Avatar billede straeller Nybegynder
07. marts 2006 - 20:18 Der er 10 kommentarer

Hvilket stykke hardware er defekt?

Jeg har efterhånden haft det her problem i et stykke tid, men det er for nylig blevet meget værre.
Hver gang jeg åbner et program - det er for det meste spil - som kræver noget af grafikken og computeren går det helt galt.
Som eksempel kan tages Guildwars.
Når jeg åbner det starter jeg med at få en fejlmeddelelse fra VPU-recover. Derefter, hvis jeg bare klikker den væk og fortsætter med at begynde at logge ind i spillet går det helt og aldeles galt. Min skærm slukker bare. Uden videre :/ Det sker i hvert fald tiest, andre gange kan der ske noget som at min skærm går over i flimmer eller på anden måde bliver umulig at bruge/se noget på.
Jeg har forsøgt med flere forskellige skærme og det gjorde ingen forskel, hvilket højst sandsynlig beviser at det ikke er skærmen det er galt med :D
Mit første gæt selv var grafikkortet, men jeg er langt fra sikker på noget. Hvilke hardware-dele kan slukke skærmen (ved ikke om grafikkortet kan det). For resten går strømmen ikke fra skærmen. Den slukker bare og lampen bliver rød.

I et stykke tid har jeg regelmæssigt fået VPU-recover meddelelsen mens jeg har spillet, men det er kun for nylig at det er blevet så slemt at jeg ikke kan åben spillet.

Jeg har ikke noget køling på mit grafikkort, men det har jeg aldrig haft og som sagt virkede det fint indtil for et par måneder siden.

Jeg bruger speedfan til at chekke temperaturen på min computer og jeg har fundet ud af at en der hedder "Temp2" stiger voldsomt med det samme jeg åbner et program som Guildwars og falder hurtigt efter at jeg har lukket det. Jeg går ud fra at det er kortet, men jeg ved det egentlig ikke :/

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde frem til, hvor problemet er da jeg helst ikke vil brænde penge af på et nyt kort, hvis det ikke hjælper mod problemet.

Et andet problem er at computerbilledet "fryser fast" hvis jeg sætter en cd i som måske er lidt risset eller på en anden måde svær for computeren at læse. (det er alle mine cd'er så jeg ved ikke om den går det samme med nye)

Alle mine drivers er fuldt opdateret

Det er lidt rodet det her, men jeg håber alligevel at en eller anden kan give mig lidt råd/hjælp.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. marts 2006 - 20:21 #1
Hvorfor har du ikke køling på dit grafik kort?

Skærmen slukker formentligt fordi den mister signalet fra grafikkortet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. marts 2006 - 20:23 #2
her er en række forslag til løsning af problemet: http://www.foxpop.com/imre/2005/vpurecover/vpurecover.html
Avatar billede straeller Nybegynder
07. marts 2006 - 20:31 #3
Jeg ved det ikke. Der var noget køling på det jeg købte computeren (jeg købte den samlet) og jeg har ikke sat et ekstra på da det virkede fint fra starten.

Kigger lige på dit link
Avatar billede edvardj Novice
07. marts 2006 - 22:07 #4
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/cpu.php

Prøv at læse der  jeg har den efaring at man skal udskifte den kølepasta der sidder på fra starten hvis det er en købefærdig pc  men du kan selv læse der  i linket
Avatar billede straeller Nybegynder
08. marts 2006 - 15:36 #5
Okay, efter at have geninstalleret den driver jeg fik med computeren er det hele tilbage som det var før. Jeg får en gang imellem vpu recover meddelelsen, men maskinen er brugbar
Jeg vil forsøge at opdatere de forskellige motherboard-ting som står i James' link selvom jeg ikke helt forstår dem :D Skal nok bare læse det hele igennem

Og jeg kigger også lige på dit link, advardj
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 19:45 #6
synes også det med ingen køling på gfx kortet lyder meget mystisk, tror helt sikkert det går ned fordi gpu bliver for varm
Avatar billede straeller Nybegynder
08. marts 2006 - 20:03 #7
Ja, men det her som sagt altid været sådan. Og de første 1½ år jeg havde computeren kom temperaturen sjælendt over ca. 37 grader :S
Men jeg kan heller ikke forstå at temperaturen kan stige og falde så hurtigt. Inden for 3-4 sekunder går den fra 35 til 62+ grader :/ og falder lige så hurtigt
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2006 - 10:43 #8
Hallooo vi hjælper jo ikke for sjov, var det ikke en ide med noget respons :)
Avatar billede straeller Nybegynder
24. maj 2006 - 14:56 #9
Ja, jeg undskylder, men jeg har ikke haft adgang til internet de sidste to måneder :/

Men i det mindste har jeg fundet ud af at det rigtigt nok er cpu'en, der bliver varm
Jeg ved dog ikke helt, hvad jeg skal gøre :s
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 15:03 #10
du skal have renset alle blæsere/køle elementer. Noget køling på dit gfx kort og evt ny cpu køler