Avatar billede casablanca Seniormester
08. marts 2006 - 14:06 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

opdatering af brænder firmware

Jeg har nogle gennemgående problemer med at slette mine RW-dvd's. Selv om jeg har valgt fuldstændig sletning, lader det til at der stadig er rester tilbage på DVD'en. Det er lidt irriterende, specielt fordi et af mine gode brænderprogrammer registerer disse rester og nægter derfor at optage på DVD'en.

Så tænkte jeg på, om det ville hjælpe at opdatere firmwaren på mit brænderudstyr. Det drejer sig om: Pioner dvd rw - DVR-109.
Ville det være en god ide og hvordan gør man?
Avatar billede soma Nybegynder
08. marts 2006 - 15:29 #1
Hej Casablanca

Gå ind på:

http://www.pioneer.dk/dk/content/support/support/software.html#fdvdwriter

hvor du klikker på dit specifikke drev.

Kik eventuelt i din enhedshåndtering under dit dvd drev hvor du højreklikker og siger egenskaber og derefter detaljer. Herkan du præcis se hvad dit drev hedder. Så downloader du den respektive fil og følger vejledningen. Som regel er det bare at eksekvere den downloadede fil og afvente at drevet bliver opdateret.

Har selv opdateret både Plextor og Liteon for lignende problemer, hvilket har afhjulpet dette.
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 10:49 #2
soma, tak. jeg vil forsøge det i dag. Vender lige tilbage.
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 11:18 #3
soma, nu er jeg altså ikke et geni på området og bliver lidt usikker når jeg ser på det site dit link fører. Kan du fortælle mig, hvad det er jeg skal downloade fra den side og at det er det helt rigtige?
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 11:30 #4
Når jeg går ind i enhedshåndtering er der mulighed for at opdatere driveren. Men er det driveren man opdaterer, når det drejer sig om firmware-update??
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 11:48 #5
Om drivere står der:

Device Drivers
Important notice
Win95/98/2000/ME/XP and NT do not require any additional device drivers to control the here below mentioned drives as they will use their own generic device drivers.
http://www.pioneer.dk/dk/content/support/support/software.html#ddvdwriter
..så du har ikke brug for en ny driver.

Firmwaren kan gøre at drevet fungerer bedre... understøtter flere slags skiver osv.

Hvilket program bruger du til at slette DVD? Jeg gør det i Nero som klarer det godt (der er både en hurtig og en mere grundig metode).

Men indimellem kan det give problemer... det kan skyldes en dårlig skive eller fejl i brænding osv...
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 11:56 #6
Jeg bruger Nero, NTI osv. Men oplever meget tit, at jeg ikke kan slette og optage RW'w. Kan da også se, at der er noget opdatering til rådighed til min model.
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 11:58 #7
Prøv om ikke det hjælper... og husk evt. at brænde ved lavere hastigheder end skivens maximum.
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 12:03 #8
prøv om hvad hjælper?
Hvis du mener at upgradere firmwaren, så er problemet jo netop, at jeg IKKE ved, hvordan man gør :/
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 12:20 #9
Download fil nr. 2: R109_FW157EU.EXE

(Den der står under din brænder "DVR-109, DVR-109BK")

Denne nye firmware er udgivet 18. juli 2005...

Hent filen (gem den på skrivebordet).. kør den ved at dobbeltklikke... følg evt. instruktioner, hvis der dukker nogen op... muligvis skal du genstarte bagefter..
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 12:33 #10
Hvad destianation skal jeg vælge når den spørger om dette (når jeg klikker på denne exe.fil?
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 12:35 #11
Altså når du er ved at downloade den?? Bare på skrivebordet...
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 12:42 #12
Nej. Når jeg har downoaded exe filen og aktiverer den, så skal jeg vælge en destianation. Hvad skal denne destination være?
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 13:21 #13
Hmmm... checker lige... da jeg selv gjorde det skulle jeg ikke vælge destination... jeg vil tro destinationen skal være selve drevet...
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 13:46 #14
Nå, jeg kan ikke sige det 100% sikkert for jeg har ikke samme brænder... men jeg har fundet et forum KUN om din brænder( engelsk), hvor de er totalt inde i sagerne... tag og kig derinde og opret et spørgsmål i deres forum!!! Eller måske er der andre på eksperten.dk, der har din Pioneer.. Synes ikke jeg kunne finde det via PIoneers side..

Her er linket: http://flashman.rpc1.org/
(Gå ind på "The Pioneer 109/110 community" og så ind i "Join the forum", hvor du kan læse ALT om brænderen og spørge eksperterne).

PS: Andet info om din brænder:
http://www.videohelp.com/dvdwriters.php?DVDname=pioneer+109&cdrs=&cdrws=&dvdrs=&dvdrws=&dvdrsdl=&dvdprs=&dvdprws=&dvdprsdl=&dvdrams=&buffer=Any&cdrom=&dvdrom=&orderby=Name&hits=25&Search=Search
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 17:05 #15
Mange tak for dit arbejde. Jeg kører videre med et spørgsmål inde på dette forum og er jo stadig åben for svar her på eksperten :)
Jeg tillader mig at vende tilbage til dig uffesteenberg.
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 17:11 #16
Bare i orden ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 17:25 #17
Jeg har lige forklaret dem derinde, hvad vi har skrevet her, så må vi se om de kan skære det ud i pap for os :-)
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 18:21 #18
alle tiders. Så lyder det som om jeg ikke skal begynde at spørge derinde også? :)
Avatar billede casablanca Seniormester
12. marts 2006 - 18:24 #19
Jeg kan se du har lavet et follow up og en præcisering af mit spørgsmål derinde. Så jeg læser jo bare med, hvis vi får svar:)
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 18:42 #20
Nemlig ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
15. marts 2006 - 13:40 #21
Så tror jeg det skulle være helt på plads:

Download "R109_FW158EU.EXE" fra http://www.pioneer-eur.com/eur/content/support/support/software.html til dit skrivebord

"Åben" eller dobbeltklik og så skulle destinationen være "C:\DVR109|FW158EU"
Klik på "Install"-knappen nedenunder..

Har lige prøvet selv og det ser præcis sådan ud :-)
(installerede selvfølgelig ikke, da jeg har en anden brænder!!!)

Vejledningen kom fra http://pioneer109.com/phpBB2/viewtopic.php?p=3431#3431
Avatar billede casablanca Seniormester
15. marts 2006 - 22:09 #22
Lyder spændende. Jeg har lige en del opgaver kørende på pc'en, men kaster mig ud i det senere i aften :)
Avatar billede casablanca Seniormester
15. marts 2006 - 22:32 #23
Den skriver det som du angiver til destination. Når jeg trykker "install", svarer den: available target not found :(
Avatar billede uffesteenberg Novice
15. marts 2006 - 22:44 #24
Prøv bare at tryk installer alligevel (mappen bliver nok oprettet automatisk)
Avatar billede uffesteenberg Novice
15. marts 2006 - 22:45 #25
Ellers må vi jo lige checke med vores ven på den anden side ;-)
Avatar billede casablanca Seniormester
17. marts 2006 - 13:49 #26
Når jeg trykker "installe", svares der bare, at "available target not found". Der sker nul og niks.
Avatar billede casablanca Seniormester
19. marts 2006 - 00:35 #27
Skal jeg åbne min pc og se, hvad det nøjagtigtig er for en brænder jeg har. Kan jeg i det hele taget se det?
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 14:23 #28
Nej, det burde ikke være nødvendigt... se det ved at højreklikke på drevet i "denne computer" eller i system-enhedshåndtering
Avatar billede casablanca Seniormester
20. marts 2006 - 02:57 #29
når jeg henholdsvis højreklikker i "denne computer" og ser i enhedshåndtering, så er der altså ikke så meget mere nyt at hente andet end det jeg har fundet om brænderen. Aner ikke rigtig hvad det er han mener, ham der svarer i det andet forum.
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. marts 2006 - 13:21 #30
Hmmm... prøv med DVRFlash som de nævner i det andet forum
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/PIONEER-DVRFlash-GUI.shtml
Denne er vist nyere: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=142963

..og skriv det de siger i forumet (jeg kan ikke bruge det, for det virker vist kun på Pioneer)

Ellers må du nok åbne PC'ens kabinet og se hvad der står på mærkatet på brænderen :-(
Avatar billede casablanca Seniormester
20. marts 2006 - 13:38 #31
Har forsøgt med den metode, men den angiver ikke mere end jeg allerede har fundet ud af. Så må jeg forsøge at skille pc'en ad :/
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. marts 2006 - 13:43 #32
Tja... jeg kan nu ikke forstå det skal være så kompliceret... Da jeg opdaterede min Lite-On var det bare at se modelnr, hente firmware og trykke på den... men vi må hellere gøre som de kloge på den anden side siger
Avatar billede casablanca Seniormester
21. marts 2006 - 01:12 #33
Så lykkedes det langt om længe. Jeg havnede lige pludselig inde på et site, hvor jeg kunne finde opdateringer til lige netop min pc. Jeg fik opdateret min dvd-brænder uden problemer.
Alletiders :)
Tak for din store hjælp, som jo var med til at lede mig på sporet. Jeg smider points af til dig :))
Avatar billede uffesteenberg Novice
21. marts 2006 - 10:24 #34
Cool!!! -og tak :-)  .. smid evt. et link til siden, hvis andre får brug for det ;-)