Avatar billede gigraf Nybegynder
28. april 2006 - 15:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

CPU med lavt strøm forbrug

Hej

Jeg er ved at bygge en fileserver der skal staa taendt 24x7x365. Serveren skal bruge saa lidt stroem som muligt performance er mere eller mindre underordnet da FS skal bruges til WEBCMS, APACHE, PHP, RAID 1 (software).

PCen skal indholde;
1. CPU
2. Mainboard (med onboard GKORT, 512MB ram)
3. 0 interne diske!!! (ingen dvd, ingen HDD
4. En usb card reader
5. SD ultra 2 card (med OS til at boote fra)
6. to externe SATA disks (USB)

nu mit spmgs.

Hvilken enheder bruger mindst stroem.
Hvilken CPU er bedst mht. pris/stroem forbrug/performance
Foreslag
1. Intel Pentium M
2. AMD-SEMPRON MOBILE 3000+ 1.8GHZ-SMS3000BQX2LF
3. Intel Celeron M

Er der nogen der har bygget en lav stroem forbrugs PC, er der nogen der har links, eller kan dokumentere stroem forbrug mm af ovennaevnte CPUer. ?

paa forhaand tak.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. april 2006 - 17:47 #1
Avatar billede gigraf Nybegynder
02. maj 2006 - 09:39 #2
Drgonzo, tak! Men hvis man vil minimere stroem forbrug er en intel M saa ikke at fortraekke. En Intel M bruger vist under 10 watt/time naar i drift. MEn det er meget svaert at skaffe dokumentation paa dette!

Da min PC skal staa taendt i langt tid (flere aar) saa er det ok hvis prisen er selve CPI mm er hoej nu, men jeg regner med at den maaske kan tjene sig selv ind hvis den staar taendt i 5+ aar.

Har du nogen erfaring med intel m Cpuer?  vil du stadigvaek fortraekke intels Core duo cpuer?
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. maj 2006 - 10:20 #3
Intel Core Duo er det nyeste skud på stammen i den serie der startede med Pentium M. Core Duo yder næsten det dobbelte af Pentium M ved samme strømforbrug..

Citat fra artiklen http://techreport.com/reviews/2006q2/core-duo/index.x?pg=16

Based on what we've seen, one can't help but conclude the Core Duo's performance per watt is unmatched in the world of PC processors. The Core Duo is obviously the best mobile CPU on the market, more than doubling the peak performance of the Pentium M while operating in the same power envelope.

Ulempen ved Pentium M er at den ikke har hyper threading og kun 1 cpu kerne. Dette gør det utroligt svært at multi taske på computeren. Core Duo har 2 fysiske CPU kerner der kan dele opgaverne imellem sig.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=179153 Dette er klart den CPU jeg ville tage. Mega god ydelse i forhold til strømforbrug og pris.

Du skal dog huske at de bundkort der passer til er mini atx, så du skal have et kabinet der passer til, men det er vel ikke noget problem når det kun er eksterne diske der skal tilsluttes
Avatar billede gigraf Nybegynder
02. maj 2006 - 10:32 #4
Tak, Tror jeg har fundet hvad jeg har brug for. Post et svar saa jeg kan give dig de 60p.

igen mange tak!
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. maj 2006 - 10:41 #5
No Problem :)