Hvis jeg prøver at finde min kammerat på "netværkssteder" finder jeg ingenting. Jeg kan heller ikke bare skrive hans ipadresse i explorer som man ellers ok plejer at kunne. Jeg er ret sikker på at det har noget at gøre med at jeg har sat en router til...men hvad?
Er det noget med portene?
Hvis min kammerat kigger i "netværkssteder" kan han godt se en masse computere, men ikke mig.

På forhånd tak
Avatar billede kjeldb Nybegynder
30. april 2006 - 14:24 #1
Jeg går ud fra I sidder på samme bolignet. Kan du pinge din kammerats IP adresse?
Er de faste IP adresser interne eller eksterne?
Har din kammerat sat en mappe op til deling?
Avatar billede tagebebe Nybegynder
30. april 2006 - 14:27 #2
du skal bruge et ftp-program, feks. http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/singlefile.php?lid=219. Det bruger jeg selv og det er rimeligt let at finde ud af. Men desuden er det muligt du skal forwarde nogle porte i routeren. Hvilken router er det?
Avatar billede ozrob Nybegynder
30. april 2006 - 15:57 #3
Ja jeg kan godt pinge min kammerat og det er samme bolignet. Både mig og min kammerat har delt vores "shared documents"
Hvis det er muligt vil jeg gerne undgå ftp programmer.
Min router er en 3Com.
Avatar billede tagebebe Nybegynder
30. april 2006 - 17:11 #4
tror nu ikke i bare kan dele filer på samme måde som man gør i et mindre lokalt netværk, men hvis I kan (prøv uden om routeren), skal du nok forwarde en port til din pc http://www.portforward.com/routers.htm.
Avatar billede ozrob Nybegynder
30. april 2006 - 18:29 #5
Hvilke porte skal jeg forwarde?