Avatar billede bigzer Nybegynder
12. april 2006 - 16:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Støj på lydkort

Hej

Jeg har er RME hdsp 9652 lydkort tilsluttet 2 ada8000 konvertere forbundet via adat og word clock (word clock er muligvis ikke sat rigtigt op)

Når jeg afspiller lyd er der støj på signalet især ved de høje/lyse toner...

Er der nogle der ved hvorfor???
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. april 2006 - 18:06 #1
Avatar billede milter Ekspert
12. april 2006 - 21:38 #2
Har støjen været der hele tiden med den nuværende opsætning, eller er den pludseligt dukket op, efter du har sluttet noget nyt til eller ændret på indstillinger?
Avatar billede bigzer Nybegynder
12. april 2006 - 23:07 #3
jeg har ikke registreret noget før nu men jeg har da også fået nogle nye elementer ind i mit setup.....forbundet word clock, købt ny effektforstærker, tilsluttet midi controller....støjen er nærmest ligesom vis et signal overstyrer og det er der kun når lyd afspilles.....det lidt det samme som hvis man satte en distortion effekt til en guitar...
Avatar billede bigzer Nybegynder
12. april 2006 - 23:08 #4
det er ikke knitren og skrat som f.eks. løse ledninger i et kabinet kunne skabe....
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2006 - 00:06 #5
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke kender noget til nogen af de enheder, du nævner (udover, hvad jeg har læst om dem på netttet.)

Men, som du selv skriver, så har du mistanke til opsætningen af din "word clock" (og måske dit lydkort). Uden at have personligt kendskab til det, så vil mit bud være, at du skal kigge efter indstillinger under ting som "master clock", "syncroninzation", "internal clock", external clock" eller lignende.

Prøv måske at kigge på linkene herunder:

http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=pro&m=3394

http://www.motu.com/techsupport/technotes/document.2000-01-03.7593894628/view

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22word+clock+%22++audio+distortion+rme+8000+sync&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv%7Clang_de

Som sagt, jeg kender ikke ret meget til lige netop dit problem. Men jeg ved fra mine tidligere søgninger på nettet, at du kan få problemer, hvis du kobler en masse enheder sammen, og de ikke kører med den samme enhed til at synkronisere signalerne :)
Avatar billede bigzer Nybegynder
13. april 2006 - 14:58 #6
tak for jeres indlæg men jeg har desværre ikke fået løst problemet....
Avatar billede lordt_nelson Nybegynder
13. april 2006 - 15:56 #7
Hvordan er støjen er klik eller overstyring ?

ada 8000 har en knap bag op hvor man kan sætte om den skal clocke på adat input - prøv at sætte den til det
Avatar billede lordt_nelson Nybegynder
13. april 2006 - 16:01 #8
sorry jeg prøver lige at skrive det en gang
Hvordan er støjen er det kliks eller overstyring ?

Ada 8000 har en knap bag på hvor man kan sætte om den skal clocke på adat input - prøv at sætte den til dette..
Avatar billede bigzer Nybegynder
14. april 2006 - 15:13 #9
Det er overstyring og det hjalp ikke at sætte den på adat in.....
Avatar billede lordt_nelson Nybegynder
15. april 2006 - 14:17 #10
hvad med at forbinde bnc stick på ada8000 med word clock på dit lydkort....
Fortæl mig lige hvordan dit setup er kablet sammen...
Avatar billede bigzer Nybegynder
16. april 2006 - 12:55 #11
Jeg Har 2 ada8000 forbundet med adat til mit RME 9652. Den ene er forbundet med både IN og OUT den anden bare out. Så sidder der et bnc kable fra RME 9652 OUT til de to ada8000 IN med en T-bar som mellemled. Begge ada8000 er stillet på "WC-IN". RME 9652 er indstillet til "Master" under "clock mode" og til "Word Clock" under "Pref. Sync Ref". MME er sat til "Check Input" og "Syncalign" og "options" er sat til "TMS". SPDIF er sat "til adat 1" og lige nu er freq. 32 kHz men det skifter alt efter hvad jeg kører. Mit signal til min effektforstærker ,som mine højtalere er sat til, er taget fra udgangene på den ada8000 der er forbundet med både IN og OUT via Adat. Er det rigtigt?? :-)
Avatar billede lordt_nelson Nybegynder
17. april 2006 - 12:55 #12
hmmm - det jeg ville gøre var at sætte det op sådan så simpelt så muligt for se hvor en evt. fejl ville være : rme adat til KUN EN ada 8000 og sætte ada 8000 til sync på Adat in. Prøv dette med begge af dine converter.

Du skriver at der er kun overstyring når du afspiller lyd - altså analog overstyring. Det klikker ikke ? Er det lige som destortion..
Det kunne jo være at du overstyre indgangen på din forstærker. Hvilken forstærker har  du og ved du hvad indgangs niveauet er på denne ?
Avatar billede bigzer Nybegynder
17. april 2006 - 23:45 #13
Jeg har fundet ud af at det er forstærkeren der laver problemer. Jeg tilsluttet en anden og problemet forsvandt.... indgangs-niveauet er 10 k-ohm /+4 dbu på.... er det forkert i forhold til mit lydkort?
Avatar billede bigzer Nybegynder
17. april 2006 - 23:45 #14
det der "på" skulle ikke have været der :-)
Avatar billede lordt_nelson Nybegynder
18. april 2006 - 21:56 #15
Hej -
når du sætte en anden forstærker på forsvinder problemmet ?
Avatar billede bigzer Nybegynder
18. april 2006 - 22:42 #16
ja
Avatar billede lordt_nelson Nybegynder
21. april 2006 - 09:04 #17
hvad giver du nogle point ?
Avatar billede bigzer Nybegynder
22. april 2006 - 10:49 #18
selvfølgelig :-) tak for hjælpen...jeg købte en anden forstærker.