Avatar billede jesperflamand Nybegynder
05. marts 2006 - 19:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

USB2.0 eller IE1394 Firewire(400/800)?

Hej eksperter!

Jeg har et spørgsmål angående USB og Firewire.

Jeg står og skal købe en ny ekstern harddisk til min bærbar pc, men overvejer om jeg skal vælge USB eller Firewire?
Jeg har både USB2.0 og IE1394 Firewire ingang i min maskine.
Da jeg sad og søgte på harddisk blev jeg lidt forviret da jeg faldt over der både er noget der hedder Firewire400 og Firewire800?
Hvad jeg også fandt ud af var at USB2.0 kører 480Mbit/s og Firewire400 kører 400Mbit/s.
Så tænkte jeg at Firewire800 jo måtte køre 800Mbit/s(logik), og ville være det klart hurtigste(skriv endelig hvis jeg tager fejl?).

Mine spørgsmål er så:
Skal jeg vælge USB2.0 eller Firewire(400/800)?
Hvordan finder jeg ud af om min Firewire indgang kører 400 eller 800Mbit/s?
Hvad er foreskellen på USB og Firewire?

Mvh. Jesper Flamand
På forhånd tak.
Avatar billede haverslev Novice
05. marts 2006 - 19:44 #1
Jeg har ikke svaret på alle dine spørgsmål, men der er lidt oplysninger her:

http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

http://www.firewire-1394.com/what_is_firewire.htm
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
05. marts 2006 - 20:17 #2
>Så tænkte jeg at Firewire800 jo måtte køre 800Mbit/s(logik)
Det er helt korrekt.

>Skal jeg vælge USB2.0 eller Firewire(400/800)?
USB2.0 er mere udbredt og bedre understøttet end firewire. Jeg ville vælge USB2. Mht til ydelse gør det næppe en forskel. Flaskehalsen ligger i hvor hurtigt der kan læses fra og skrives til harddisken, ikke i den anvendte forbindelse...

>Hvordan finder jeg ud af om min Firewire indgang kører 400 eller 800Mbit/s?
I Windows XP fremgår firewire som netkort under netværksforbindelser. Klik på '1394 forbindelse' og så fremgår hastigheden under 'generelt'.

>Hvad er foreskellen på USB og Firewire?
Det er to forskellige stik med samme formål. De har konkurreret om markedet de sidste par år, og det ser ud til at USB er ved at have vundet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. marts 2006 - 07:14 #3
<citat>
>Hvad er foreskellen på USB og Firewire?
Det er to forskellige stik med samme formål. De har konkurreret om markedet de sidste par år, og det ser ud til at USB er ved at have vundet
</citat>

USB har vundet når det kommer til memorysticks, mp3 afspillere, printere og til en vis grænse portable harddiske/brændere men Firewire er stadig det der bruges til video og professionel lyd, hvilket også er det, det blev udviklet til.

Dertil skal det siges har du brug for 800 mbit/s? Kan du få en harddisk der kan levere data så hurtigt?
Avatar billede jesperflamand Nybegynder
10. marts 2006 - 06:50 #4
Okay tusinde tak for svarene.
Undskyld den sene come-back.

Mvh. Jesper Flamand