Avatar billede psj Nybegynder
27. april 2006 - 14:04 Der er 9 kommentarer

Forecast ud fra sidste års tendens (tager højde for sæson)

Hjælp, vi har en lille opgave der volder os lidt problmer.

Vi har et sæt data med en omsætning fordelt over 12 måneder 2005. Desuden har vi tal for jan, feb, og marts 2006.

Kan Excel ud fra sidste års tendens og dette års tal regne sig frem til et forslag på april måneds omsætning ?
Avatar billede mrjh Novice
27. april 2006 - 14:25 #1
Et bud:
Måske ved et beregne april 2005 måneds andel i forhold til Jan-Mar 2005 kan der skønnes frem til en omsætning i apr. 2006 med samme forholdsmæssige andel
Avatar billede rosco Novice
27. april 2006 - 15:38 #2
Hvad med at lave en kurve ( i 2006 diagrammet) med sidste års mdl. omsætning, samt en tendenskurve for 2006.
Avatar billede sasso Novice
27. april 2006 - 19:27 #3
Jeg tror, at jeg ville gøre sådan:

    2005    2005
JAN    10    15    =C2/B2
FEB    12    16    =C3/B3
MAR    14    17    =C4/B4
APR    13    =B5*D5    =MIDDEL(D2:D4)

På den måde får du gennemsnittet af udviklingen i de tre forløbne måneder i året og kan derfor bruge det gennemsnit til at beregne den forventede udvikling for april.

Held og lykke med det
/Sasso
Avatar billede excelent Ekspert
27. april 2006 - 20:38 #4
Avatar billede sasso Novice
27. april 2006 - 20:47 #5
Fint bud, men der tager du ikke højde for udviklingen over året - altså at der kan være sæsonudsving. Du laver bare en extrapolering af hele talrækken. Min tanke er, at man kan forvente en eller anden form for sæsonudsving, og at april derfor må lægge sig forholdsmæssigt op af april måned fra sidste år.
Avatar billede excelent Ekspert
27. april 2006 - 21:05 #6
jo men hva nu hvis januar sidste år er 1 og ikke 10
så får du godt nok et optimistisk bud
Avatar billede sasso Novice
27. april 2006 - 22:25 #7
Du har selvfølgelig ret. Det dur ikke at beregne det på den måde, hvis det ikke er mere eller mindre 'stabilt'. Er der tale om et nystartet produkt med en eksplosiv vækst, er det jo enormt svært at prognosticere noget som helst.

Jeg tror nok, at det ville være fantastisk, hvis psj kom på banen med lidt flere oplysnigner. Er der tale om et produkt med en stabil vækst, eller er der tale om noget cyklisk? (Det sidste tror jeg ud fra den måde, spørgsmålet er formuleret på. (Alttså at bruge årets udvikling kombineret med sidste års tal til at komme med en prognose).
Avatar billede mrjh Novice
27. april 2006 - 22:40 #8
Enig, det er svært at forecaste uden at have nogle flere oplysninger. og alle vores foreslag kan være rigtige i forskellige sammenhænge. Jeg har valgt min metode ud fra at de eneste kendte tal som faktisk kan sammenlignes på forecast tidspunktet er 1.kvt. Regner man baglæns ud fra andelen af april måneds tal i forhold til 1. kvt, får man samtidig en andel af årets salg og dermed tages der højde for sæsonudsving. Men det forudsætter som sasso siger at produktet ikke svinger for meget i omsætning fra år til år.
Avatar billede ransborg Juniormester
30. april 2006 - 07:32 #9
Du kan gøre det på følgende måde:
Du beregner med vægte de enkelte måneder for 2005 mht omsætningen, på den måde vil du finde frem til sæsonkorrektionen i dit data for 2005.

Herefter finder du frem til, hvad den gns. stigning har været hen over året 2005. det gør du ved at sammenligne december med januar. - du kan alternativ lave denne beregning for Q1-2005 til Q1 2006, det bliver det blot mere præcist af.

Herefter laver du en fremskrivning baseret på dine vægte. F.eks. April 2006 skal du beregne ved, at du ser historisk på dine vægte, hvor meget steg/fald omsætningen i April 2005 i forhold til Marts 2005 - og den faktor fremskiver du så din omsætning med.

Men du skal være opmærksom på, at denne analyse form er utrolig følsom...f.eks. kunne marts 2005 være en unormal måned (f.eks. ved en kæmpe stor ekstra ordre)

derfor er det en god ide at have flere års data til din rådighed.

Mvh
Ransborg

Denne stigning kan du antage for