http://www.ascend.dk/artikler/seo-guide.phpSEO guide
SEO er populært fordi det er en kosteffektiv måde at bringe flere kunder til sit website. Desværre er der i branchen uærlige konsulenter, der snyder søgemaskinerne. Ved at have allieret sig med en sådan konsulent, risikerer kunder at deres websites bliver forvist fra søgemaskinerne.
Risici ved snyd
Uanset om der er tale om en uskyldig fejltagelse pga. manglende viden om søgemaskinernes regler eller om en skrupelløs SEO konsulent, så straffes snyd. Søgemaskinerne holder virksomheden ansvarlig, uanset hvem der er skyld i det. Enten er konsekvensen at søgemaskinerne helt ekskluderer websitet, ellers bliver websitet i stedet henvist til en dårlig placering, hvilket kan være lige så fatalt for salgstallene.
Spamming, doorway pages, cloaking, link farms, mirror sites og redirects er nogle af de teknikker som benyttes til at snyde søgemaskinerne. Hvis man ikke til dagligt beskæftiger sig med søgemaskineoptimering, er det umuligt at vurdere, om en SEO konsulent benytter disse teknikker.
Tillid til konsulenten er helt væsentlig, men det er ikke altid nok, da mange konsulenter lyver eller pynter på sandheden. De forskellige svindelteknikker kaldes ofte noget andet, for at kunder ikke skal fatte mistanke. Doorway pages kaldes f.eks. for entry pages, gateway pages eller information pages, og en uærlig konsulent vil påstå, at der er tale om noget helt andet.
Snyd benyttes typisk af dovenskab, da ærlig søgemaskineoptimering tager længere tid. Rigtig optimering er mere langsigtet, da godt indhold er det søgemaskinerne stræber efter at finde. Derudover bliver søgerobbotterne langsomt bedre til at finde diverse svindeltricks.