Avatar billede mexico Nybegynder
02. april 2006 - 23:04 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til at bygge støjsvag HTPC

Jeg har brug for hjælp til at bygge en MEGET støjsvag htpc som også skal bruges til krævende 3D spil.

Jeg frygter den vil blive meget strømslugende og kommer til at larme sindssygt meget og blive yderst varm med de ting jeg har valgt at sætte sammen:

Kabinet+PSU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101083
Bundkort:    http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167998
Cpu:        http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=182903
Cpu-køler:  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122166
Ram:        http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114085
Grafikkort:  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=197464
Køler:      http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=197129

Kan den lille specielle strømforsyning som følger med kabinettet (er muligvis for lille) skiftes ud med denne model: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161207

Hvordan kan maskinen evt. gøres bedre mht. støj, varme og ydeevne uden at fordyre prisen?
Avatar billede Beach Mester
03. april 2006 - 01:14 #1
Tja... Må nok til at starte med sige at du ikke kan gøre din maskine mere støjsvag uden at fordyre prisen. Det vil jo nærmest kunne sidestilles med at man gode vil have en bil X model Y der kan køre hurtigere end Y men ikke må være andre modeller end X

Så vil du have en mindre larmende maskine må du enten vælge at kaste nogle flere kroner i projektet eller skære ned på ydelsen!

Nu snakker du en HTPC, og der knækker filmen også lige engeng her i Roskilde. Hvorfor i hulen vil du bygge en Ferrari ind i et Rolls Royce kabinet? Det hænger ligesom ikke rigtigt sammen. Den HW du har valgt (Ferrari) er en racercomputer der kan sparke røv, og alt det vælger du at stoppe ned i et (Rolls Royce) kabinet beregnet til HW der skal udvikle så lidt varme og støj som muligt?

Jeg vil derfor i 1. omgang prøve at vride armen om på dig og forsøge at få dig til at vælge om du vil bygge en gamer-pc eller en HTPC. Har lidt på fornemmelsen at dette kan blive svært og derfor skal du nok regne med at bruge et par tusinde mere på projektet da den eneste vej uden om problemet støj går igennem vand.

Med det mener jeg at du godt kan bygge det du vil, men du kommer ikke uden om at du skal vandkøle ->ALT<- inkl. de manglende HDD i din liste. Da dette ikke er spec. nemt at mose ned i et HTPC kabinet i den dur du går efter så må du nok også se i øjenene at du skal i krig med at modde kabinettet en del for at finde pladsen. Samtidig er der ikke rigtig plads i kabinettet til radiator, pumpe mm. og skal det have en høj rating hos en evt. kran (læs: Kone, kæreste) så kommer du ikke uden om at skulle bikse et kabinet sammen der kan stå for køling af vandet.
Alt det vil jo koste en del både i tid, penge og krafter når du går i krig. Jeg er selv i krig med at bygge noget i den stil, og har brugt flere måneder nu på at indkøbe spec. stumper, få lavet spec. profiler til PSU så denne også kan køles ned, lavet spec. kabinetter til HDD (som stadig mangler i din liste) OSV OSV OSV...

Den nemme løsning er at bygge 2 maskiner. En gamer PC (luftkølet og med en del støj) du kan boote og slukke når du ikke skal bruge den, og så en HTPC der ikke siger en lyd da den jo nok skal køre 24/7/365

Ved godt det ikke lige var det du håbede på at få som svar, men alle de små fiduser der findes for at gøre en gamer-pc stille gør den på ingen måde støjsvag og vil til en hver tid kunne høres når du mindst ønsker det. Spec støjende bliver det hvis du efter min lille prædken stadig vil stoppe en masse meget kraftigt varmeudviklende HW ned i et lille HTPC kabinet der ikke har mulighed for at skaffe den nødvendige ventilation.

Et lille tip kunne også være at sætte dit kabinet midt på stuebordet. Så kan du bruge det til at spejle nogle æg søndag morgen:-)

//Beach
Avatar billede mexico Nybegynder
29. april 2006 - 11:33 #2
Hvordan kan maskinen så gøres bedre mht. støj, varme og ydeevne hvis det godt må koste lidt ekstra?