Avatar billede pop-exp Nybegynder
03. maj 2001 - 23:28 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

asus A7V og IBM harddisk

Jeg har et asus A7V bundkort og en IBM 30 GB/7200 RPM. Jeg vil gerne have min hardisk som primær master, og det går fint hvis jeg slutter den til den almindelige primære IDE connector, men hvis jeg slutter den til den primære ultra ATA 100 IDE connector bliver harddisken ikke registreret som primær master. Jeg kan imidlertid sagtens bruge harddisken når den er sluttet til denne connector. Hvad skal jeg gøre for at den også bliver registreret som primær master når den er sluttet til ultra ATA 100 IDE connectoren?

p.s. Det eneste andet jeg har sluttet til IDE connectorne er et CD-rom drev, som jeg har sluttet til sekundære IDE connector. Det bliver registreret som sekundær master - ingen problemer der.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. maj 2001 - 23:30 #1
Når du tilslutter harddiske til ata/100 controlleren kan du ikke se dem i bios!! Den er automatisk primær hvis jumperen er sat til det! Men du kan godt samtidigt også ha\' noget tilsluttet den andre controllere! Du kan ha\' sat ialt 8 enheder til! :-)
Avatar billede kurtj Nybegynder
03. maj 2001 - 23:54 #2
Til gengæld kan du se den når Promise driveren søger efter drev på controlleren.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. maj 2001 - 23:55 #3
Ja, det er rigtigt! :-)
Avatar billede makse Nybegynder
03. maj 2001 - 23:57 #4
Sæt \'Onboard ATA Device First\' til Yes.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. maj 2001 - 23:59 #5
makse:> Hvad mener du? Det mener jeg bestemt ikke at der er noget der hedder på et A7V!
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 00:02 #6
Menuen \'Advanced\' punktet \'PCI Configuration\' Eller husker jeg helt i skoven.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
04. maj 2001 - 00:07 #7
makse:> Måtte lige boote for at tjekke! :-) Det er der ikke noget der hedder! Men det kommer serlvfølgelig an på hvilken bios man har! Men hvis der var hvad skulle det så hjælpe pop-exp?
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 00:18 #8
Hmm, så har de sgu sikkert fjernet det. :)
I \'Boot\' menuen kan du vælge rækkefølge 1-2-3-4 Sæt 1 til \'Other boot device - SCSI Onboard ATA\'

Jdaugaard • Hvis Pro-exp vil havde harddisken til at være C: Skal det indstilles i bios. Kan man ikke det på et A7V, så er det et skodkort. :))
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
04. maj 2001 - 00:27 #9
Hmm... så kan det være at jeg har misforstået ham! Jeg forstod det bare så\'n at han ikke kunne se hans hd i bios, og det kan man ikke hvis den sidder på ata/100 controlleren
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 00:30 #10
Jdaugaard • Nej, det er rigtigt at de ikke bliver registreret af bios. Men hvis Pro-exp, vil havde harddisken til at være Primary på Promise controlleren, skal ovenstående sættes.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
04. maj 2001 - 00:34 #11
makse:> Ja, selvfølgelig! Jeg har som sædvanligt læst spørgsmålet lidt for hurtigt! :-)
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 00:41 #12
Eller så har jeg misforstået det. :) (Hek Jdaugaard, vi er enige igen!)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
04. maj 2001 - 00:43 #13
Det er jo det vi er! Det er vi heldigvis for det meste! :-)
Avatar billede pop-exp Nybegynder
04. maj 2001 - 00:52 #14
Jeg har lige tjekket bootmenuen og den ser således ud :

1 Removable Device - Legacy Floppy
2 IDE Harddrive - None
3 ATAPI CD-ROM - Sony CD-RWC RXI
4 Other boot device - INT 18 Device (Network)

under punkt 2 kan jeg kun vælge mellem None og Disable.
Under punkt 4 kan jeg (ud over netværket) vælge Onboard ATA 100 Boot Device / SCSI

Kan det være at jeg kan løse problemet ved at flytte mit netværkskort til en anden PCI slot???
Eller har I andre gode idéer nu hvor der er kommet lidt ekstra info på bordet :-)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
04. maj 2001 - 00:57 #15
Du skal disable alt pånær 4! Den skifter du til Onboard ATA eller hvad der nu står! Så kan du boote fra din ata/100 controlle!
Avatar billede pop-exp Nybegynder
04. maj 2001 - 01:09 #16
Jamen jeg har skam intet problem med at boote fra min harddisk. Det eneste problem er at jeg ikke kan se harddisken registreret som primær master når jeg starter computeren op.
Det eneste problem det har givet er at jeg blev nødt til at sætte harddisken i den almindelige primære IDE connector for at kunne bruge partition magic og dele disken i flere dele. Ud over det er det (ind til viddere) et rent estetisk problem :-)
Men jeg vil nu helst ha\' at jeg kan se disken...det kunne jo være at der var andre programmer (ud over particion magic) der ville lave problemer ellers i fremtiden.
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 01:47 #17
Bios viser ikke harddisken, når den sidder på Promise controlleren. Bios kan kun genkende 4 enheder.
De andre enheder der sidder på de to nederste (Venstre) IDE stik, bliver først vist efter at bios opstarten er blevet færdig. Husk på, at de to ekstra IDE stik, lige så godt kunne sidde på et udvidelses kort. Så der er ikke noget galt dèr.

Jeg kender ikke partition magic, men programmet skal evt. opdateres. Det burde da ellers virke.
Ellers kan du bruge Fdisk, den kan sagtens styre det.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
04. maj 2001 - 07:58 #18
Hmmm... har du installeret drivere til controlleren i windows?
Avatar billede pop-exp Nybegynder
04. maj 2001 - 09:16 #19
Jeps jeg har indstalleret driveren
Avatar billede existenz Nybegynder
04. maj 2001 - 14:05 #20
po-exp du skal i bios\'s boot menu gå skifte
other boot device - INT 18 device (Network)til din scsi controller ..
marker other boot device og tryk enter nu kan du skite mellem scsi og network
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 14:11 #21
existenz > Det svar har han fået!!
Avatar billede pop-exp Nybegynder
04. maj 2001 - 15:17 #22
Hvis jeg skifter mit netværk ud med min harddisk er det eneste der sker at jeg ikke længere kan bruge det interne netværk.