Avatar billede unomas Nybegynder
14. marts 2006 - 11:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside linux?

Hej

Findes der en linux version som er specielt god til at lave hjemmesider i..?

Mvh UnoMas
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. marts 2006 - 11:58 #1
Det kan alle linuxversioner, men du må ikke forvente frontpage funktionalitet, for det findes ikke til linux.

Du har almendelige editore som emacs, VI, kwrite og den slags
Du har officepakker som Open Office, der formentligt kan håndterer html lige som word kan.
Avatar billede unomas Nybegynder
14. marts 2006 - 12:09 #2
Så der findes ikke nogen linux version som er specielt minded til at lave hjemmesider i..?
Jeg skal ikke bruge frontpage .. jeg skriver selv mine koder.

Mvh UnoMas
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
14. marts 2006 - 12:46 #3
unomas: Hvad er det konkret for en funktionalitet du tænker på? Hvis du selv skriver dine kode, har du vel ikke brug for andet end en god tekst-editor..?

bufferzone: Der findes da eksempelvis Nvu...
Avatar billede unomas Nybegynder
14. marts 2006 - 15:26 #4
Der findes f. eks. dreamweaver til windows hvor man har en teksteditor og en browser i et...
Og jeg skal også gerne bruge et server program der fungere ligesom ISS, eller det skal i hvertfald understøtte ASP...

Mvh UnoMas
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
14. marts 2006 - 17:30 #5
unomas: Mht dreamweaver, så skal du tage et kig på Nvu (http://www.nvu.com).
Hvis du vil bruge ASP, skal du holde dig til Windows og IIS, for ASP er knyttet til IIS.
Web-serveren til Linux (som også bruges af mange på Windows...) hedder Apache og bruges på 60-70% af alle servere. Her hedder sproget PHP, men det minder om ASP.
Der findes forsøg på at lave ASP-understøttelse til Apache, men det bør nok være en nødløsning til hvis enkelte dele af ens side af en eller anden grund skal bruge ASP, og ikke noget man baserer hele sit system på.
Apache findes i alle større Linux-distributioner. Jeg er i hvert fald ikke stødt på en der ikke har Apache, og Nvu kan som sagt hentes fra http://www.nvu.com/download.html.
Jeg synes du skal overveje om det er Linux du har brug for når du vil bruge IIS/Windows-specifikke ting som ASP...
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2006 - 17:47 #6
Du kan evt. bruge "Netscape Composer" (WYSIWYG)
Avatar billede unomas Nybegynder
14. marts 2006 - 22:20 #7
Tak for det svar schwarz84 ... hvis du vil have point så smid et svar.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
16. marts 2006 - 17:56 #8
svar