Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 13:30 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Spørgeskema vedr. robotter

Hej

Jeg har projektet Teknologi i hverdagen, og skal bruge lidt statestik til robot-delen af emnet.

Jeg har dermed oprettet et spørgeskema med 5 små spørgsmål, som jeg håber i vil svare på ;-)

Link: www.askpeople.dk?i2=af93aa73cb8d2d4

På forhånd tak,
Michael
Avatar billede vejmand Juniormester
20. marts 2006 - 13:34 #1
Done.  c",)
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 13:35 #2
Mange tak!
Avatar billede balthazar Nybegynder
20. marts 2006 - 13:36 #3
Done ;-)
Avatar billede soma Nybegynder
20. marts 2006 - 13:38 #4
Hermed gjort. Held og lykke med projketet.
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 13:38 #5
Mange tak :-D
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 13:51 #6
Hvad kan man vinde? ;)
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 13:52 #7
hehe... hvad med 0 point?
Du kunne købe dig et lille luftslot, eller hvad med en lufthest?

:-D
Avatar billede balthazar Nybegynder
20. marts 2006 - 13:54 #8
Har allerede købt mig en lufthusrobot ;-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 13:55 #9
Hmm der findes da allerede husrobotter...
Men du mener måske en på to ben, klædt ud som en butler eller sød stuepige?

Hvilken definition af "robot" går du ud fra?!
En maskine som løser opgaver som tidligere måtte løses 'manuelt' ?
En kaffemaskine feks?
Hvad med den der "robot-støvsuger".

Er problemet ikke at "robot" er et pop-ord, som ikke rigtigt definerer hvad man snakker om? Snakker vi svag eller stærk AI?
Og hvorfor skal det altid være så besværligt at svare på sådan et spørgeskema? ;D
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 13:56 #10
hehe... god idé... ;-)
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 13:58 #11
Doggy82> Jeg regner med en alt-i-en robot lidt ligesom Asimo. En robot der evt. kan overtage huslige pligter...

Vi snakker stærk AI... Men hvad skal jeg evt. ellers kalde robotter?

Michael :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:00 #12
Og vi kan da sende robotter ind i blodet før de når ned på nano-størrelse.
Tilgengæld kan nano-botterne selv, med kollegtiv lagerkapacitet og regnekraft, ordne din kræftsvulvst. :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:03 #13
>>Robot
A programmable device, linked to a computer, consisting of mechanical manipulators and sensors. A robot may perform a physical task normally done by human beings, possibly with greater speed, strength, and/or precision.<<

Fra http://www.kurzweilai.net/brain/frame.html
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 14:03 #14
Ja, men jeg ser lidt på fremtiden... Vil vi have tusinder af små robotter i os, til f.eks. at stoppe små ting som blødningen når vi skærer os?
;-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:08 #15
Ja... godt spørgsmål.. det er jo cyborg-diskutionen..

Men det kommer jo gradvist. Så naturlig en forlængelse af den teknoligiske evolution at vi næsten ikke bemærker en ændring.
Vi har jo allerede øreimplantater som udvider det hørebare spektre, vi har pacemakers osv... Man kunne forestille sig indbygget natsyn og/eller termisksyn. Der er jo teknisk muligt nu.
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:08 #16
Tastefejl er gratis :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:09 #17
..for ikke at tale om infrarødt syn.. til at glo på damer med ;)
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 14:11 #18
hehe...

Ja nattesyn... er vi måske ikke inde på noget gensplejsning så?
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:15 #19
On that note.. tjek de gutter her hos Kaya Special Optics http://www.kaya-optics.com/products/experiments.shtml
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 14:16 #20
fedt... tak!
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:41 #21
Mere guf?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cochlear_implant
Kan bruges til at give et almindeligt hørende menneske udvidet hørtbart spektre.

På den måde vil det være en teknologisk forbedring af kroppen. Og det er vel hvad man kalder en cyborg.
Men alle disse ting, inkl pacemakers, bliver jo nu kun brugt medicinsk til at oprette skader. Og ikke til at "forbedre" et almindeligt raskt menneske.

Hvis nu vi tager en stærk intelligent gut, med træning indenfor militæret.
Så udvider vi hans hørelse. Så udvidder vi hans syn.
Han kan høre ting fjenden ikke kan. Han kan se igennem tøj, vægge, om natten.. osv...

Ved ikke lige med pacemakers, men kan vi lave en AI styrring og optimere hans hjerterytme i fysisk eller psykisk krævende situaioner?

Hvad med at lege lidt med GPS, eller endnu bedre det nye Galileo-projekt?
Hvad er det præcisionen er på det? 10cm ? Så kan vi jo næsten måle hvad retning hans hoved peger i. Så kan han få vigtige geografiske punkter vist direkte på det display som er projekteret for hans indre øje..

Heh ;-)
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 14:51 #22
Mange tak!
Jeg vil bestemt bruge det i mit projekt... (og prøve at finde nogle problemstillinger i det)

Michael :-D
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. marts 2006 - 14:51 #23
Og nu når det øreimplantat i forvejen har en processor, kan vi så ikke få en computer til at hjælpe ham lidt på vej?
Med mønstergenkendelse af de frekvenser som fjendes køretøjer udsender?
Eller den kan fortælle ham at den hører en person gå (eller om han løber) på en hvis overflade. Og med to ører, kan den lave en hvis positionering af lyden ved at matche volumen, og måske sammenligne med data fra gps'en?
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 14:53 #24
hehe... fedt... tak
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. marts 2006 - 15:28 #25
Done.
Avatar billede mtj111 Novice
20. marts 2006 - 17:17 #26
Jeg vil gerne sige tak for alle besvarelser indtil nu...

Jeg regner med at lukker den onsdag aften, eller torsdag kl. 12

Michael
Avatar billede stoiss Nybegynder
21. marts 2006 - 12:28 #27
Done :)
Avatar billede mtj111 Novice
23. marts 2006 - 11:41 #28
Tak

Jeg lukker spørgeskemaet kl. 12 idag

Så i er meget velkomne til at svare på den i de sidste 20 minutter... :-)

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
23. marts 2006 - 13:52 #29
Spørgeskemaet kan ses, men der kan ikke besvares mere!

Tusind tak til alle, som har svaret...

Michael :-)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
23. marts 2006 - 13:55 #30
Det var så lidt. Held og lykke med projektet!
Avatar billede mtj111 Novice
23. marts 2006 - 13:55 #31
Mange tak :-D
Avatar billede mtj111 Novice
21. april 2006 - 13:36 #32
Hej

Mange tak for Jeres besvarelser på spørgeskemaet.
Jeg er nu helt færdig med projektugen, og fik et 10-tal, hvilket jeg er godt tilfreds med.

Igen, mange tak!

Michael
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. april 2006 - 13:52 #33
Cool - tillykke med det. :-)
Avatar billede mtj111 Novice
21. april 2006 - 16:23 #34
Tak :-)

Michael