Avatar billede bruno1 Novice
23. marts 2006 - 18:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

boot på usb via diskette

hejsa

min computer er gået kold i sit cd drev og jeg har lige formateret computeren. Jeg tænker nu at det burde være muligt at få lavet en boot diskette så jeg kan komme i kontakt med computeren og få den til at læse på usb'en hvor min plan så var at lægge en kopi af windows xp over på.... er dette muligt eller hvad med at få den til at genkende et externt drev.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
23. marts 2006 - 18:07 #1
du skulle kunne sætte bios til at læse direkte fra externt disk drev, hvis din comp er forholdsvis ny.

/FunteX! :-)
Avatar billede bruno1 Novice
23. marts 2006 - 18:14 #2
det er desværre ikke muligt via den bios der er
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
23. marts 2006 - 18:18 #3
http://bootdisk.com/popfiles.htm

tag et kig på dos usb drivers :-)

/FunteX! :-)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
23. marts 2006 - 18:31 #4
Avatar billede bruno1 Novice
23. marts 2006 - 18:37 #5
ehh - der bliver det godt nok for teknisk - jeg har ikke nogen bootdisk - hvordan får jeg lavet sådan en
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
23. marts 2006 - 19:49 #6
det er et lille problem, windows xp installationen kan ikke køres fra dos... en mulighed er at på en computer hvor der er et cd-rom derv der virker - der kan du dele drevet og bruge en diskette der kan koble sig til det delte cd-rom drev  og derefter starter windows installationen

/FunteX! :-)
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
24. marts 2006 - 11:09 #7
Hvoffer ik' bare købe et nyt CD-drev? Vi er vel helt oppe på 150 kroner for sådan en ka'l... Eller 300 kroner hvis det skal være en DVD-brænder. Så kan du installere direkte med din originale WinXP-CD.
Avatar billede bruno1 Novice
24. marts 2006 - 12:38 #8
@mafiltenborg  -cd drev til min bærbare koster ca 800 hvilket er lige i overkanten på en su

@funware hvorfor kan det ikke køre fra dos? det er vel egentlig det det gør når du booter en helt ren computer eller? kan jeg ikke bruge det externe drev jeg har på en måde?
Avatar billede bruno1 Novice
24. marts 2006 - 12:40 #9
jeg ville mene at hvis jeg kunne få liv i det externe drev og gik ind på i386/ mappen på xp cd'en og starter installationen derfra så ville den køre???
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
24. marts 2006 - 14:31 #10
når man booter xp fra cd, er der et lille image der ligger i de første 4 sektore af cd'en, det image er i stand til at starte en windows installation (er ikke helt inde i processen bag), men derimod hvis du booter op med en startdiskette (fx win98) og prøver at køre setup.exe fra cd'en, får du en hyggelig meddelse: "This program cannot be run in dos mode"

/FunteX!
Avatar billede fuglen1 Novice
25. marts 2006 - 01:08 #11
psycosoft-funware:Du kan godt starste setup fra win2000 og xp fra dos

inde fra i386mappen den skulle hede winnt.exe

vi har starstet win 2000 og xp på den måde men det kan tage mega lang tid at kopirer indstall filerne op til ca 2-3 timer
det er dog et par siden vi gjorde det sidst, men det klart hurtigste er at boote fra skiven eller fra disketterne.
Avatar billede bruno1 Novice
27. marts 2006 - 14:11 #12
ok hvis jeg kunne få et lille hint til hvordan jeg laver den boot disk som giver mig lov til at boote på en usb device skulle jeg kunne klare resten selv :-)
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
27. marts 2006 - 14:47 #13
Vrøvl? Bootdiskette der gør det muligt at boote fra USB. Hvorfor - man er jo lige bootet fra floppy...
Mener du ikke 'Bootdiskette der gør det muligt at TILGÅ et usb-device (hvor XP-installationen så ligger)'?

Er vi nået dertil hvor behovet for en DOS-floppy med USB-support er blevet identificeret? I givet fald erindrer jeg mig at DR-DOS er en mulighed. Ikke alene er den gratis at hente, den understøtter osse USB (og kører i 32-bit protected mode mv.)...

www.drdos.net eller www.drdos.org eller lignende.

32-bit protected-mode-DOS?????? Jaeh, MSDOS6.2 er længe siden ;)
Avatar billede bruno1 Novice
27. maj 2006 - 10:12 #14
jeg kom aldrig videre med dette projekt så jeg ved ikke hvilke tips der var bedst. men send et svar så kan i dele points

B.
Avatar billede bruno1 Novice
09. juni 2006 - 13:01 #15
jeg venter lige en uge mere på svar og ellers lukker jeg spg selv :-)