Avatar billede jonmh Nybegynder
29. marts 2006 - 11:08 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Skalering af billeder

Jeg har nogle billeder som jeg gerne vil have formindsket sådan at bredden er 500 px. Findes der ik en smartere metode end at skulle ændre atributterne for hver enkelt billed?
Skriver lige i photoshop-kategorien da det er det program jeg i øjeblikket bruger, men hvis i kender andre programmer der kan, så skriv endelig.
Avatar billede lablo Nybegynder
29. marts 2006 - 11:40 #1
www.xnview.com er et freeware program der kan hjælpe i den retning

Det kan formindske billederne sammen med den laver en HTML side for dig. Det er noget nemmere at bruge da du kan tage en serie af billeder og formindske dem

håber du kan få gjæde af det.
Avatar billede sesam Nybegynder
29. marts 2006 - 12:07 #2
I photoshop kan du Recorde en Action og derefter "knalle" den af på alle dine 500 billeder...
Avatar billede hcma Novice
29. marts 2006 - 14:34 #3
Photoshop er perfekt til at gøre det.
Du indspiller en Action som skal gælde for alle billederne og så "batch-afspiller" du den på hele mappen.
Jeg har uploaded en lille vejledning her:
http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm
Avatar billede jonmh Nybegynder
29. marts 2006 - 20:53 #4
Mange tak for hjælpen, det sparer helt sikkert en del arbejde. Hvis i lige smider nogle svar så får i points. Lige et lille spørgsmål mere:
Kan det ikke lade sig gøre at få den der jpeg options til at lade vær med at dukke op hver gang photoshop forsøger at gemme billederne?
Avatar billede hcma Novice
30. marts 2006 - 01:59 #5
nu kommer jeg lidt i tvivl ang. gemmeboksen, men forsøg flg.:
1. når du indspiller din action gemmer du som jpg og ser hvordan det så går.
2. eller også lader du være med at gemme når du indspiller din action.
det er en af de 2 som er den rihtige  ;o)

lægger lige et svar her i den sene nattetime  (er lige kommet hjem fra arbejde)
Avatar billede sesam Nybegynder
30. marts 2006 - 07:06 #6
:O)