Avatar billede queasy Nybegynder
29. marts 2006 - 19:52 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjemmenetværk - jeg har installeret trådløst netværk

Jeg kan ikke dele printer og filer mellem vores to computere. Den ene kommunikerer trådløst med routeren, den anden med ethernet-kabel. Begge maskiner kommer fint på nettet, men kan ikke se hinanden. Jeg har naturligvis prøvet at lave et hjemmenetværk, men det eneste jeg får at se er en residential gateway. Jeg går ud fra at jeg skal konfigurere noget i routeren, eller ? (og naturligvis lykkes det så heller ikke for mig at spille Battlefield på lokalnet, men det er måske en anden historie - i hvert fald vil jeg gerne starte med printerdeling..)
Avatar billede levithan Nybegynder
29. marts 2006 - 20:01 #1
grunden til dine problemer er at du har en firewall installete på dine pcere der begge blokkere for de services der gør at i kan se hinanden. prøv at deaktivere dine firewalls på begge pcere og se om de kan se hinanden som en prøve test
Avatar billede queasy Nybegynder
29. marts 2006 - 20:21 #2
Der var ganske rigtigt både windows- og Norton firewalls slået til. De er nu slået fra, men jeg kan stadig ikke se den anden pc. Jeg skal vel ikke starte forfra med at sætte netværk op?
Avatar billede levithan Nybegynder
29. marts 2006 - 20:27 #3
er de i samme arbejds gruppe. har du sat fil og printer deling til på begge maskiner under dit netkort.

du kan godt prøve at køre guiden igen
Avatar billede queasy Nybegynder
29. marts 2006 - 20:39 #5
De er i samme arbejdsgruppe - hvor slår jeg deling til på netkortene ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. marts 2006 - 23:43 #6
Kontrolpanelet > Netværksforbindelser.

Højreklik på LAN-forbindelse og vælge egenskaber.

Under fanebladet Generelt, skal der under "Denne forbindelse anvender følgende elementer" gerne stå "fil og udskriftsdeling - - -".
Gør der ikke dette, kan du trykke på installer, og vælg Tjeneste og vælg "fil og udskriftsdeling". Så bliver det installeret.
Det gøres på alle netkort som skal have denne mulighed.

Hvis du i routeren under LAN-opsætning, reserverer IP adresser til de forskellige maskiner på dit nett, så vil den enkelte maskine altid få den samme IP når den kobler sig op på routeren. Du kan så i firewall sætte disse maskiner i den betroede zone, og det skulle så være muligt at dele filer og printere.
Husk på, at en netværksprinter også skal installeres på de maskiner, som ikke har en printer koblet til.
Avatar billede queasy Nybegynder
29. marts 2006 - 23:45 #7
Det gør der i hvert fald på den ene pc - må kigge nærmere på det i morgen. Har ikke lige mod på at rode med IP-adresser i aften.
Avatar billede queasy Nybegynder
30. marts 2006 - 17:27 #8
Nu kan jeg printe og se dokumenter. Jeg har både rettet i Windows- og Norton firewall på begge maskiner. Installeret fil- og udskriftsdeling på den ene pc hvor det manglede OG reserveret en IP-adresse. Jeg aner ikke hvad der har gjort udslaget - er det pjattet, hvis jeg vil dele pointene mellem levithan og dragonknight, og hvordan hulen gør jeg det i givet fald ??
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 18:04 #9
for at give os points skal du vente til vi har lagt et svar så kan du herefter give makere vores svar og acceptere det
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. marts 2006 - 20:59 #10
Ping, og tillykke !  ;-)
Avatar billede queasy Nybegynder
30. marts 2006 - 21:09 #11
Tak for hjælpen begge to. Kan være jeg vender tilbage når jeg skal spille Battlefield med min søn :-)
Avatar billede levithan Nybegynder
30. marts 2006 - 21:12 #12
Det er du velkommen til, du kan lige få et tip med på vejen. hvis man spiller trådløst modhinanden kan man blive udsat fpr at det trådløse ikke kan følge med. eks counter strike på nettet der har vi før oplevet at det trådløse havde en dårlig reaktions tid frem for kabel
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. marts 2006 - 21:57 #13
Hvis i har både kabler og trådløst, så vælger du blot kablet, og lader sønne få trådløst. Så er det sikkert mere even :-)

Takker.