Avatar billede bartsimpson Nybegynder
12. marts 2006 - 17:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Pixel Længde Vs. Fysisk Længde

Jeg har et røntgen billed som jeg har scannet ind, da jeg skal måle på det. Er der en simpel omregning til hvor meget en pixel på skærmen er i millimeter, alt efter hvad dpi jeg har valgt at scanne mit billed med?
Avatar billede buchi Nybegynder
12. marts 2006 - 17:59 #1
dpi står jo for dot's per inch, men når du ser et billede på skærmen, har det jo også noget at gøre med hvilken opløsning du arbejder med, hvordan skaleringen af billedet er, og hvor stor din skærm er.
Avatar billede bartsimpson Nybegynder
12. marts 2006 - 18:09 #2
Kan selvfølgelig godt se at skalering har noget at gøre med det, men den er sat til 100%, men hvordan har skærmstørrelse og opløsning på min skærm noget at gøre med det?? Jeg sidder jo ikke med en linial på selve skærmen, jeg ser jo bare på hvor mange pixels der imellem de forskellige punkter.
Avatar billede buchi Nybegynder
12. marts 2006 - 18:12 #3
hvis du kører med en opløsning på 1024 * 768 vil den fysidke størrelse at billedet være større en hvis du kører med 1200 * 1024, da hver pixel fylder mere.

Det har også en del og sige om det er 17" eller 19" (eller en anden størrelsen), da pixelsne vil have en anden fysisk størrelse.
Avatar billede bartsimpson Nybegynder
12. marts 2006 - 18:24 #4
Ja, okay pixel er måske også et lidt dumt ord så. Men et billed har jo et vist antal punkter, og den værdi ændre sig jo ikke uanset hvad skærm man bruger eller opløsning.
Men hvad er længden af et billed punkt så?

(men omkring det andet, hvis man så på et billed med en bestemt størrelse i en opløsning 800x600, og så hvis man så på det samme billed i en højere opløsning, så vil billedet vel ikke fylde det samme på skærmen, men vil være mindre. Eller er det bare mig der er helt galt på den)
Avatar billede buchi Nybegynder
12. marts 2006 - 19:10 #5
du har fuldstændig ret, men det letteste du kan er at skanne en linial ind sammen med billedet og brugde det til målestok.
Avatar billede bartsimpson Nybegynder
15. juni 2006 - 17:22 #6
Lukker