Avatar billede frseverin Nybegynder
19. marts 2006 - 20:30 Der er 33 kommentarer

Oprettelse af LAN forbindelse

Jeg har forbundet min bærbare PC med min fars PC, med et krydset netværkskabel, for at få en lan forbindelse. Når kablerne er sat i, siger den på begge PC'er at LAN er tilsluttet med 100Mbps, men når jeg søger efter den anden PC under ”søg”  kan den ikke finde noget, og i vores PC spil, kan den heller ikke finde den anden PC.

Jeg har givet begge PC’er en fast IP:

Min PC:
IP                  10.0.0.1
Subnet            255.255.255.0

Min fars PC:
IP                  10.0.0.2
Subnet            255.255.255.0

kan i hjælpe? Pår forhånd tak
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
19. marts 2006 - 20:33 #1
kan du pinge den anden maskine fra pc 1 og omvendt ?
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
19. marts 2006 - 21:00 #2
Hvis det er Xp med firewall slå den fra eller trust maskinerne.
Avatar billede levithan Nybegynder
19. marts 2006 - 21:00 #3
Det lyder som et FIREWALL problem, Prøv at deaktivere alt sikkerhed på maskierne og prøv at test igen.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
19. marts 2006 - 21:01 #4
det kan ligeså godt være fordi de ikke er medlem af samme arbejdsgruppe, derfor et ping først ;)
Avatar billede frseverin Nybegynder
19. marts 2006 - 21:14 #5
Nu er jeg ikke et computer geni, så hvad vil det sige at PINGE? :P
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
19. marts 2006 - 21:18 #6
i start skriver du: CMD og tryk enter
skriv derefter ping 10.0.0.2 (på den maskine der har 10.0.0.1) og bagefter gør du det samme fra den anden maskine men udskifter ip adressen.

Ping er lige som i en ubåd, hvor man med sonar sender et signal, og ser om der komemr noget svar retur (tror faktisk ordet stamemr derfra, men ved det ikke)
Avatar billede frseverin Nybegynder
19. marts 2006 - 21:23 #7
Hvad skal den så skrive hvis der er forbindelse?
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
19. marts 2006 - 21:26 #8
Pinging 192.168.0.2 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.2: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.0.2:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Altså under packets helst 4 recieved
Avatar billede frseverin Nybegynder
19. marts 2006 - 21:37 #9
OK. Det siger den ikke ved mig, og jeg prøvet og slå firewalls af, skal men reboote først eller noget?
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
19. marts 2006 - 21:38 #10
burde ikke være nødvendigt, men skader ikke
Avatar billede frseverin Nybegynder
19. marts 2006 - 21:56 #11
nu har jeg både prøvet og tage firewall af, og pinge hinanden, men virker ikke.
Hvad kan jeg gøre?

jeg har prøvet at tilslutte et ikke-krydset netkabel fra min bærbare, til vores router, hvor der samtidig sidder et kabel, som fører han til min fars PC.

Det har jeg prøvet men der blev min bærbare, bare ved med at skrive: "Henter netværksadresse"

Har i nogen forslag????
Avatar billede zahr Nybegynder
20. marts 2006 - 13:45 #12
prøv at lave jeres arbejdsgruppe navn om så det er det samme på begge computere!!!
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 13:56 #13
Kan problemet være i, at den ene PC ER XP, og den anden ikke er xp, men gammel windows?

  Hvor opretter jeg en arbejdsgruppe?
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 13:58 #14
hvad os er der på den anden maskine ?
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 14:08 #15
Windows 2000 Professionel, hvis det er det du mener med    os, eller ved jeg ike hva du mener
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 14:09 #16
det var det jeg mente, men på det område er XP og 2000 ens, gå i enhendshåntering, under netværksidentifikation kan du ændre arbejdsgruppe navnet.
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 14:22 #17
hvor finder jeg enhedshåntering?
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 14:25 #18
kontrolpanel -> system -> enhedshåntering.
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 14:38 #19
Nu er arbejdsgruppe navn det samme på begge PC'er, og nu kan jeg pinge min fars PC, fra min pc, men ikke pinge min PC fra min fars.

Kan det have noget at gøre med at på MIN pc, er der internet forbindelse?, men ikke på min fars?
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 14:40 #20
Og du havde ikke nogen firewall på din maskine ? (heller ikke den der er i XP ?)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. marts 2006 - 14:41 #21
Nej, det har intet at sige.

Som levithan var inde på, er der den mulighed at du har en firewall på din maskine som blokerer. Du skal så enten tillade hans IP på din firewall, eller evt. slå den fra for det lokale netværk (men naturligvis ikke internettet!)
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 14:43 #22
hvordan slår jeg firewall af, til lokale netværks, men ikke nettet?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. marts 2006 - 14:45 #23
Det kommer jo an på hvilken firewall du har.

Hvis det eks. er ZoneAlarm går du ind i kontrolpanelet, vælger Firewall, og sætter Trusted Zone Security til Low.
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 14:50 #24
Nu kan jeg pinge begge PCer fra begge PCer, men når jeg går ind i "Søg" og trykker "søg efter computere eller personer"  og skriver min fars fulde computernavn, kan den ikke finde noget, og det samme gør den når jeg søger efter min pc, fra min fars PC.

Er der forbindelse, eller ?????
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 14:53 #25
prøv i stifinder og skriv \\10.0.0.1\ (eller med 2 til sidst)
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 14:57 #26
den skriver ved begge PC'er at netværksstien ikke blev fundet
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
20. marts 2006 - 16:05 #27
Har du husket at lave et share til \\10.0.0.1\ ?

Eller kan du ikke skrive en UNC sti kun med \\10.0.0.1\$c

Har du et andet kabel som du kunne prøve at skifte ud, da det kan være en kordel i kablet der er defekt.
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 16:09 #28
Har jeg ikke..
jeg har prøvet at tilslutte et ikke-krydset netkabel fra min bærbare, til vores router, hvor der i den samtidig sidder et kabel, som fører han til min fars PC.

Det har jeg prøvet men der blev min bærbare, bare ved med at skrive: "Henter netværksadresse"

Hvad kan jeg der gøre?
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
20. marts 2006 - 16:17 #29
Hov din router har den firewall ?

Det med den prøvet at hente en netværks adresse er fordi din router ikke tildeler en IP adresse (DHCP som tildeler den automatisk)
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 16:25 #30
Hvordan kan jeg se om den har firewall, og hvis den har, hvor slår jeg den fra?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. marts 2006 - 16:27 #31
Hvis routeren har en firewall, er chancen for den er aktiveret på det interne netværk uendeligt lille - det er stort set kun dedikerede firewalls der kan finde på den slags.
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
20. marts 2006 - 16:31 #32
Helt enig pidgeot:) men enkelt har den funktion og ganske få dog derfor spørge jeg til det.

Hmm frseverin den er sgu lidt underlige.

Jeg prøver lige at ligge hoved lidt i bløde og kommer tilbage :)
Avatar billede frseverin Nybegynder
20. marts 2006 - 16:54 #33
Mange tak