Avatar billede nissetec Nybegynder
15. marts 2006 - 22:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DVD brændehastighed

Hej

Jeg har en LiteOn sohw-1653 dvd brænder (+-), som lige er fyldt 1 år. Jeg mener, at den kan skrive dvd'er 8x, men den seneste tid har jeg brændt flere dvd'er (zip-backup, billeder osv.). Men den overstiger ikke en brændehastighed på 1x. Jeg har prøvet flere brænderprogrammer, og jeg kontrolleret alle indstillinger (også i egenskaberne for selve drevet) og alt står til maximum hastighed.

Nogen, der har oplevet noget så grusomt og måske oven i købet har en løsning?
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
15. marts 2006 - 22:46 #1
er DMA aktiveret for drevet ? (se under enhedshåndtering og under enten primær eller sekundær kontroller)
Avatar billede halbestyren Nybegynder
16. marts 2006 - 12:11 #2
Hvis den bliver ved med at brænde langsomt kan du evt. ændre firmwaret i den, du kan finde det firmware til din brænder her - http://www.nierle.dk/ - under firmware sektionen
Avatar billede uffesteenberg Novice
16. marts 2006 - 15:17 #3
Har samme brænder... (SOHW-1653S).. hedder din ikke også "S" til sidst??

Nå, men ville bare lige gøre opmærksom på at firmware-opdateringer også kan hentes direkte fra Lite-On:

http://www.liteonit.com/ODD/English/e_downloads/e_firmware_dvd%20rw.asp

(Læs for en sikkerheds skyld "How to upgrade firmware" på samme side).

PS: Her kan du se modellens brænderhastigheder:
http://www.liteonit.com/ODD/English/e_product/e_sohw1653s.asp
Avatar billede uffesteenberg Novice
16. marts 2006 - 15:19 #4
OBS: Firmwaren fra Nierle er allerede halvgammel!!
Den nyeste er på mit link ;-)
Avatar billede nissetec Nybegynder
16. marts 2006 - 16:19 #5
>2003-fyren: DMA var ikke aktiveret (kun PIO). Jeg valgte DMA og genstartede, men uden held.

>halbestyren: Zitech sagde, at jeg skulle søge på liteon.com.tw efter firmware, men der var ikke nogen opdateringer.

>uffesteenberg: Men nu prøver jeg liteonit's forslag til firmware fra december 2005 :) Hvis jeg ikke svarer tilbage i dag, er min computer eksploderet ;)

BRB
Avatar billede uffesteenberg Novice
16. marts 2006 - 18:33 #6
Jeg har selv installeret den nyeste firmware fra Lite-On-siden, jeg linker til...

Den side de sankker om i Zitech linker videre til den jeg har lagt ovenover
Avatar billede nissetec Nybegynder
16. marts 2006 - 22:35 #7
Det sagde ikke bang!

Men det sagde Svup, og så var den dvd brændt. CPU-forbrug lå før på 98% i gennemsnit med en brændehastighed på mellem 0,5 og 1,2. Nu: gennemsnit 20% CPU, Gennemsnit-hastighed 6x (dvd-skiven er en 6x). Så det må man jo sige var en succes.

Så jo, uffesteenberg, min hedder også S til sidst. Og med ny firmware tror jeg vi kører igen :)

Smid lige et svar, så får du point.

2003-fyren: Så lige, at DMA VAR aktiveret for enhed 0 på sekundær. Det er brænderen. enhed 1, som jeg ændrede på, var ikke DMA, og det er bare en "læser".
Avatar billede uffesteenberg Novice
16. marts 2006 - 22:38 #8
Fino!! Godt det lykkedes..

Da jeg så "..så var den dvd brændt" troede jeg sgu lige drevet var brændt sammen... jeg fik næsten hjertestop!!!

God brænding fremover ;-)
Avatar billede nissetec Nybegynder
16. marts 2006 - 22:47 #9
hehe

Bare rolig, ingen ulykker her :)