Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 13:08 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hente og installere Php 5.0 , MySql, PhpMyAdmin og apache

Jah, som overskriften lyder, hvordan fungere det lige?:)

MvH.
Stoiss
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:11 #1
til windows?

Her er et link til XP:
http://www.sematopia.com/?p=28
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:14 #2
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:15 #3
Pis hvorfor kan man ikke slette indlæg? Opdager nu at vi er i Linux kategorien....sorry!
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 13:16 #4
Hehe, det er iorden, du ved ik hvordan man gør i linux eller hvad?:)
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:16 #5
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 13:21 #6
Lækkert ! Hvad for en af dem skal jeg hente
1. XAMPP Linux 1.5.1
2. Development package

Er virkelig en kegle til engelsk, så forstår ikke hvad de skriver til mig :)
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:22 #7
Hehe jo har faktisk selv installeret det på en mandrake ;-) Men det var lidt mere manuelt, tænkte det kunne være nemmere med xampp?
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:22 #8
tag nummer et.
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 13:29 #9
Så har jeg hentet det, hvordan skal det installeret?:-S
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 13:33 #10
Havde ik set guiden :) Ved du hvordan jeg kan få lov til at udpakke filerne i /opt? :-/
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 13:35 #11
Log ind med admin rettigheder og gå til directory hvor det downloadede befinder sig. Udfør kommandoen:
tar xvfz xampp-linux-1.5.1.tar.gz -C /opt

(Det hele står på siden: http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html#377)
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 13:48 #12
Hmm.. Hvad for en bruger har admin rettigheder? jeg har kun oprettet den bruger jeg normalt bruger
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 14:14 #13
root f.eks ;-) Er det din egen linux maskine? du kan enten su'e til root eller bruge sudo (alt efter hvilken Linux du kører på)
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 16:58 #14
Det er min linux maskine ja, kan jeg ikke lave min bruger om så den har admin-premisser? :) Køre ubuntu 5.10
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 17:15 #15
Hvad er standars password til root?:)
Avatar billede balthazar Nybegynder
22. marts 2006 - 17:35 #16
Satte du ikke et administrator password da du installerede maskinen?

Der er ikke noget standard password.
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 17:57 #17
Nej, gjorde jeg ikke, men har fundet ud af det nu :) du skal ha tak for hjælpen, smider du et svar?:)
Avatar billede the_email Nybegynder
22. marts 2006 - 18:00 #18
Vil lige indskyde en bemærkning angående Ubuntu:
I Ubuntu er root's kontoen som standard ikke tilgænglig. Man skal i stedet benytte sudo "efterfulgt af ønsket kommando" for at kører ting som kun root må.
Vil man gerne have mulighed for at logge ind som root kan man skrive:
sudo passwd og der indtaste password som så bliver roots

/TheEmail
Avatar billede stoiss Nybegynder
22. marts 2006 - 18:22 #19
Jeg er logget ind via terminalen nu, men kan ikke få den til at installere filen i /opt mappen :-/
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 08:43 #20
Har du tjeket om det ikke allerede er på din maskine? Ellers kan du installere det via Apt: sudo apt-get install pakkenavn

Eller du kan gøre det via Synaptic.

Hvis du bruger en af de to metoder, er du sikker på at få Ubuntus egen version af programmerne, og det er langt det nemmeste.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 08:44 #21
PhpMyAdmin skal du dog hente fra deres egen side.
Avatar billede stoiss Nybegynder
23. marts 2006 - 20:55 #22
Jeg har fundet ud af det nu :)

Smider i et svar, og tak for hjælpen :)
.Stoiss
Avatar billede balthazar Nybegynder
23. marts 2006 - 21:01 #23
Et svar fra mig. ;-)
Avatar billede stoiss Nybegynder
23. marts 2006 - 21:03 #24
Vi venter lige og ser om nogen af de andre også vil ha point :)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 21:41 #25
jeg springer over.
Avatar billede stoiss Nybegynder
24. marts 2006 - 01:45 #26
Okay, balthazar du får points, føgler nogen sig snydt så kontakt mig på Bjoler[at]hotmail.com så får i points :)

Hilsen Stoiss