Avatar billede sesam Nybegynder
07. marts 2006 - 11:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvem kender firmaer der snyder med SEO - Debat

Jeg synes der er brug for en debat angående de firmaer der snyder med SEO. Vi andre i branchen, der ikke snyder, kommer jo til at lide under de andres fordele ved snyden.

Hvis i kender til nogle firmaer der bryder de udskrevne regler så list dem her.

Hvad er jeres holdning til emnet?
Er det ok at anmelde firmaer der snyder?
Avatar billede levithan Nybegynder
07. marts 2006 - 11:27 #1
http://www.ascend.dk/artikler/seo-guide.php

SEO guide
SEO er populært fordi det er en kosteffektiv måde at bringe flere kunder til sit website. Desværre er der i branchen uærlige konsulenter, der snyder søgemaskinerne. Ved at have allieret sig med en sådan konsulent, risikerer kunder at deres websites bliver forvist fra søgemaskinerne.

Risici ved snyd
Uanset om der er tale om en uskyldig fejltagelse pga. manglende viden om søgemaskinernes regler eller om en skrupelløs SEO konsulent, så straffes snyd. Søgemaskinerne holder virksomheden ansvarlig, uanset hvem der er skyld i det. Enten er konsekvensen at søgemaskinerne helt ekskluderer websitet, ellers bliver websitet i stedet henvist til en dårlig placering, hvilket kan være lige så fatalt for salgstallene.

Spamming, doorway pages, cloaking, link farms, mirror sites og redirects er nogle af de teknikker som benyttes til at snyde søgemaskinerne. Hvis man ikke til dagligt beskæftiger sig med søgemaskineoptimering, er det umuligt at vurdere, om en SEO konsulent benytter disse teknikker.

Tillid til konsulenten er helt væsentlig, men det er ikke altid nok, da mange konsulenter lyver eller pynter på sandheden. De forskellige svindelteknikker kaldes ofte noget andet, for at kunder ikke skal fatte mistanke. Doorway pages kaldes f.eks. for entry pages, gateway pages eller information pages, og en uærlig konsulent vil påstå, at der er tale om noget helt andet.

Snyd benyttes typisk af dovenskab, da ærlig søgemaskineoptimering tager længere tid. Rigtig optimering er mere langsigtet, da godt indhold er det søgemaskinerne stræber efter at finde. Derudover bliver søgerobbotterne langsomt bedre til at finde diverse svindeltricks.
Avatar billede levithan Nybegynder
07. marts 2006 - 11:38 #2
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. marts 2006 - 12:10 #3
Det kommer jo også lidt an på hvad man mener med snyd.....
SEO er jo at "snyde" søgemaskiner til at tro at siden/domænet er mere aktuelt end andre...
Her er lidt.... http://www.eksperten.dk/spm/678159
Avatar billede sesam Nybegynder
07. marts 2006 - 13:46 #4
Det link du har smidt der er http://www.tomdissing.dk/ åbenbart siden blevet nullstillet mht. PR :O)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
07. marts 2006 - 14:31 #5
yep.... Jeg regner med de har brugt en eller anden trick, dengang var der ingen der linkede til domænet, og det så mærkeligt ud
Avatar billede madx Nybegynder
07. marts 2006 - 21:37 #6
I de år jeg var fulgt SEO og været en del af kredsen, har der vedvarende været nogle der lå i blackhat siden. Nogle var og er greyhats. Andre har tidligt valgt at holde sig til det det handler om.

Jeg kan imidlertidig ikke se nogen grund til at hænge nogen ud. Det er er et frit marked - og valg er risiko er ens egen. Det er dog specielt ærgeligt for virksomheder, der tror de køber en reel vare.

Men nu har vi i mange år set eksempler på SEO, der lå på grænsen - også købt af store og velrenomerede virksomheder. Måske skulle virksomhederne og deres webmastere/webbureauer vågne op - og hjælpe lidt til.

Det er jo trods alt blot unikt indhold der skal til, et søgemaskinevenligt setup og passende med links......

Det er mit indtryk, at G. har ganske fornuftige filtre for det meste blackhat-SEO - og at det hele tiden forbedres.....

sesam - jeg kan ikke rigtig se meningen med det udhængeri, du lægger op til
Avatar billede sesam Nybegynder
07. marts 2006 - 23:04 #7
"sesam - jeg kan ikke rigtig se meningen med det udhængeri, du lægger op til"

Så lad mig forklare dig hvorfor...!

Når firma X ringer en af mine nye kunder op, som også er nye på nettet og derfor ikke har nogen PR eller henvisende links, og siger til dem at de bare skal vælge hvilket som helst ord, så garantere de en top 3 placering. Min kunde ringer til mig og spørger hvorfor jeg ikke kan garantere dem det samme, det kan jeg selvfølgelig ikke fordi jeg følger "reglerne". Jeg spørger selvfølgelig hvilket firma det er og undersøger derefter deres metoder. Det viser sig så at de blandt andet bruger "Doorway pages".

Det vil sige at firma x forsøger at kapre min kunde på et grundlag der ikke er holdbart. Som alle ved, der beskæftiger sig med SEO, er der ingen garantier for en top placering i Google el. andre SM'r. Firma X forsøger at sælge en vare de egentlig ikke kan garantere vil virke. Når jeg laver SEO på efter de guidelines der nu en gang er har jeg jo ikke en chance imod firmaer der snyder. Det er en ting, en anden er, hvis en kunde har haft en dårlig oplevelse med SEO tror jeg at det er en kunde mindre for os andre reelle firmaer. De firmaer der snyder sidder os andre og branchen i et dårligt lys. Jeg gider ikke miste troværdighed og kunder pga. af at et firma slår plat på at bruge velkendte metoder til at snyde sig til en god placering.

Du kan da ikke forlange at et firma der er specialister i at lave Proteser eller sælge blomster, skal kunne gennemskue og kende til disse metoder. Det er jo en "falsk" vare de køber. Så den holdning synes jeg du skal revurdere, men det er måske fordi du bruger disse metoder.

Jeg synes simpelthen det er forkasteligt at der er firmaer der betaler rigtigt mange penge på plattenslagere der snyder. Jeg er sikker på at 9 ud af 10 firmaer, hvis de fik valget mellem:
1. Ok vi prøver at snyde med fare få at blive blacklistet
eller
2: Nej vi gør det på den reelle måde
Så ville de vælge nummer 2.

Det er så moralsk forkasteligt at man ringer en kunde op og forsøger at sælge en falsk vare og samtidigt ikke spiller med åbne kort, ja faktisk lyver.

Nu tror jeg vist at jeg har fået fasttømret min mening om det
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
08. marts 2006 - 00:22 #8
Jeg må jo så give jer begge ret hvis ellers madx's kommentar er afledt af mit link....
Avatar billede madx Nybegynder
08. marts 2006 - 08:38 #9
Jeg forstår til fulde problematikken, men den er jo langt fra ny, hver indenfor SEM eller f.eks. de der fakede telefonbøger.

Det, der undrer mig ift. det du skriver - eller netop ikke skriver - er hvor du så er henne som rådgiver? Det har aldrig været god latin at tale nedsættende om andres ydelser I dialogen med kunden, men det er ikke det samme som at du ikke skal oplyse om de risici kunden udsætter sig selv for.

Jeg er helt enig i at der farlige ydelser i omløb (er både producent og indkøber, så jeg kender cirkusset).

Men uanset hvad, er det dit koncept der skal være bæredygtigt - og din dialog, der skal troværdig.... Hvis folk ikke er modtagelige for det kvalitative produkt, så vælg en anden kunde indenfor samme branche
Avatar billede sesam Nybegynder
08. marts 2006 - 08:57 #10
Forstår ikke helt hvad du vil ha' mig til som rådgiver.
Skal jeg kontakte firmaer der er udsat for kreativ SEO og fortælle dem om den vare de har købt ikke er hvad de tror. Det er da netop at hænge andre firmaer ud, som du jo ikke kan forstå jeg forslår.

Jeg kan forsikre dig om, at mine kunder der er blevet kontaktet af SEO firmaer, der har garanteret dit og dat, er blevet rådgivet til at holde sig til mine eller andres reelle metoder.

"Men uanset hvad, er det dit koncept der skal være bæredygtigt - og din dialog, der skal troværdig...." - Mit koncept er at spille med åbne kort, fortælle kunden at det kræver tålmodighed, lidt held og hårdt at arbejde at opnå et godt SEO resultat. Troværdigt og bæredygtigt, ja i mine øjne.

Hvis folk ikke er modtagelige for det kvalitative produkt, så vælg en anden kunde indenfor samme branche" - Enig
Avatar billede madx Nybegynder
08. marts 2006 - 15:54 #11
Hvis vi skulle hæve niveauet, så er vejen nok snarere at udarbejde et etisk regelsæt og danne en brancheforening
Avatar billede sesam Nybegynder
08. marts 2006 - 15:56 #12
Madx, det synes jeg var en rigtig god ide.
Avatar billede boydog Nybegynder
19. september 2010 - 13:27 #13
Det er helt korrekt at der er mange firmaer som snyder med SEO, fordi det er et felt som nemt kan misbruges. Jeg er blevet kontaktet af flere virksomheder omkring mine sider, men jeg valgte at arbejde med et firma med navnet dahii www.dahii.dk , som en af mine bekendte har samarbejdede med. Måske en SEO forening, hvor seriøse firmaer er tilmeldt af er en god ide.