Avatar billede zrednaz Nybegynder
06. marts 2006 - 16:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

RAM til en gammel Webtech-bærbar

Hej,

Jeg er i øjeblikket i færd med at lede efter nyt RAM til en Webtech 340S2. Den har kun 128MB i øjeblikket og kører derfor ret langsomt med Windows XP.

Der står følgende i manualen omkring RAM-opgraderinger:

... The notebook provides one expansion socket, located underneath the keyboard, for the memory upgrade. You can increase the amount of memory by adding a dual inline memory module (DIMM). The DIMM can be 16, 32, 64, 128 or 256 MB in capacity. The DIMM is of type SDRAM, has 144 pins and runs on 3,3V. The speed of the DIMM may be 70ns or 60ns (the smaller number the faster).

Er det stadig til at få fat på? Og hvor mange Mhz svarer 60-70ns til, hvis det kan sammenlignes på den måde?

Jeg har fundet www.notebookonline.dk, som muligvis har noget relevant, men det er halvdyrt!
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 10:30 #1
Avatar billede zrednaz Nybegynder
07. marts 2006 - 16:48 #2
Tak for det. En meget mere overskuelig pris end notebookonline.dk...
Så må det eneste rigtige valg jo være

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96945 til kun 86 øre/MB efterfulgt af

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22504 til 123 øre/MB...

En anden ting... Tør jeg selv kaste mig ud i at montere det? Jeg har kun rodet med RAM i stationære maskiner... aldrig skilt en bærbar computer ad. Der findes dog en trin-for-trin guide i brugsanvisningen, men det indebærer at 'vippe' keyboardet op.. yikes.  :-)

Lægger du ikke lige et svar, drgonzo, så jeg kan komme af med mine point?
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 16:53 #3
det er ikke så svært med keyboardet, man skal bare være lidt forsigtig he he
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 19:12 #4
tak for point, håber jeg var hjælpsom :-)
Avatar billede zrednaz Nybegynder
07. marts 2006 - 20:49 #5
Jo... Jeg troede næsten ikke, sådan noget RAM var til at finde mere. Derfor anså jeg åbenbart ikke EDBpriser for at være en mulighed.

Og jeg har lige haft tastaturet af maskinen og kigge til det nuværende RAM-modul; det var ikke noget stort problem...
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 20:54 #6
fedt nok
Avatar billede mulemule Nybegynder
10. marts 2006 - 12:26 #7
zrednaz ->

Hej hvordan gik det med rammen, købte du den til 250 kr for 256 mb ?

Jeg er også ved at købe ram til min gamle 300 mhz bærbare, så jeg er interesseret i at finde ud af om det lykkedes for dig.
Avatar billede zrednaz Nybegynder
10. marts 2006 - 12:32 #8
Jep, jeg har købt 2x 256MB Kingston til ca. 530 kr. inkl. fragt.
Jeg kan nok først give en tilbagemelding engang i næste uge; rammen er ikke dukket op fra netbutikken endnu. Til en fragtpris på over 90 kroner for nogle skide ram-blokke kunne man i det mindste forvente en hurtig levering... ;)
Avatar billede zrednaz Nybegynder
17. marts 2006 - 16:14 #9
Så ankom blokkene endelig med posten... Proppede dem i, og det virkede med det samme. Det har hjulpet drastisk på computeren. I forhold til min 3GHz Dell-maskine er den bærbare computer selvfølgelig stadig ikke "hurtig", men den swapper ikke mere og kan godt håndtere at skifte frem og tilbage mellem adskillige programmer. Nu kan den også spille netradio samme tid med, at man arbejder i andre programmer.

Det kneb i det hele taget med at multi-taske før i tiden, men det er ikke noget problem længere. At køre Windows XP med 128MB RAM burde i alle tilfælde være forbudt. ;-)

//Anders
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 16:33 #10
ork.. har præsteret at installere xp på en com med 350mhz og 64mb ram, så skal du sku se langsom he he
Avatar billede mulemule Nybegynder
17. marts 2006 - 23:14 #11
Tak, jeg modtager snart min egen ram. Så det ser lyst ud.

Iøvrigt er det min fornemmelse at XP er blevet mere ram-krævende efterhånden som der er kommet SP2 og øvrige opdateringer.
Avatar billede zrednaz Nybegynder
17. marts 2006 - 23:34 #12
Det skulle ikke undre mig. Derfor er det vel også en god idé at have styr på alle de processer, der starter sammen med Windows, så man ka' skære det unødvendige fra... Den omtalte bærbar bruger kun ca. 120MB RAM lige efter en reboot inkl. AVG Antivirus. Masser af øvrig RAM til at afvikling af programmer... :-)