Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 16:59 Der er 41 kommentarer

ISO-image med bootblock til USB device med boot

Står lige nu til og gerne vil extracte en ISO fil med indeholdende bootblock i sig til en USB key. Problemet er bare den bootblock som skal benyttes ikke kommer med.

Skal lige påminde, at det er tale om en Linux distr. af Gentoo
Ps: grunden til hvorfor er at der ikek er tilført en CD/DVD-rom/brænder på den pågældene maskine der skal benytte det, samt Floppy.

Nogen forslag til løsning på dette??
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 17:32 #1
Jeg forstår ikke dit spørgsmål 100 %, men ville det ikke være en løsning at brænde en cd ud fra den omtalte ISO fil og derefter rippe cd-en til en image fil som sluttelig overføres til din USB stick. Det jeg tænker på ville jeg gøre med dd
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 17:44 #2
det er lige det jeg ikek kan - derfor jeg oprettet spg. hvordan man kan gøre det .
Der er ikke brænder eller floppy drev i den, så det skal bruges over USB og den install ISO fil er jo et image iforvejen men med bootblok til at starte op med.
Men man kan ikke overføre den på alm vis . Den starter ikke op på det.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 17:53 #3
At man kan boote på en ISO fil er nyt for mig. du gider måske forklare mig hvordan du plejer at gøre det ?? Hvis du smider linket til din ISO fil skal jeg da gerne convertere den til img fil som du så kan overføre til din USB-stick
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 17:55 #4
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 17:59 #5
Grunden til at jeg formulerer det som et spørgsmål er at jeg ikke er klar over hvorvidt man får rå blok adgang til USB enheder under Linux.
Desuden er der nok et problem i at man skal give den boot flag når den er partitioneret, og det kræver noget specielt af maskinen.

Og ydermere er syslinux og isolinux skrevet af Peter Anvin til samme formål som du ønsker her. Blot en anden måde at løse det på.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 18:00 #6
Tja.. sidder på Windows lige pt. så om jeg kan gøre det på en måde så den finder mit drev er så spørgsmålet..
Kan evt. det der cygwin bruges til formålet, eller hvordan kan jeg gøre det????
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 18:02 #7
Nej jeg tror du får brug for værktøjer som ikke kan compiles under cygwin, så få hellere en linux computer at arbejde på til det.

Hvis det her kun drejer sig om at du vil checke linux, så brug dog enten knoppix live-cd eller vmware (www.vmware.com) i 30 dages trial version.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 18:06 #8
nej det skal bruges kommecielt , og det her min eneste løsning for at få det
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 18:11 #9
Kan man lave en img fil ud fra en ISO fil med DD ??
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 18:14 #10
det er i ISO det her
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 18:17 #11
undskyld mig, hvor kommer img filer ind i billedet? Måske noget jeg ikke har forstået eller ikke ved.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 18:21 #12
JEg har heller ikek nævnt img-image men ISO-image -så jeg forstår det nu heller ikke
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 18:31 #13
men hvordan vi den cmd blvie hvis filen install.iso lagde i /home og USB-nøglen lagde på /dev/hdd1??

skal lige siges at Iso filen er på 50.862.080 bytes
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 19:07 #14
Hvis det skal være nemt: http://damnsmalllinux.org/usb.html
=)

Jeg er faktisk lidt i tvivl om det holder at putte et iso9660 filsystem på den usb pen.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 19:13 #15
Gider i ved lejlighed besvare min kommentar 23/03-2006 17:53:00 jeg er ved at tisse i bukserne af spænding
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 19:15 #16
Den skal jo kun bruges, lissom en CD - men bare på USb basering til install.
Burde jo virke :S
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 19:16 #17
Du kan downloade "insert" http://sourceforge.net/projects/insert/ den kan direkte overføres til USB fra CD-en
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 19:18 #18
ja, men tager den bootblocken med i det ?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 19:24 #19
Min helt klare opfattelse er at man kan ikke boote fra en ISO fil det er muligt at jeg er fejl på den, men det er derfor at jeg følger denn tråd.
Jeg aner ikke hvad du mener med en "bootblock" jeg kender ikke det ord.
Er du interesseret sender jeg dig gerne en img fil af "INSERT" den fil kan du ved hjælp af dd overføre til din USB stick og så kan du boote, altså under forudsætning at din computer kan boote fra USB
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 19:30 #20
Bootblock er den del som egentlig får den til og læse fra enheden af - eks. CD-ROM har den del

den kan sagtens boote fra både network og USB, men da den image fil var i ISO, var det bare derfor ,men det kan self konverteres
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 19:47 #21
helgec: Altsåååå det er skam muligt at boote fra en iso fil. Se man chroot, man mount og så google lidt på user-mode linux. Feks her http://user-mode-linux.sourceforge.net/

Men det (UML) hjælper ikke spørger så meget her.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 19:55 #22
helgec: Desuden har jeg selv med Anvins syslinux lavet et boot setup som fungerede på følgende måde:
Syslinux bootloader lå på et compact flash kort sammen med en kernel, og et gzip komprimeret image. Syslinux loadede kernel fra CF under boot og unzippede image i hukommelsen. Kernel mountede så image som en rod partition.
Mit image i den her forbindelse indeholdt et ext2 filsystem, men i princippet er det fuldstændig ligegyldigt om det er ext2 eller iso9660, så længe kernel forstår at afkode det.

Så... Det er altså muligt. =)

Men det er ikke noget man lige laver med en one-line kommando, og gider ikke at binde an med det her, fordi spørger virker uvillig til at tage de skridt der skal til.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 20:02 #23
hm... og hvorfor sigerdu jeg virker sådan?? Jeg spørger self.. hvad uvilligt er der ved det ??
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 20:05 #24
"Men det er ikke noget man lige laver med en one-line kommando," og just derfor skrev jeg "Hvis du smider linket til din ISO fil skal jeg da gerne convertere den til img fil som du så kan overføre til din USB-stick" Så havde spørgeren været kørende nu
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 20:06 #25
På dine kommentarer 23/03-2006 18:00:05 samt 23/03-2006 18:06:26 virker det blot således. Misforstå mig nu ikke, for jeg er bestemt ikke ude på at støde dig, men jeg fornemmer bare at du vil gå kold halvejs.. Min E filosofi er at man skal lære en mand at fiske i stedet for at give ham en enkelt fisk. =)
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 20:07 #26
helgec: hmmm ok, nu er det min tur til at være nysgerrig. Hvordan konverterer du til img, og hvad er vundet ved det??
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 20:12 #27
Det beskrev jeg 23/03-2006 17:32:17 og indrømmet den løsning er ikke baseret på eksperter, men den virker. Jeg vil ikke påstå jeg har lavet bootbare USB-stick i 100 vis men det nærmer sig og for Windows-brugere har jeg lavet en lille guide her http://www.helgec.dk/dd-windows.html
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 20:13 #28
ja, men lige netop den her process kender jeg ik' til, så det er oplagt hvordan det ville blive løst..
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 20:22 #29
helgec: ok, så er jeg med. Fed guide iøvrigt.
Men der hvor kæden så knækker for mig er: På en CD er der et iso9660 filsystem med 2048 byte sektorer og alt det frække, men inde i en .iso fil er det altså præcist det samme. Altså et iso9660 filsystem.
Så.. Har du nogensinde prøvet bare med dd at kaste .iso filen over på USB nøglen?
altså dd if=whatever.iso of=sti-til-USB-drev bs=1440k

På mig virker det som om du vil have ham til at udføre et unødvendigt skridt med konverteringen. Eller tager jeg fejl her? Jeg har aldrig brugt dd i Windows version.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 20:26 #30
"Så.. Har du nogensinde prøvet bare med dd at kaste .iso filen over på USB nøglen?
altså dd if=whatever.iso of=sti-til-USB-drev bs=1440k" JA sågar i aften og jeg kan altså ikke få skidtet til at boote på USB fidusen på den måde

"På mig virker det som om du vil have ham til at udføre et unødvendigt skridt med konverteringen. Eller tager jeg fejl her? Jeg har aldrig brugt dd i Windows version." Nej du tager ikke fejl, men jeg har har kun haft held med en img fil
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 20:30 #31
Det skal siges mine computere har PT. ikke verdens mest avancerede bundkort (Asrock -lort men billigt) så hvis der på den måde måske er en hurdel er det jo ikke værre end at spørgeren blot prøver med sin ISO fil og sit USB-stick
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 20:40 #32
hmm tjoh, han må prøve at læse guiden og så prøve.

helgec: hvis du har tid og lyst, kan jeg få dig til at prøve:

dd if=whatever.iso of=sti-til-USB-drev bs=2048 conv=notrunc
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 20:42 #33
Jeg prøver om ca. 20 minutter
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 20:43 #34
Har lige prøvet men den siger den ikke kan læse det selvom kilden er anigvet og destinationen
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 20:46 #35
Fedt! for jeg er i fare for at miste nattesøvn fordi jeg vil gå og pine hjernen med det her.

dvdsqeezer -> undskylder at vi sådan har hijacket dit spørgsmål for en stund, men vi arbejder jo på dit problem...
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
23. marts 2006 - 20:47 #36
helt ok
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 21:14 #37
Screenshot på http://www.helgec.dk/stryck.jpg
Det var 60 muligvis 75 % gevint til dig, jeg har kun prøvet fra windows orøver Linux efter 22:30
Kommandoen skulle være dd if=whatever.iso of=sti-til-USB-drev bs=1024k
"conv=notrunc" Ukendt parameter (Windows)
"2048" (værdien forkert og manglende "k" var sikkert en forglemmelse)
RESULTAT!!
Computeren booter på USB stick men melder missing system (det skyldes dog muligvis at ISO filen er corrupt)
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 21:25 #38
hmm ok. Den foreslåede kommando er jeg ret sikker på vil virke i Linux dd, så der er nogle forskelle.

Lidt forklaring:
conv=notrunc vil typisk forhindre dd i at forkorte blokke, hvis feks en sektor ikke er fyldt helt ud med data, så vil dd kaste det overskydende væk i output filen mener jeg.

I linux fungerer det også uden k. Jeg ville egentlig have den til at smide 2048 bytes over ad gangen fordi det er størrelsen på en sektor i iso9660.

Så måske enten at tage den blokstørrelse, altså bs=2k, i Windows vil funke. Eller måske at gå den helt anden vej og så tage den 10MB ad gangen med bs=10240k

Men check endeligt at iso filen du bruger er ok selvfølgelig. Altså, kan den brændes til en bootbar CD.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 22:01 #39
Jeg har nu lavet manøvren fra 3 Linux installationer SuSe 8.1 - SuSe 10.0 - og en live cd på alle 3 installationer virker den kommando du tidligere foreslog uden problemer (det er i den forbindelse helt nødvendigt at fortælle dd under Windows hvad du taler, jeg har testet skidtet en hel måned) Resultatet er desværre det samme som da jeg prøvede på Windows og ISO filen er OK jeg har lige brændt en CD.
Med alt mulig forbehold så er forskellen, for mig at se at bruger jeg en ISO fil og du derefter forsøger at åbne dit USB stick vises intet heller ikke hvis du har aktiveret "Vis skjulte filer" Hvis du laver samme nanøvre med en img. fil kan du se hele indholdet. Jeg skal på ferie i morgen tidlig resten af måneden så konen har beordret sengetid.
Har "strych9" en hjemmeside ?? hvis ja, URL ???
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2006 - 22:06 #40
www.it-bruger.dk

Jeg skal lige tænke lidt mere over det her, og så måske komme med nogle forslag. Jeg har desværre ikke en USB pen at donere til formålet, så jeg kan ikke prøve efter.
God ferie Helge.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 10:53 #41
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??