Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 10:54 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

CMOS wrong

Når jeg starter min PC op, får jeg den melding at:

CMOS Settings Wrong
CMOS Memory Size Wrong

Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Jeg har prøvet at trykke F2, hvilket resultere i at windows forsøger at starte op, men i processen går i stå før jeg kommer til siden med bruger logind.

Det efterlader mig kun med den anden mulighed (F1), men her er jeg på bar bund. Når jeg trykker F1 kommer jeg ind på en side der hedder AMIBIOS SIMPLE SETUP UTILiTY - VERSION 1.12.11

Hvad skal jeg gøre på denne side, for at få min PC til at starte op?

ps. jeg er ikke sikker på at jeg har valgt den rette kategori for mit spørgsmål, men i tilfælde at jeg har valgt den forkerte, er der så nogen der kan henvise mig til den rette.
Avatar billede vejmand Juniormester
03. april 2006 - 11:08 #1
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 11:22 #2
Tak for det hurtige svar, jeg tænker mig at du mener dette svar kan hjælpe:

"Det lyder som om batteriet på bundkortet er gået, og den defor har mistet bios-indstillingerne. Den burde virke alligevel, blot ved at gå ind i bios, loade setupdefaults, gemme og genstarte uden at tage strømmen fra, men næste gang strømmen bliver taget fra den, har du samme problem igen."

Jeg har bare et lille tillægs spørgsmål til dette: hvordan loader man setupdefaults.

Der er flere muligheder, bl.a. "load optimal settings", "Load Best preformance settings" "old values".

Jeg er helt blank i hvordan man rodder herinde.
Avatar billede vejmand Juniormester
03. april 2006 - 11:31 #3
Hmmm, der er jeg nu heller ikke så stærk. Jeg så bare at der var én med samme problem i et tidligere spørgsmål.
Måske du kan se noget i manualen?
Ellers må vi håber der kommer en mere kyndig forbi.
Held og lykke.
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 11:37 #4
Ja, det må vi hellere, da jeg er bange for at manualen ikke sådan lige bliver nem at finde.

Men tak for henvisning til den gamle tråd.
Avatar billede gratis Nybegynder
03. april 2006 - 11:53 #5
vælg "Load Optimal Settings" du ka også prøve at trykke F5 det loader i mange bios'er de sikreste indstillinger.Hvilken maskine har du ? bærbar/stationær/mærkevare...
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 12:00 #6
Min PC er en stationær og ikke nogen mærkevare.

F5 hedder hos mig old values
F6 er optimal Settings

men det er altså en af de 2 jeg skal vælge?
Avatar billede nikj_dk Nybegynder
03. april 2006 - 12:10 #7
BIOS menuerne kan ofte ses i vejledningen til bundkortet. Så, identificer bundkortet, og check om Users Guide kan downloades fra fabrikanten.
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 12:31 #8
Mit mainboard hedder K7S5A - og jeg har fundet user guide, men det gør mig nu ikke så meget klogere på hvad jeg skal gøre i denne konkrete situation.

Men jeg hælder mod F6 og se hvad der sker.
Avatar billede nikj_dk Nybegynder
03. april 2006 - 12:47 #9
Med F6 loader du Optimal Settings, og iflg. Users Guide, er det de settings der skal anvendes hvis der er problemer.

Best Performance Settings kan man prøve sig frem med hvis maskinen kører driftssikkert med Optimal Settings.

Jeg går ud fra at bundkortet er et ECS K7S5A, og ikke et K7S5A+ eller K7S5A2.

Hvor gammelt er bundkortet? Har det stået længe uden strøm på? Har du ændret på RAM bestykningen eller andet?
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 12:59 #10
Jeg kan ikke finder andre oplysninger om bundkortet end blot "K7S5A" så det formoder jeg det hedder.

Det er fra aug-sept 2002.
Jeg bruger den hele tiden, så den har strøm på.
Jeg har ikke ændret på noget hardware siden jeg købte den, og faktisk heller ikke anden med indstillinger eller noget, da jeg ikke har nogen viden på dette område.
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 13:03 #11
Jeg kørte nu F6 - og det fik den til at starte op. Så det er jo fint.

Jeg lagde nu mærke til at i startop - sagde at det var en processer 1250 istedet for de 2000+, den faktisk er. Det blev rettet ved at jeg trykkede optimal settings. Underligt hvordan det kan ændres af sig selv - nu må jeg håbe det ikke bare er det samme hver gang jeg starter den op. Men nu kan jeg da kører en backup af filer, så jeg ikke mister data.
Avatar billede nikj_dk Nybegynder
03. april 2006 - 13:05 #12
Hvis der fejlmeldes hver gang du starter computeren, også efter at du har været i BIOS og trykke F6, kan du prøve at skifte bundkortets batteri.
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 13:11 #13
Ok - Hvordan gør jeg så det?

(og hvordan får jeg tildelt dig de point du er berettiget til)
Avatar billede nikj_dk Nybegynder
03. april 2006 - 17:20 #14
LÆS HELE DETTE SVAR FØR DU GØR NOGET!

Batteriet sidder på bundkortet. Det er indtegnet i manualen på side 8.
Du skal købe et egnet batteri, f.eks. der hvor du har købt computeren. Hvis du bor tæt på en elektronik forretning, kan de måske hjælpe.

Først skal du afbryde alle kabler.

Så anbring computeren på et bord med en god lampe der kan oplyse computerens ædlere dele.

Tag coveret af, det plejer at være noget med 2 til 4 skruer bagpå der skal ud.

Inden du rører ved noget inde i computeren, skal du røre ved strømforsyningen så du aflades. Hvis du IKKE gør det, risikerer du at ødelægge computeren. Gør det ofte!!! Altså aflad dig selv på strømforsyningen. :-)

Se på diagrammet på side 8 i manualen, og find batteriet på bundkortet. Det er blankt og formet som en flad mønt. Find ud af hvordan det skal lirkes ud, der kan være noget med en fjederagtig pal der skal skubbes til. Når du har lirket det gamle batteri ud, er det nemt at indsætte det nye.

Så kan du samle computeren, og så skal du ind i BIOS og trykke F6 og genstarte, og så finder du ud af om det har hjulpet.

Det er en mulighed at du kan løse problemet ved at resette BIOS FØR du begynder med at købe et nyt batteri osv.

Hvis du kender en nørd, kan du muligvis få ham til at hjælpe dig. Så kan du opgradere BIOS samtidig.

Jeg er blevet medlem i dag, og ved ikke hvordan man tildeler point, men jeg vil gerne have dem!

Mvh.
Avatar billede drugless Nybegynder
03. april 2006 - 19:57 #15
OK - tak for den udførlig beskrivelse.

Jeg vil lige overveje, om Nørden ikke er nødvendig. Da jeg ikke vil ødelægge min computer.

(pointene fandt jeg selv ud af at tildele dig og du skulle have fået dem - de er velfortjente)
Avatar billede nikj_dk Nybegynder
04. april 2006 - 11:50 #16
Tak for pointene, og held og lykke.